دختران درس می‌خوانند چون راه دیگری ندارند

درواقع دختران برای آنکه از احساس پوچی و احساس چیزی نبودن خود را رها کنند ناچار به تحصیل و درس‌خواندن می‌پردازند. این شاید تنها عرصه‌ای باشد که جامعه برای آنان تعریف کرده و در آن مشکلی ندارند.

0

به گزارش به دخت به نقل از استادنیوز، رغبت جوانان به ازدواج و فرزندآوری در ایران در مقایسه با گذشته به شدت کاهش داشته است. جوانان تمایلی به ازدواج و پذیرفتن مسئولیت خانواده از خود نشان نمی‌دهند و ادامه یافتن چنین روندی برای آیندۀ کشور خطرآفرین خواهد بود. به همین خاطر سایت استادنیوز در استودیوی اختصاصی خود به مصاحبه با دکتر طیبه میرزا اسکندری کارشناس علوم اجتماعی و استاد اسبق دانشگاه پرداخته است که در سه بخش در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار می‌گیرد. بخش اول و دوم آن را پیش از این ملاحظه کردید. اکنون بخش آخر آن را می‌خوانید.

دکتر میرزا اسکندری در پاسخ به این سوال که تحصیلات عالیه تا چه حد در عدم گرایش دختران به ازدواج موثر بوده است گفت: باید در این مورد بررسی شود. بسیاری ار دختران می‌گویند که به علت آنکه راه دیگری در عرصه‌های دیگر برای ما وجود ندارد مجبوریم به تحصیل روی بیاوریم.

وی اضافه کرد: وقتی دختران مثلاً در عرصه‌هایی همچون ورزش، سیاست و از این قبیل چندان نمی‌توانند ادامه فعالیت داده و در آن برجسته شوند و تنها جایی را که در آن می‌توانند خودی نشان داده و در آن برجسته شوند تحصیل است به آن می‌پردارند، زیرا که راه دیگری ندارند. آنان می‌گویند که چون ازدواج نکرده‌ایم تحصیل می‌کنیم، چون کار دیگری نداریم.

این کارشناس علوم اجتماعی افزود: در واقع دختران برای آنکه از احساس پوچی و احساس چیزی نبودن خود را رها کنند ناچار به تحصیل و درس خواندن می‌پردازند. این شاید تنها عرصه‌ای باشد که جامعه برای آنان تعریف کرده و در آن مشکلی ندارند، وگرنه آنان تحصیل را از ازدواج بالاتر نمی‌دانند و بسیاری از آنان می‌گویند که اگر فرصت خوبی در مورد ازدواج برای آنان پیش بیاید استقبال کرده و به سمت آن می‌روند.

وی در پاسخ به این سوال که در حاضر ما تا چه حد با مشکل فساد و دوستی نامشروع در دانشگاه‌ها مواجه هستیم گفت: در واقع من باید در پاسخ به این سوال بگویم رهاشدگی جوانان ما موجب بسیاری از مشکلات شده است که متأسفانه گریبانگیر آنان در دانشگاه نیز شده است. اگر بخواهیم از دوستی نامشروع تعریفی داشته باشیم باید بر اساس هنجارهای جامعه خود آن را تعریف کنیم.

این کارشناس علوم اجتماعی ادامه داد: این پدیده اگرچه در کشور ما وجود دارد و متأسفانه در حال گسترش نیز هست اما هنوز در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی جامعه ما وضع بهتری دارد. خیلی از پسران دانشجوی ما با آنکه ممکن است در دانشگاه دوستی‌ نامشروع را تجربه کنند اما زمانیکه تصمیم به ازدواج می‌گیرند به سراغ دخترانی می‌روند که قبلاً هرگز چنین مسائلی را تجربه نکرده‌اند و این برای آنان ارزش است.

دکتر میرزا اسکندری در پایان صحبت‌های خود نیز اضافه کرد: اینکه ما در اینگونه مسائل همچون غرب شویم به‌راحتی صورت نمی‌گیرد، اما ما نیز در این حوزه‌ها دچار تعارضاتی شده‌ایم. ما می‌خواهیم بسیاری از مسائل بنیادی خود را داشته باشیم و برخی چیزها را نیز در سطح از غرب بگیریم که این ما را با تناقض روبرو می‌کند و الان متاسفانه هنجارهای جامعه ما در حال تغییر هستند.

/انتهای متن/

درج نظر