همه ویتامین ها مفیدند؟

شما بارها شنیده اید که برای سلامتی بدن خود باید سبزیجات خورده، ورزش کنید و ویتامین مصرف کنید. اما بیشتر ویتامین هافایده ای برای بدن ما ندارند.

0

مترجم: مریم گرجی/

نتیجه بررسی و پژوهش های دانشمندان در طی ده ها سال برای یافتن مدرکی واقعی و مهم برای  اینکه ویتامین ها و مکمل ها برای بدن ما کاری موثر را انجام می دهند با شکست مواجه شده است. در واقع، مطالعات اخیر خلاف این امر را نشان می دهد و یافته ها حاکی از این است که برخی از ویتامین ها ممکن است برای بدن شما نه تنها مفید نبوده بلکه مضر هم باشند.

برای نمونه برخی از این مکمل ها و ویتامین ها رابطه تنگاتنگی با خطر بالای سنگ کلیه و یا سرطان ها دارند.

در اینجا به آن دسته از ویتامین هایی اشاره می کنیم که واقعا بدن به آنها نیاز دارد و نیز به بررسی و شناساندن آن دسته از ویتامین ها که باید از مصرف آنها اجتناب کرد می پردازیم:

 

1-مولتی ویتامین ها: از مصرف مولتی ویتامین ها به صورت قرص بپرهیزید. شما می توانید با استفاده از یک برنامه غذایی متعادل و مناسب ویتامین های مورد نیاز بدن تان را به دست آورید.

سال ها چنین تصور می شد که مولتی ویتامین ها برای سلامت کامل بدن بسیار مهم و ضروری هستند. مثلا ویتامین ها برای افزایش سیستم ایمنی بدن شما، ویتامینA برای حفاظت و تقویت قوه بینایی و ویتامین  B برای اینکه همیشه پر انرژی باشید، ضرورت دارند.

مطالعات نشان می دهند که مصرف بیش از اندازه مولتی ویتامین ها باعث آسیب به بدن شما می شوند.

در سال 2012 تحقیقی جامع و گسترده بر روی 39000 زن بالای  25 سال انجام شد .  نتیجه این بررسی نشان داد که زنانی که به طور مداوم و همیشه مولتی ویتامین مصرف می کنند نسبت به سابرین که مصرف  کمتری دارند، طول عمر کوتاه تری داشته و خطر مرگ و میر در آنها بیشتر است.

 

2-ویتامین D: شما می توانید قرص ویتامین D را مصرف کنید. زیرا به استحکام و رشد استخوان های شما کمک می کند و به دست آوردن  آن از طریق غذا خوردن سخت تر و دشوار تر است.

ویتامین D در بیشتر مواد غذایی که ما می خوریم وجود ندارد. همان طوری که می دانید این ماده مهم و حیاتی به جذب کلسیم بدن کمک می کند.

همچنین در معرض نور خورشید قرار گرفتن باعث می شود که بدن ما ویتامین D تولید کند. اما در فصل سرما و زمستان مشکل تر می توان ویتامین D لازم را به دست آورد.

مطالعات نشان می دهند که افرادی که مکمل های ویتامین D را هر روز مصرف می کنند به طور متوسط نسبت به آنهایی که این کار  را انجام نمی دهند، طول عمر بیشتری دارند.

 

3-آنتی اکسیدان ها: از خوردن آنها اجتناب کنید، زیرا احتمال خطر سرطان های قطعی و خاص را در بدن شما افزایش می دهد.

توصیه ما به شما این است که از تمشک وانواع شاه توت، توت فرنگی به جای آنتی اکسیدان استفاده کنید. ویتامین های A،C و  Eاز جمله آنتی اکسیدان هایی هستند که در تمشک و انواع سبزیجات وجود داشته و بر مصرف آنها برای پیشگیری از سرطان ها توصیه شده است. اما مطالعات نشان می دهد که که مصرف بیش از حد آنتی اکسیدان ها می تواند در واقع مضر باشد.

بر اساس تحقیقی که روی مردان سیگاری انجام شد دانشمندان به این نتیجه رسیدند که آن دسته از سیگاری هایی که در دراز مدت ویتامین A مصرف می کردند، نسبت به مردانی که مصرف کمتری از ویتامین Aداشتند در معرض خطر بیماری سرطان ریه قرار داشتند.

 از یک پژوهش در سال 2007 که بر روی انواع مختلف و متعدد مکمل های آنتی اکسیدان صورت گرفت چنین برداشت شد که درمان با بتا کاروتن (ویتامینA) و ویتامین E می تواند میزان مرگ و میر را افزایش دهد.

