سرطان ريه نخستين عامل مرگ و مير زنان

دبير انجمن کلينيکال انکولوژي ايران با بيان به اينکه سرطان ريه در زنان بيشترين عامل مرگ و مير شناخته مي شود گفت: برغم اينکه اين سرطان شيوع کمتري در زنان دارد اما به عنوان نخستين عامل مرگ و مير آنان شناخته مي شود.

1

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاري صدا و سيما،دکتر احمد عامري در حاشيه همايش سرطان و بارداري با بيان اينکه در مراحل اوليه تشخيص سرطان سينه بيش از 90 درصد بهبودي کامل حاصل مي شود و برگشت و پيشرفتي ندارد افزود: شايع ترين سرطان در ايران و جهان در ميان زنان ، سرطان سينه است اما با پيشرفت پزشکي و درمان آن در 15 سال اخير در رده دوم مرگ و مير زنان قرار گرفته است.
متخصص کلينيکال انکولوژي ايران و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي افزود: عوامل متعددي در ايجاد سرطان پستان شناخته شده است که شايد بارزترين و مهمترين آن افزايش سن است.
وي ادامه داد: عوامل ارثي، نوع تغذيه و سابقه‌ قرار گرفتن در مقابل اشعه به ويژه در ناحيه گردن و قفسه سينه از عوامل بروز سرطان سينه است.
دبير انجمن کلينيکال انکولوژي ايران يکي از راه هاي پيشگيري از پيشرفت سرطان سينه را تشخيص زودرس اين بيماري با ماموگرافي دانست و گفت: از سن 40 تا 45 به بعد ، معاينه توسط خود فرد و افراد متخصص توصيه خواهد شد و در افرادي که ريزفاکتورهاي بارز در آن‌ها ديده مي شود در سنين پايين تر توصيه مي شود.
دکتر عامري افزود: اکنون سرطان پستان از سرطاني کشنده به يک بيماري تبديل شده است به ويژه اينکه اگر زود تشخيص داده شود باتوجه به تحت نظر قرار گرفتن بيمار طي 5 سال بعد از درمان و جراحي به بالاي 85 درصد، بهبودي رسيده است.
دبير انجمن کلينيکال انکولوژي ايران گفت: برخي از سرطان هاي پستان وابسته به هورمون است و افرادي که در طولاني مدت هورمون درماني مي کنند يا افراد يائسه اي که براي آنها طولاني مدت هورمون تجويز مي شود بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار مي گيرند که به اين افراد توصيه مي شود تا جايي که امکان دارد کمتر از هورمون استفاده کنند.
همايش يک روزه سرطان و بارداري در مرکز تصويربرداري بيمارستان امام خميني(ره) تهران برگزار شد.
صدا و تصوير دارد.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)