چاقي و سزارين عوامل شايع کمردرد خانمها

0

به گزارش به دخت به نقل از نمناک، اغلب خانمها از کمردرد شکايت داشته و به پزشک مراجعه مي کنند، بارداري و چاقي و عدم تحرک کافي به ميزان درد اين بيماري افزوده و باعث رنج بيشتر خانمها مي شود. در اين مطلب چند راهکار را معرفي خواهيم کرد که مي تواند ميزان درد را تا حدود زيادي بکاهد.

يکي از بيشترين علت هاي مراجعه بيماران به نزد پزشکان ، کمردرد مي باشد .يعني نزديک به 80 درصد مردم در طول زندگي خود حداقل يکبار اين درد را تجربه کرده اند.اگرچه عوامل شايعي در بروز اين بيماري دخيل بوده و از طريق آزمايشات و تصوير برداري پزشکي وجود آن قابل رويت است،تشخيص علت اصلي به وجود آورنده کمردرد مشکل است.

بررسي ها نشان مي دهند، پشت ميز نشيني، گودي کمر،سزارين، شکم بزرگ و عدم فعاليت کافي منجر به فشار بر روي ستون فقرات مي شود.

اميدرضا حقاني جراح و فوق تخصص ارتوپدا در اين باره مي گويد: بيشتر افراد جامعه به دليل الگوي نامناسب زندگي دچار کمردردهاي خفيف تا شديد مي شوند که در برخي از موارد اينگونه کمر دردها به صورت ناگهاني و يکدفعه بروز مي کند.

کمر دردهايي که به طور ناگهاني بروز مي کنند، ممکن است علامت اوليه برخي از سرطان ها باشد، به همين دليل اين نوع کمر دردها به توجه و درمان به موقع و فوري نياز دارند.

ستون فقرات؛ محل سکونت 24 استخوان
ستون فقرات در حال ايستاده مانند دکل کشتي به کمک طناب هاي ارتباطي از همه طرف نگهداري مي شود.اين طناب ها در بدن و اطراف ستون فقرات عضلاتي هستند که از همه جهت هم از پشت و هم به کمک عضلات شکم کار نگهداري بدن را بر عهده دارند؛ به عبارت ديگر عضلات شکم هم در ايستادن و هم در راه رفتن نقش کمکي نگه دارنده دارند.

شکم بزرگ،گودي کمر و کمردرد را افزايش مي دهد
گفتني است؛ وقتي شکم انسان بزرگ مي شود علاوه بر اضافه وزن به دليل چربي دروني که مشهود نيست عضلات شکم کارايي خود را از دست داده و باري اضافي براي عضلات پشت و کمر مي شوند ، در نتيجه عضلات پشت بايد علاوه بر وظيفه هميشگي نه تنها کار عضلات شکم را قبول کنند، بلکه بار اضافي آن را هم بيشتر حمل کنند که در دراز مدت باعث خستگي عضلات پشت مي شود و در انتها تحريک پذير ي آن افزايش يافته براي اسپاسم دسته جمعي و کمر درد هاي حاد و مزمن آماده مي شوند.

سزارين دشمن ستون فقرات
شکايت از کمردرد بعد از بي حسي نخاعي جهت سزارين، يک يافته شايع به حساب مي آيد چاقي، سابقه زايمانهاي مکرر و سن بالاي بارداري احتمال کمردرد را بيشتر مي کند و به خاطر اينکه خانمها اکثر بعد از زايمان به علت کم تحرکي و استراحت دچار افزايش وزن مي شوند خود اين عامل يکي از عوامل پيش برنده شيوع کمردرد است.

براي رفع کمردرد چه بايد کرد؟
حقاني گفت: کمر درد ناگهاني ممکن است علامت يک خونريزي داخل نزديک ستون فقرات باشد که در اين صورت فرد بايد به صورت فوري تحت درمان و حتي جراحي قرار گيرد در غير اين صورت با روش هاي ساده زير مي توان کمردرد را بهبود بخشيد.

1-پياده روي کنيد: اين نوع ورزش آرام مي تواند به تسکين درد کمر کمک کند.
2-درست بايستيد: به طرز ايستادن خود توجه کنيد و راست بايستيد.
3-خودتان را با ماساژ درمان کنيد: اين کار منشأ اصلي کمر درد شما را درمان نخواهد کرد، اما به راحتي به شما کمک خواهد کرد و مي تواند به طور موقت ماهيچه هاي کشيده شده، شانه هاي دچار گرفتگي عضلاني و درد پايين کمر را تسکين دهد.
4-دوش آب گرم: براي تسکين و بهبود درد و کشيدگي عضلات دوش آب گرم بگيريد.
5- به بدن خود گوش دهيد: اگر حالت يا فعاليت معيني است که باعث ناراحتي شما مي شود، آنرا انجام ندهيد. اگر درد کمرتان شديد است يا متوجه شديد که حس از پاها، کشاله ران شما بيرون رفته است يا احساس بي اختياري يا ضعف ناگهاني به شما دست مي دهد خيلي سريع به پزشک تان مراجعه نماييد.

/انتهای متن/

درج نظر