 

4-ویتامین C: از خوردن قرص ویتامین C تا جایی که می توانید بپرهیزید . زیرا خوردن قرص ویتامین C به بهبود سرما خوردگی شما کمکی نمی کند و بهتر است که از خود مرکبات استفاده کنید.

مطالعات نشان داده اند که ویتامینC  به شکل قرص اثری ناچیز و جزئی بر روی پیشگیری و درمان سرما خوردگی های ساده و معمولی دارد. علاوه بر این مقدار 2000 میلی گرم و یا بیشتر از قرص ویتامین C ممکن است احتمال سنگ کلیه دردناک را در بدن شما بالا ببرد. پس بهتر است که از مواد غذایی طبیعی مانند توت فرنگی که سرشار از ویتامین C می باشد، استفاده کنید.

 

5-ویتامین B3 :از خوردن قرص ویتامین B3 اجتناب کرده و در عوض از غذاهایی نظیر ماهی سالمون،ماهی تن و یا  لبو استفاده کنید.سال ها چنین تصور می شد که ویتامین B3 برای درمان بیماری فراموشی و بیماری های قلبی مفید است اما امروزه خلاف آن ثابت شده است.

مطالعه کاملی که در سال 2014 بر روی بیش از 25000 نفر که ناراحتی قلبی داشتند صورت گرفت حاکی از آن بود که مصرف دراز مدت ویتامینB3 برای افزایش سطوح هورمون اچ دی ال , کاهش کلسترول که موجب کاهش مواردی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و یا مرگ و میر است، نمی شوند.علاوه بر آن کسانی که استفاده دائم از مکمل های B3 را داشتند ابتلا به عفونت و مشکلات کبدی و نیز خونریزی های درونی را بیش از سایرین نشان می دادند.

 

6-پروبایوتیک:هنوز تا امروز یافته های علمی مفید و موثر بودن مصرف پروبایوتیک ها را به شکل قرص ثابت نکرده است و در این صورت شما بهتر است که ماست بخورید.

پروبایوتیک ها بسیار گران بوده و ممکن است که قیمت تمام شده برای هر قرص به بیش از یک دلار برسد.اما به طور طبیعی در مقادیر کوچکتر و کمتر ماست و سایر مواد غذایی تخمیرشده وجود دارند. این مکمل ها به یک تجارت گسترده و بزرگ  با رقم حدود 23.1 میلیارد در سال 2012 تبدیل شده اند.

باید بدانید که این مکمل ها به رشد باکتری هایی که در بدن ما مخصوصا معده و روده قرار دارند، کمک می کنند اما در کل گاهی پروبایوتیک ها مفید و در مواردی هم مضر هستند.

 

7-روی: حتما قرص روی را مصرف کنید. روی از معدود ترین موادی است که به درمان سرما خوردگی کمک می کند. و برعکس ویتامین Cکه طبق تحقیقات انجام شده تاثیری برپیشگیری و یا درمان سرما خورگی معمولی ندارند اما روی در این زمینه بسیار مفید و خوب است.

ویروس های کرگدن موجب بیماری سرما خوردگی می شوند اما روی به نابودی و انهدام آنها کمک می کند.

 

8-ویتامینE: از خوردن ویتامین E به شکل قرص بپرهیزید. مصرف بیش از حد آن مرتبط با خطر بالای سرطان های خاصی است. شما به جای قرص ویتامین E می توانید  اسفناج بخورید.

تحقیقی که در سال 2011 بر روی 36000 مرد انجام گرفت نشان داد که احتمال سرطان پروستات در واقع بین مردانی که مصرف بالای ویتامین E دارند در مقایسه با دیگران بیشتر است.

 

9-فولیک اسید: اگر می خواهید باردار شوید و یا باردار هستید حتما آن را بخورید.

فولیک اسید یک ویتامین B است که بدن ما برای ساختن سلول های جدید به آن نیاز دارد.

موسسه ملی سلامت توصیه می کند که زنانی که باردار هستند یا می خواهند باردار شوند 400 میکرو گرم از فولیک اسید را در هر روز مصرف کنند.

علاوه بر این تحقیقات بیشتر مکمل های فولیک اسید را قبل و در حین بارداری با کاهش میزان نقائص رشته های عصبی لوله رحم (NTD) و تهدیدات و خطرات جدی حیاتی مانند نقص تولد، نقائص مغزی، نقائص نخاع و یا ستون فقرات مربوط دانسته است.

منبع: یاهو/انتهای متن/

 

درج نظر