اگر با  طبیعت آشتی کنیم…

در پی گسترش انواع بیماری ها و ناتوانی طب نوین در درمان آنها، امروزه بار دیگر طب سنتی و اسلامی مطرح و از توانایی های خارق العاده آن استفاده شده است. اما چکونه می توان با کمک این طب به سلامتی، نشاط  دست یافت و به درمان بدن پرداخت ؟ فقط با آشتی با طبیعت…

0

 درمان های جالب  و شگفت انگیزی برای بیماری ها ارائه شده است.                                            

امروزه مردم چنان به خوردن دارو عادت کرده اند که به مجرد احساس کوچکترین ناراحتی به سراغ پزشک می روند برای گرفتن و خوردن دارو، حال آنکه می توانند این ناراحتی ها را با خوردن میوه های لذیذ و یا چند داروی گیاهی درمان کنند .

 

دستورات طبی انبیا

از قدیم الایام بشر در جستجوی  مناسب ترین شیوه های درمان بوده است و البته در اعصار مختلف نیز از وحی الهی و دستورات آسمانی که توسط پیامبران و اولیاء ایشان ارائه شده ،  بهره مند شده است . یعنی دستاوردهای علم طب ، بر اساس دستورات طبی پیامبران و بکارگیری آنها و گسترش روز افزون تجربیات بشر در این مسیر سبب معالجات به بهترین روش خود بوده است .

تا آنجا که پیامبر خدا حضرت عیسی مسیح علیه السلام با معجزه شفای بیماران  و زنده کردن مردگان ، به هدایت خلق پرداخت  چنانکه قرآن کریم در سوره آل عمران ، آیه 49 فرموده : انیّ اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله و ابری الاکمه و الابرص وو احی الموتی باذن الله. و نیز در سوره مائده آیه 110 نظیر این آیه آمده است .

با طلوع خورشید اسلام و آمدن پیامبر اعظم (ص) و قرآن کریم ، بیش از پیش پرده از علم الابدان و یا طب برداشته شد و سپس امامان بزرگوار این علم را ادامه و گسترش دادند.

 

طب جعفری

بررسی های صورت گرفته از سوی پژوهشگران، نمایانگر این مهم است که در آموزش ها ی دینی صورت گرفته توسط امامان معصوم(ع) علم طب جایگاه ویژه ای داشته است و در زمان امام صادق علیه السلام ، طب جعفری رشد یافت که به اعتراف دانشمندان غربی ، طب امام صادق (ع) دارای مطالب نو و جدید است که تا قبل از آن در هیچ طب دیگری موجود نبوده است. بنابراین «دین و طب»  در همه زمانها و در همه مکانها و عصرها همراه  هم بوده اند و به علت نیاز انسان احتیاجات  درونی و بیرونی او را تامین نموده اند.

 اطبای مسلمان چون محمد زکریای رازی و ابوعلی سینا ، این مسکویه ، احمد بن سهل بلخی ، علی بن عباس اهوازی و…با پیروی از دستورات دینی و غور و تحقیق در آنها توانستند علم طب را به جایگاه والایی برسانند و موفقیت های عظیمی در این زمینه کسب کنند که در نوع خود بی نظیر است. این علم هم به مداوای امراض  جسمی  و هم به مداوای امراض روحی پرداخته و آن چنان موفق بوده که توانسته در جهان برای سالها ، طب حاکم بر دانشگاه های اروپا باشد و به موفقیت های بزرگی دست یابد.

اینکه چرا و چگونه این طب ، کنار گذاشته شد و از صحنه علمی خارج گردید ، دلایلی دارد که در این مقال جای پرداختن به  آن نیست.اما اینک که در پی گسترش انواع بیماری ها و ناتوانی طب نوین در سراسر جهان ، بار دیگر طب سنتی و اسلامی مطرح و از توانایی های خارق العاده آن استفاده شده، درمان های جالب  و شگفت انگیزی برای بیماری ها ارائه شده است.

 

درمان طبیعی

مبنای طب انبیا و طب جعفری، طب طبیعی است. طب طبیعی یا درمان طبیعی دارای دو جنبه است : جنبه ی پیشگیری و جنبه ی درمان . در بخش اول ، هدف ، تقویت تن در برابر امراض است و در بخش دوم هدف درمان بیماری هاست . در این روش ، از وسائلی که طبیعت در اختیار انسان قرار داده ؛ مانند آب ، آفتاب ، میوه ها ، سبزی ها ، و گیاهان دارویی استفاده می شود.

