بانوان تنها به دلیل کاهش وزن به سراغ ورزش نروند

26 مهر مصادف با روز تربیت بدنی و ورزش است. پرداختن به ورزش و فعالیت‌های جسمانی برای همه آدم ها از جمله خانم ها لازم است.

0

اعظم صفایی/

ورزش یک توصیه همگانی است اما شاید اهتمام به آن، در خانم‌های خانه‌دار ضروری‌‌تر باشد؛ زیرا اغلب این بانوان با حضور مستمر در خانه و عدم آشنایی با ورزش اصولی، ممکن است انجام فعالیت‌های روزمره در منزل را مساوی با ورزش بدانند و کمتر تحرک مفیدی داشته باشند؛ درحالی‌که آن فعالیتی ورزش محسوب می‌شود که مداوم بوده و دامنه حرکتی محدودی نداشته باشد.

 

در ورزش ممنوعیتی برای خانم‌ها وجود ندارد

دکتر شمس الدین تقوی متخصص طب ورزشی در پاسخ به این پرسش خبرنگار به‌دخت که کدام  نوع از ورزش‌ها مناسب شرایط جسمی بانوان است گفت: در ورزش ممنوعیتی برای خانم‌ها وجود ندارد و هیچ تفاوت عمده‌ای بین ورزش بانوان و آقایان وجود ندارد.

وی با اشاره به وجود چربی بیشتر در احشای داخلی اندام بانوان نسبت به اندام آقایان، افزود: پرداختن به ورزشی که باعث تقویت ناحیه داخلی شکم و لگن شود ضرورت دارد. ازآن‌جا که خانم‌ها فرایند زایمان را هم انجام می‌دهند و این پدیده نیاز به حمایت و تقویت عضلات شکمی و لگن دارد، ورزش کمک بزرگی به حفظ سلامتی این عضلات می‌کند. بانوان همچنین نباید به جای ورزش به فعالیت‌های روزمره اکتفا کنند.

 

ورزش‌های قدرتی مناسب خانم‌ها نیست

تقوی در ادامه گفت: نکته‌ای که در خصوص انتخاب نوع ورزش برای بانوان باید اضافه کنم این است که برخی از خانم‌ها به انجام ورزش‌های سنگین، خشن و مختص آقایان علاقمند هستند که این نوع از ورزش‌ها به‌دلیل قدرتی بودن، مناسب خانم‌ها نیستند، لیکن تاکید داریم در انتخاب نوع ورزش باید به نظر افراد و علاقمندی آن‌ها توجه کرد و منعی به‌کار نبرد.

 

باشگاه رفتن لازم نیست

این کارشناس گفت: اغلب خانم‌ها بخشی از فعالیت‌های منزل را در حالت ایستاده انجام می‌دهند، که اگر این حالت طولانی شود، به ستون فقرات آسیب می‌رساند؛ از این‌رو بهتر است که خانم‌ها در طی روز برنامه ورزشی هوازی داشته باشند. این‌کار حتماً نیازمند حضور در باشگاه ورزشی نیست، بلکه استفاده از یک وسیله ورزشی ساده نظیر حلقه نیز می‌تواند برای تخلیه انرژی و تقویت عضلات ناحیه شکم و کمر موثر باشد.

تقوی تاکید کرد: فعالیت‌های ساده ایروبیک هم نوعی ورزش بدون نیاز به امکانات خاص و حضور در باشگاه ورزشی است و انجام آن به بانوان توصیه می‌شود. افراد باید یاد بگیرند که ورزش را بخشی از زندگی روزانه کرده و ساعاتی از روز را به این کار اختصاص دهند.

 

ورزش فقط برای کاهش وزن نیست

این استاد آکادمی ورزش ضمن بیان این نکته که عده‌ای از افراد به‌ویژه خانم‌ها از ورزش تنها به منظور کاهش وزن استفاده می‌کنند، افزود: یکی دیگر از فوائد ورزش کمک به کاهش ذخائر چربی در بدن است. اما باید توجه کنیم که  خانم ها  تنها به دلیل کاهش وزن به سراغ ورزش نروند؛ چون ورزش سلامت جسمی افراد را تضمین می‌کند. نکته قابل ذکر این است که افرادی که قصد کاهش ذخائر چربی بدن را از راه ورزش دارند، باید به این مساله توجه کنند که کاهش چربی در بدن پس از 20 دقیقه ورزش مداوم اتفاق می‌افتد. در بیست دقیقه نخست فرد تنها مقادیری از قند بدن را از دست می‌دهد و بعد از این زمان است که بدن برای سوخت وساز به سمت چربی ها می‌رود.

 

ورزش حتی برای خانم باردار

وی افزود: هر نوع ورزشی که ضربان قلب را بالا برده و تعریق ایجاد کند، برای کاهش چربی مناسب است. مثلاً یک پیاده‌روی تند که ضربان قلب را از حالت استراحت خارج کند، ورزش محسوب شده و در صورت تداوم به کاهش چربی بدن منجر می‌شود. این مساله در رابطه با ورزش‌های دیگر نظیر شنا و حرکات ایروبیک هم صدق می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که ورزش بانوان در دوران بارداری بهتر است به چه صورت باشد گفت: اصولاً این مساله به این نکته بستگی دارد که فرد، پیش از بارداری چه نوع الگوی حرکتی داشته است؛ خانمی که قبل از بارداری ورزشکار بوده است، حین بارداری نیز منعی در ورزش ندارد مگر اینکه مشکلات خاصی وجود داشته باشد که باید زیرنظر پزشک زنان و زایمان فعالیت کند. به‌طور مثال خانمی که جفت سرراهی دارد باید از هرگونه فعالیت ورزشی پرهیز کند. در کل تقویت عضلات شکم و عضلات پرینه برای زنان باردار از طریق ورزش حائز اهمیت است.

 

ورزش غیراصولی آسیب زاست

تقوی در خصوص عوارض ورزش‌های غیراصولی بر بدن گفت: اگر با شدت بالایی ورزش کنید، مفاصل بدن با مشکل و آسیب جدی مواجه خواهد شد. فشار بیش از حد بر عضوی خاص، ضایعاتی را در بدن ایجاد می‌کند که منجر به بروز احساسی ناخوشایند از ورزش شده و تمایل به ورزش را کاهش می‌دهد. در صورتی‌که اگر افراد با شدت مناسب به ورزش اقدام کنند و به‌تدریج آن را افزایش دهند، آمادگی مناسبی برای پرداختن به ورزش پیدا می‌کنند.

/انتهای متن/

درج نظر