مسابقه عمل جراحی برای زیبا شدن

ایران در ردیف یکی از پرطرفدارترین کشورها در زمینه گرایش به عمل های زیبایی قرار گرفته است. برای بررسی دلایل روان شناختی که بعضا از علل اجتماعی هم ناشی می شود، به سراغ دکتر پروانه صفایی مقدم روان‌شناس بالینی رفته ایم. گفتگوی زیر را از دست ندهید.

0

اعظم صفایی/

آنچه به نگرانی‌ها در زمینه افزایش میزان عمال زیبایی در ایران دامن می‌زند، کاهش سن متقاضیان این گونه عمل هاست بطوری که تا پیش از این تنها زنان ودر رتبه دوم مردان متقاضی انجام این روش های زیبایی بوده‌اند، لیکن این روزها شاهد تمایل به انجام این عمل ها از جانب نوجوانان 15-14 ساله نیز هستیم.این که علت رشد روزافزون متقاضیان اینگونه اعمال زیبایی در کشور چیست پاسخی دارد که قطعا ریشه در مسائل اجتماعی، روانی و شخصیتی افراد داشته و تحقیقات بسیاری تا کنون در ارتباط با واکاوی این عوامل صورت گرفته است. لیکن آنچه حائز اهمیت است پیشگیری از عللی است که زمینه

ساز این پدیده و افزایش آن است.

 

فرار از افسردگی

دکتر پروانه صفایی مقدم درخصوص دلایل گرایش به عم لهای زیبایی گفت: یکی ازعوامل مهم در این موضوع فرار از افسردگی است. برطبق مطالعات صورت گرفته اغلب افرادی که تمایل به انجام این روشه ا دارند به نوعی از بیماری روحی افسردگی رنج می‌برند و گمان می‌کنند با ایجاد تغییر در ظاهر تا حد زیادی از میزان افسردگی شان کاسته می‌شود. این افراد معمولا منزوی و گوشه گیر هستند و دروجود خود به دنبال نقص می‌گردند و معمولا دچار ناکامی‌هایی در زندگی شده‌اند.

وی افزود: دسته دیگری از افراد که به دنبال این گونه عملها می‌روند، اغلب افرادی مضطرب هستند و درواقع نسبت به شرایط جسمانی خود احساس خوبی ندارند و تصور ذهنی آنها مدام حول این مسأله می‌چرخد که اگر فلان عمل زیبایی را انجام بدهم ،روحیه خوبی پیدا خواهم کرد لیکن به دلیل وجود حس کمال طلبی زیاد اغلب به نتیجه دلخواه نمی‌رسند .

برخی ازاین افراد هم دچار وسواس فکری هستند وبه نوعی مضظرب و کمال طلبند و مدام اشتغالات ذهنی دارند که پیرامون شرایط جسمانی آنها می‌گردد ومی‌خواهند بهترین باشند.شرایط تربیتی در خانواده نقش موثری در این باره دارد. زمانی که افراد به گونه‌ای پرورش می‌یابند که همه چیز را بصورت اعلا دریافت کنند، دچار روحیه کمال‌گرایی می‌شوند. دسته دیگری هم که وسواس فکری دارند، هر اندازه به آنها گفته شود که زیبا هستند،ب از هم احساس می‌کنند باید بهتر باشند.

 

تبلیغات و الگوها هم مهم است

وی ضمن تاکید بر نقش موثرعدم اعتماد به نفس بر گرایش به عمل های زیبایی عنوان کرد: این افراد معمولا اعتماد به نفس بسیار پایینی داشته و خودباوری ندارند وگمان می‌کنند تنها با ایجاد تغییر در ظاهر مورد پذیرش اجتماعی قرار خواهند گرفت.

آنها تصور می‌کنند اگر عمل زیبایی انجام دهند، زندگی زناشویی، رضایت اجتماعی و ارتباطات اجتماعی مناسب تری خواهند داشت وبسیاری از موقعیت هایی که در حال حاضر به آن دست نیافته‌اند با این کار دست یافتنی خواهند شد.