متاسفانه انسان ها در اثر تبلیغات سرمایه داران صاحب شرکت ها و کارخانه های غذایی و دارویی ، درمان های طبیعی را از یاد برده اند و کورکورانه قرص ها و داروهای رنگارنگ ساخته شده را می بلعند لکن هر روز به یک نوع کسالت دچارند حال آنکه حیوانات با اینکه هیچگونه دارو مصرف نمی کنند تندرست تر و شاداب تر از آنهایند. چــــــــــــــــــــــــــــرا ؟

برای اینکه حیوان از روی غریزه می داند در موقع ابتلا به بیماری چه باید بکند ، حیوانات با پرهیز غذایی و استفاده از گیاهان به درمان خود اقدام می کنند.

هوشمندی بدن و وجود مواد لازم و موردنیاز انسانها در طبیعت، بهداشت و صحت بدن و در صورت ابتلا به بیماری ها ، بهترین و سالم ترین روش های درمان را در اختیار انسان می گذارد.

امید است این مطالب بتواند کمکی هر چند کوچک در مسیر سلامت و بهداشت جسمی و روانی افراد در بر داشته باشد.

 

با طبیعت آشتی کنیم

در گام اول باید یادآور شد که شرط اول خوشی و موفقیت در زندگی ، نیازمندی همه ما به شادابی ، شکوفایی و سلامتی است . برای به دست آوردن این شادابی باید که وجود و تنی سالم ، سرحال ، زنده و با نشاط داشته باشیم ، این نمی شود مگر اینکه ما پس از قهر با طبیعت دوباره به دامنش برگردیم و این هم نمی شود ، مگر همه آن چیزهایی را که در طی سالها به غیر طبیعی تغییر داده ایم دوباره به وضع اول و درست خود برگردانیم و چگونگی غذا و خوراک مان را طبیعی و سالم نموده و باطبیعت آشتی کنیم. می دانید که بنا به نوشته ها و تجربه ها، انسان از نظر اندام، شکل و هیکل، گیاهخوار است نه گوشتخوار.به دندان های مان نگاه کنیم ، به پنجه ها دقت کنیم ، انسان گیاهخوار است یا گوشتخوار ؟ بلکه به انگشتان مان هم که نگاه کنیم ، از ناخن ها و پنجه ها گرفته تا… نشان از نرم و ملایم بودن بدن انسان دارد . از آن مهم تر این که حیواناتی مانند گاو ، شتر و گوسفند هم درنده و گوشتخوار نیستند .

تغییر طبیعت توسط انسان ها پیامدها و عواقب سوئی در برداشته و تاوان سنگینی را نیز به دنبال داشته است و او را گرفتار دردهای بی درمان کرده است .

 

چگونه بخوریم ؟

نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار داد ؛ درست خوردن ، موازی خوردن ، به هم خوری نکردن ، متضاد نخوردن غذاست . اگر بتوانیم از غذاهای خام استفاده کنیم و اگر بتوانیم از خوردن مواد نشاسته ای کمتر استفاده کنیم ، سالم تر زندگی خواهیم کرد.

بیاییم مواد نشاسته ای ، پختنی ها و برخی مواد دیگر مضر را در غذای روزانه خود هر چه کمتر کنیم ، این مواد در معده برخی افراد خوب هضم نشده و باعث نفخ و سنگینی و بزرگی شکم می شود . هضم نشدن غذاها و  ماندن در گوشه و کنار معده و روده ، بیماری های عفونی را در پی خواهد داشت و نهایتا اینن عفونت ها منجر به سرطان روده و معده می شود .

برای این که سالم باشیم ، غذایی بخوریم که راحت هضم شود و در معده نماند و مهم تر اینکه هیچ گاه سنگین نخوریم و معده را سفت و سخت نکنیم.

از یبوست بپرهیزیم و به کمک غذاهایی از گیاهان و سبوس های گندم ، ارزن ، و برنج و با استفاده از ملین ها  به جنگ یبوست برویم.  

منابع:

  • تحفه حکیم مومن ، تالیف: محمد مومن حسینی ، چاپ دوم 1376 ، انتشارات محمودی
  • طب المفید ، تالیف: محمد سرورالدین ، چاپ یازدهم 1377 ، موسسه انتشارات عطایی
  • نسخه شفا، تالیف: صفدر صانعی ، چاپ چهارم 1377 ، موسسه انتشارات عطایی
  • طب رازی ، گردآوری : م . حیدریان ، چاپ اول 1383 ، نشر نوند

/انتهای متن/

درج نظر