اگر عارضه گودی کمر دارید…

آیا به ستون فقرات خود در ناحیه ی کمر توجه کرده اید ؟ زاویه ی قوس این ناحیه درحالت طبیعی حدودا 40 تا 60 درجه است .افزایش این قوس از محدوده ی ذکر شده را پشت گود می نامند . چه عواملی در ایجاد و تشدید این عارضه موثرند؟ راه های پیشگیری و درمان آن کدامند؟

0

مجبوبه پورانی/

ناهنجاری ناحیه ی کمری

2

 

آیا به ستون فقرات خود در ناحیه ی کمر توجه کرده اید ؟ قوس این ناحیه تقریبا از مهره ی آخر پشتی شروع می شود و به سمت جلومی آید. مهره های ستون فقرات در ناحیه ی کمری هر چقدر به انتهای ستون فقرات نزدیکتر شده خشن تر و درشت تر می شوند . قوس این ناحیه تقریبا از مهره ی آخر پشتی شروع می شود و به سمت جلومی آید که زاویه ی آن درحالت طبیعی حدودا 40 تا 60 درجه است . افزایش این قوس از محدوده ی ذکر شده را پشت گود یا لوردوز می نامند .

 

علائم ناهنجاری

افتادن شکم به جلو                                                            

افزایش گودی ناحیه ی کمر

چرخش باسن به سمت بالا و عقب

تمام علائم فوق بستگی به شدت این ناراحتی دارد. افتادگی شکم در این بخش را باید از افزایش چربی زیر پوستی در ناحیه ی شکم جدا کرد .مبتلایان به پشت گود معمولا از درد خستگی در ناحیه ی کمر شکایت دارند.

3

عوامل ایجاد پشت گود

1- ضعف عضلات شکمی

2- سنگین شدن حفره ی شکمی در اثر چاقی بیش از حد و یا بارداری در خانم ها

3- دررفتگی مادرزادی دوطرفه مفصل ران

4- کوتاه بودن تاندون اشیل

 

عواملی مانند نشستن نادرست، استفاده از صندلی های غیراستاندارد و تقلید الگوهای حرکتی غلط در بلند مدت نیز می توانند در ایجاد ویا تشدید این عارضه موثر باشند .

 

ضعف عضلات شکمی از دوطریق می تواند باعث افزایش قوس کمر گردد:

1-ضعف این عضلات باعث می شود که امعا و احشای داخلی به مرور زمان به جلو متمایل شود و در نتیجه قوس کمر نیز به جلو تمایل پیدا کند .

2-ضعف عضلات شکم سبب می شود تاکننده های مفصل ران وراست کنندهای ناحیه ی لگن را به سمت پایین بچرخانند و به این طریق به انحنای کمری بیفزاید .

استفاده از صندلی های پایه بلند در بلند مدت نیز باعث افزایش قوس کمر می شود . منظور صندلی هایی است که در موقع نشستن کف پا به طور کامل روی زمین قرار نمی گیرد . به طوری که استخوان ران با شیب به سمت پایین روی صندلی قرار می گیرد؛ مانند صندلی های اتوبوس .این مشکل را می توان با قرار دادن یک چهار پایه در زیر پا یا انداختن یک پا روی پای دیگر به طور گاه به گاه حل کرد . این عمل باعث می شود قوس کمر کمتر شود .

گودی پشت در زنان و کودکان

گودی پشت در زنان به علت کشش بیش از حد عضلات در دوران بارداری رایج است . این حالت در برخی از ورزشکاران که از بدن خود به شکل متعادل استفاده نمی کنند مخصوصا در شنای پروانه ، پرتاب نیزه و حرکات ژیمناستیک (چرخش ها و پارالل بانوان ) دیده می شود .البته این عارضه در ورزش های ذکر شده در نتیجه ی هزاران بار تکرار حرکت ان هم به شکلی که به سایر قسمت های بدن توجه نشود ایجاد می شود.

با توجه به عوامل فوق باید در نظر داشت که در کودکان سنین مدرسه ( 6 تا 12 سال ) انحنای کمری زیادی وجود دارد که نباید ان را غیر طبیعی دانست. افزایش قوس کمر در این سنین به خودی خود از بین می رود .

زمانی که انحنای کمرافزایش می یابد مرکز ثقل بدن از نزدیکی مرکز به قسمت پشت مهره ها انتقال می یابد و در نتیجه از اندازه ی مجرایی که عصب های نخایی از ان عبور می کنند کم می شود و این کاهش به اعصاب فشار آورده و ایجاد کمر درد میکند.

از انجا که ارتباط مستقیمی بین قوس کمری وچرخش لگن وجود دارد در نتیجه ی چرخش خلفی لگن وجود این ناهنجاری عمل زایمان را در خانم ها مشکل می کند .

گودی پشت معمولا به علائم پیری زودرس منجر شده و افزایش قوس باعث نزدیک شدن مهره ها به یکدیگر و موجب تنگی سوراخ بین مهره ای وفشار بر روی ریشه های عصبی شوند.

4

پیشگیری ودرمان

از انجا که علل به وجود اورنده ی این ناهنجاری گوناگون است برای هرکدام نیاز به شناخت قبلی داریم . برای مثال اصلاح و درمان ناهنجاری که در اثر استفاده از یک صندلی نامناسب در طولانی مدت است و اساسا در مواردی که به عنوان بیماری از آن می توان یاد کرد نظر خواهی از پزشک الزامی است . اما به طور کلی شناخت درباره ی ضایعه و جلوگیری از ایجاد آن مثل بد نشستن و یا استفاده ی نادرست از وسایل و همچنین آموختن اجرای حرکات صحیح می تواند مفید باشد.

 

حرکات اصلاحی ودرمانی ناهنجاری اسکلتی گودی کمر (پشت گود یا لوردوز)

 

1-مانند شکل زیر فرد به حالت چهار دست و پا روی زمین قرار می گیرد وبا انقباض عضلات شکم سعی می کند گودی کمر را از بین ببرد ، در این حالت سر را به سمت پایین می برد.

2- بر عکس حالت قبل فرد سر  و کمر را به حالت اولیه بر می گرداند.

3- فرد مطابق شکل در حالی که به پشت خوابیده ، با آرامی یکی از پاها را بالا آورده سپس پا را با آرامی پایین آورده وحرکت را با پای مخالف نیز انجام دهد.

4- فرد به پشت خوابیده  وزانوی خود را خم  کرده و در حالی که دست ها از روی زمین بلند نمی شود، آنها را به سمت پاشنه پاها کشیده و به مدت 3 ثانیه در همان حالت می ماند در این تمرین عضله شکم به خوبی منقبض می شود و تمرین بسیار خوبی برای تقویت عضلات شکم است.

5-انجام حرکت درازو نشست

6-روی باسن بنشینید، پاها را کشیده و رو به جلو نگه دارید. یکی از پاها را در جلو سینه جمع کنید و با دو دست پاشنه ی همین پا را محکم بگیرید، سپس زانو را باز کنید .این حرکت را روی دو پا چند بار تکرار کنید.

7-روی باسن بنشینید پاهای خود را به سمت جلوبکشید و همانند حرکت قیچی به بالا و پایین ببرید. در اجرای این حرکت می توان دست ها را از شست روی زمین گذاشت ویا اینکه دست ها رابالا نگه داشت.

8- شنای کرال پشت

تمرین1

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

/انتهای متن/

درج نظر