گفت وگوی خواندنی با دختر رتبه اول تجربی کنکور 94

سارا همتی یکی از دانش آموزان موفق بسیجی ست که امسال موفق به کسب رتبه یک کنکور در رشته علوم تجربی شده است و با به دخت در گفت و گویی صمیمی شرکت کرده است.

0

سمیه سمیعی/

هشتم آبان ماه سالروز شهادت اسوه دانش آموزان انقلاب اسلامی، شهید محمد حسین فهمیده، به عنوان روز نوجوان بسیج دانش آموزی نامگذاری شده است. یکی از علل اصلی این نامگذاری زنده نگاه داشتن یاد همین36 هزار دانش آموز شهید است. 


برای شروع خودتان را معرفی کنید.
– سارا همتی هستم از مدرسه فرزانگان شهر تبریز، متولد دی ماه 1375 که در کنکور 94 موفق به کسب رتبه یک در رشته علوم تجربی شدم.


انتظار چنین رتبه ای را داشتید؟
– برای کسب این رتبه خیلی تلاش کرده بودم و احتمال انتخاب شدن به عنوان رتبه نخست را می دادم ولی مطمئن نبودم . در هر حال توکلم به خدا بود. در کنکورهای آزمایشی همیشه رتبه اول را کسب می کردم. از سال دوم دبیرستان برنامه ریزی و درس خواندن برای کنکور را شروع کردم. استفاده از فرصت تابستان یک عامل خیلی مهم در کسب این نتیجه بود؛ چراکه استفاده از این فرصت برای رفع نقاط ضعف در برخی دروس سال های پایه نقش مهمی در موفقیتم داشته است.

 

چطور خبردار شدید؟ عکس العمل تان چه بود؟
-هر سال رسم است برای اعلام نفرات برتر قبلا موضوع را تلفنی خبر می‌دادند ولی کسی از سازمان سنجش با من تماس نگرفت. صبح عمه‌ام در شبکه خبر به طور اتفاقی زیرنویس خبر را دیده بود و تماس گرفت اطلاع داد. برای پیگیری مجددا جستجو و پی‌گیری کردم ولی چیزی ندیدم. تا اینکه نتایج روی سایت سازمان سنجش منتشر شد. با وجود همه ی این پیگیری ها و استرس‌ها تقریبا بعد از اعلام نتایج هیچ حس خاصی پیدا نکردم.


نفر اول کنکور چقدر درس خوانده است؟ کلا زندگی را تعطیل کردید و فقط درس می‌خواندید؟
– من زندگی را تعطیل نکرده بودم، اما فکر نمی‌کنم چیزهایی مثل مسافرت و میهمانی و…مهم باشد. سال آخر یعنی پیش دانشگاهی فقط و فقط درس می‌خواندم. دوران مدرسه روزی هشت ساعت درس می خواندم اما بعد از تعطیلی مدارس و ایام تابستان تا 14 ساعت در روز مشغول درس خواندن و تست زدن بودم.


کلاس های کنکور هم شرکت می کردید؟
– هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم اما با رتبه های تک رقمی سال گذشته ارتباط داشتم و از مشاوره و همفکری آن ها استفاده می کردم. در آزمون های آزمایشی مدرسه شرکت می کردم و یا در لیگ علمی پایا که از سوی بسیج و در حد المپیاد برگزار می شود، دو بار موفق به کسب مدال نقره شدم و محیط مناسب و آرامش در خانواده، نقش زیادی در موفقیت من داشت.

 

به نقش خانواده تان اشاره کردید .چقدر در موفقیت شما سهیم بوده اند؟
– خب پدرم دکترای شیمی دارند و استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز هستند و مادرم نیز ماماست که با پشتیبانی روحی و تحصیلی از من، نقش زیادی در کسب این رتبه داشتند.

