امتیاز فرزند دوم برای 100میلیون خانوار چینی

پس از حدود 35 سال برقراری قانون تک فرزندی در چین، این قانون ممکن است بزودی تغییر پیدا کند و انتظار می رود که دولت در تازه ترین برنامه پنج ساله اداره کشور، این قانون را کمی آسانتر سازد. اگرچه هنوز جزییات تغییرات مشخص نشده است، اما دولت چین نگران سالخورده شدن جمعیت و در نتیجه از دست دادن نیروی کار جوان است.

0

 آمارها حاکی است که به دنبال موافقت دولت چین با عدول از سیاست تک فرزندی شمار خانوارهایی که می توانند بیش از یک فرزند داشته باشند به 100 میلیون خانوار خواهد رسید.

به گزارش به دخت به نقل ایرنا، پس از حدود 35 سال برقراری قانون تک فرزندی در چین، این قانون ممکن است بزودی تغییر پیدا کند و انتظار می رود که دولت در تازه ترین برنامه پنج ساله اداره کشور، این قانون را کمی آسانتر سازد. اگرچه هنوز جزییات تغییرات مشخص نشده است، اما دولت چین نگران سالخورده شدن جمعیت و در نتیجه از دست دادن نیروی کار جوان است.

چین به دلیل اجرای سیاست تک فرزندی در چند دهه گذشته موفق شد تا از افزوده شدن بیش از 300 میلیون نفر دیگر به جمعیت کشور جلوگیری کند.

کمیته ملی سالمندان چین پیشتر گزارشی منتشر کرد که براساس آن، 212 میلیون نفر بر جمعیت جامعه مسن این کشور تا پایان سال 2014 میلادی افزوده شد که این تعداد افزایش، 15.5 درصد کل جمعیت سالمندان کشور را به خود اختصاص داده است.

با اینکه در گزارش یاد شده تاکید شده روند افزایش پیری در کشور تا پایان سال 2015 نیز حتمی است، به نظر می رسد با توجه به کاهش شمار نیروی کار جوان و سالمندتر شدن جامعه چین، این کشور مجبور به عبور از سیاست تک فرزندی شده باشد.

البته داشتن فرزند دوم برای همه خانواده ها میسر نیست بلکه زوجینی که خود تک فرزند بوده و سپس با یکدیگر وصلت کرده اند حق داشتن فرزند دوم را خواهند داشت.

«یوان شین» استاد رشته جمعیت شناسی از دانشگاه «تیان جین» در شمال چین می گوید : از پایان سال 2013 میلادی که سیاست جدید دو فرزندی اعلام شد تاکنون یک میلیون و 500 هزار زوج صاحب کودک دیگر شده اند و احتمال می رود نزدیک به 10 میلیون زوج دیگر نیز چنین قصدی داشته باشند.

وی می افزاید که سیاست دو فرزندی بخصوص برای روستاییان کشش بیشتری از شهرنشینان دارد. زیرا برای کشت و کار و فعالیت های کشاورزی به فرزندان بیشتری نیاز دارند.

روزنامه چاینا دیلی می نویسد که از سال 2011 میلادی به بعد نیروی کار در چین رو به کاهش گذاشته است و نیروی کاری سنین 16 تا 59 سال به تدریج در سیر نزولی کاری قرار می گیرند.

در زمان حاضر در چین 916 میلیون نفر در این سن و سال قرار دارند که این رقم معادل 66 درصد از کل جمعیت این کشور به حساب می آید.

«مو گوانگ زونگ» استاد دانشگاه پکن می گوید که مرگ و میر شماری از نوزادان و همچنین نیروی کار موجب کمبود نیروی کار در کشور می شود و روند سالمند شدن جمعیت نیز باعث خواهد شد تا چین نتواند الگوهای توسعه پایدار اقتصادی را دنبال کند.

وی تاکید کرد که داشتن فرزندان بیشتر یکی از بهترین گزینه ها برای مهار پیر شدن جمعیت و برطرف کردن مشکل کمبود نیروی کار است.

آکادمی علوم اجتماعی چین پیش از این در گزارشی اعلام کرد که تا سال 2020 تعداد سالمندان این کشور به حدود 248 میلیون نفر می رسد، یعنی 17 درصد بر جمعیت کهنسال کنونی جامعه اضافه می شود.

گفته می شودهم اکنون از هر 10 شهروند چینی یک نفر بالای 65 سال سن دارند و تخمین زده می شود که تا سال 2050 میلادی از هر سه چینی، یک نفر بالای 65 سال سن داشته باشند.

حزب حاکم کمونیست چین در اواخر دهه 1970 قوانین قوانین سفت و سختی را برای محدود کردن خانواده های شهری به داشتن یک فرزند اعمال کرده و لذا این قانون بارها از سوی منتقدین داخلی و خارجی مورد نقد و حتی انتقاد شدید قرار داشت.

به رغم این همه انتقادات، مقامات چین توسعه امروز کشورشان را مرهون سیاست های مطلوبی چون قانون تک فرزندی می دانند و در عین حال از اواخر 2013 تغییراتی را در آن اعمال کرده و تحت شرایط خاص فقط برای والدینی که خودشان تک فرزند هستند دو فرزندی را جایز اعلام کردند.

/انتهای متن/

درج نظر