صفایی مقدم در ادامه گفت: در حال حاضر به دلیل رشد پدیده غرب گرایی در کشور و افزایش بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای و تبلیغات زیبایی در فضاهای مجازی ، افراد بیشتر در خود احساس نقص کرده و تمایل به الگوبرداری از هنرپیشگان حاضر در این شبکه‌ها دارند.تمام این موارد از دلایل رشد روزافزون عملهای زیبایی در کشور بوده ودرصد کمی از افراد به واقع نیازمند واقعی انجام این عملها هستند. لازم به ذکر است که در برخی از موارد که گاه به دلیل رخداد سوانح ویا به دلایلی نظیروجود نقوص مادرزادی ایجاد می‌شوند، انجام این روش ها قطعا اجتناب ناپذیر است.

 

پذیرش اجتماعی و مانکن شدن

این روان شناس بالینی ضمن بیان این نکته که میل به مورد توجه و تحسین همگان بودن یکی از نیازهای طبیعی افراد است افزود: انگیزه‌های شناختی و عاطفی موجود در جامعه بسیار تعیین کننده است. اینکه در جامعه چه افرادی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند وچه ملاک هایی با اهمیت تلقی می‌شود یکی از انگیزه‌های اصلی افراد برای بهتر بودن است. در حال حاضر به لحاظ ظاهری و وضعیت جسمانی افرادی مورد توجه قرار می‌گیرند که به تعبیری مانکن باشند و میل به اینگونه بودن سبب شده تا بیماریهای روحی و جسمانی نظیر بیماریهای گوارشی هم شایع شوند. استفاده از انواع و اقسام محصولات لاغری که پایه علمی ندارند و در مواقعی آلوده به مواد مخدری نظیر شیشه است از عوارض این تفکر ناصحیح در جامعه است.

 

نقش خانواده ها برای پیشگیری

وی راهکار اساسی مقابله با این پدیده را در گرو تربیت صحیح خانواده‌ ها دانسته وگفت: خانواده نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای نوجوان به نقاط ضعف شخصیتی داشته که آنها را به اینگونه تمایلات سوق می‌دهد.بطور نمونه اعتماد به نفس کودک و نوجوان در نهاد خانواده ها شکل می‌گیرد و این والدین هستند که با رفتارهای خود به شکل گیری بهینه این احساس کمک می‌کنند .آنها وظیفه دارند مدام از ظاهر فرزند خود تعریف کرده و نقاط ضعف ظاهر او را کم رنگ کنند ودر عوض زیبایی‌های او را پررنگ کنند.

این عضو سازمان علوم شناختی افزود: متأسفانه این موضوع در کشور ما اپیدمی شده و افراد گمان می‌کنند، اگر مانند دیگران عمل نکنند، به نوعی دچار عقب افتادگی هستند وبا پیروی از دیگران به دنبال شخصیت و به تعبیری کلاس هستند.این وجه از موضوع، فارغ از عوامل روانی بیشتر جنبه اجتماعی داشته و به نوعی« مد اجتماعی» اطلاق می‌شود.

 

انتظار معجزه نداشته باشند

وی در انتها تصریح کرد: انجام اعمال زیبایی در تمام موارد ناصحیح تلقی نمی‌شود. در مواردی هم به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کرده و باعث می‌شود به لحاظ روحی تقویت شود. این درصورتی است که فرد توقع زیادی از این عمل نداشته باشد. این اعمال با دست مخلوق خلق صورت می گیرد و قطعا با ایراداتی همراه می‌شود. ممکن است فرد نسبت به قبل بهتر شود ولیکن نباید انتظار معجزه داشته باشد. صحبت اولیه پزشک با فرد متقاضی و ارائه نقاط ضعف و قوت کار تأثیر بسیاری در کاهش صدمات روحی پس از انجام عمل دارد زیرا درصورتیکه فرد پس از عمل جراحی به خواسته مطلوب خود نرسد ممکن است پیامدهای روحی ناگواری از جمله تشدید افسردگی، ناکامی واضطراب را تجربه کند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

/انتهای متن/

درج نظر