 

با توجه به اینکه با هیچ مؤسسه کنکوری در ارتباط نبودید چطور درس خواندید؟
– برنامه‌ریزی مطالعه ی من براساس احساس نیازم در دروس مختلف بود. با هیچ موسسه‌ای برای کنکور ارتباط نداشتم، فقط به بعضی از معلمانم برای رفع اشکالات مراجعه می‌کردم. در واقع تدریس دبیران لازم است ولی به هیچ وجه کافی نیست و باید چندین برابر آن تلاش کنیم. پس از تدریس دبیران، ابتدا به‌صورت سطحی و روخوانی، مطالب را مطالعه می‌کردم، پس از آن تست‌های مربوط به آن درس را می‌زدم و در مرحله آخر، پس از کشف نقاط ضعف، عمیق‌خوانی را آغاز می‌کردم، این شیوه من از ابتدای تحصیل تاکنون بوده است.

 

شاید در حال حاضر خیلی از دخترهای همسن و سال شما تفریحاتی مثل رفتن به مسافرت، شرکت در ورزش‌های مختلف و … را تجربه می‌کنند، تفریح و سرگرمی خاص سارا همتی چه بود؟

– نه تنها من، هیچ کدام از دخترهای مدرسه ما و همکلاسی‌هایم اهل چنین تفریحاتی نبودند و بیشتر وقت خود را صرف درس خواندن می‌کردیم.

 

به جز درس به چه چیزهای دیگری علاقمند هستید و دنبال می‌کنید؟
– در بین درس خواندن‌ها و فقط در فواصلی که برای صرف غذا می‌آمدم فیلم می‌دیدم. بطور کلی به فیلم علاقه دارم و اگر قرار باشد روزی سراغ هنر خاصی هم بروم قطعا به بازیگری و این حیطه مربوط خواهد بود.


از تجربه زندگی در پایتخت بگویید؟
– من تک فرزند خانواده‌ام. ولی از حالا نمی‌توانم در این مورد چیزی بگویم. باید شرایط جدید را تجربه کنم و بعد قضاوت کنم. البته من به همراه خانواده به تهران آمده ام و در واقع خانواده ام بعد از قبولی در تهران تصمیم گرفتند که همراه من به تهران بیایند. با توجه به شرایط شغلی پدر و مادرم این امکان فراهم بود که همراه من باشند.

 

در چه رشته ای در حال حاضر تحصیل می کنید؟
– رشته پزشکی دانشگاه تهران.

 

فضای دانشگاه را چطور می بینید؟
– خب من اینقدر سریع نمی توانم قضاوتی داشته باشم چون تازه وارد دانشگاه شده ام اما با توجه به مدت زمانی که در دانشگاه مشغول به تحصیل شده ام فضای خوبی ست برای من که قبولی در این رشته و دانشگاه از اهدافم بوده است.


مهم ترین عامل موفقیت تان را چه می دانید؟
–  معتقدم پشتکار و هدف گذاری از جمله عوامل اصلی در کسب نتیجه ی دلخواه است. همچنین همیشه بر این باور بودم که مسیر مهمتر از هدف است؛ به همین خاطر هیچ وقت به کسب رتبه اول فکر نمی کردم و خودم را از لحاظ روانی درگیر این امر نمی کردم اما وقتی مسیر را مشخص کنی به طور حتم به هدفت خواهی رسید.


چه پیشنهادی برای کسانی که سال آینده کنکور می‌دهند دارید؟
– همان طور که قبلاً هم گفتم من بعد از تدریس دبیران ابتدا مطالب را به‌ صورت سطحی و روخوانی مطالعه می‌کردم، پس از آن تست‌های مربوط به آن درس را می‌زدم و در مرحله آخر، پس از کشف نقاط ضعف، عمیق‌خوانی را آغاز می‌کردم این روش خوبی ست و من جواب گرفتم. از طرفی برای اینکه بخواهند موفق بشوند باید حتما ساعت مطالعه و پشتکارشان را بالا ببرند. از لحاظ روحی هم به نظرم خیلی مهمه آماده باشند راجع به رتبه و رشته خیلی فکر نکنند و تمرکزشان روی درس خواندن شان باشد اگر کسی از من در این مورد می پرسید می گفتم نظری ندارم.
تشکر از فرصتی که به ما دادید.
ممنون از شما

/انتهای متن/

درج نظر