آغوش باز خانواده ایرانی برای کالاهای وطنی

 هفتمین “نمایشگاه زنان و تولید ملی” هم تمام  شد؛ نمایشگاهی  که از هجدهم شهریور‌ماه در بوستان گفتگو برگزار شد. در این نمایشگاه  بیش از 75 برند ایرانی شرکت داشتند که تولیدات وطنی  را با تخفیف تا  50  درصد  در اختیار بازدیدکنندگان قرار دادند.در آخرین روز برگزاری سری زدیم به نمایشگاه زنان و تولید ملی و با مسئول نمایشگاه و بازدیدکنندگان گفت و گپی داشتیم.

0

فرشته میرزا/

در هیاهوی بازار ایرانی که اجناس بنجل چینی، کاروبار تولیدکنندگان داخلی را تعطیل کرده‌ و نازل بودن قیمت اجناس وارداتی، شوق مردم را به خرید محصولات خارجی بالا برده است، برگزاری هفت دوره نمایشگاه «زنان  و تولید ملی» از سوی شهرداری تهران، حرکتی مثبت در عرصه فرهنگ و اقتصاد جامعه ایرانی تلقی می‌شود.

1  

در این نمایشگاه از مزون‌های بانوان کارآفرین گرفته تا مشهورترین تولیدکنندگان پوشاک ایرانی غرفه دارند؛ با اینکه ساعات خلوت ظهر سپری می‌شود، اما گرمای حضور خریداران ایرانی، نمایشگاه را شلوغ کرده است. علاوه بر فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش، در حاشیه نمایشگاه نیز شاهد برنامه‌ریزی‌های جانبی برای تفریح خانواده ها به شکل غرفه کودکان، برنامه‌های ورزشی و … هستیم.

 

پشتیبانی پنج هزار زن تولید کننده از این نمایشگاه

در غرفه ای که در گوشه ای از نمایشگاه قرار دارد، به سراغ مهندس فهیمه فیروز فر، مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران و مدیر این نمایشگاه می‌رویم. او می‌گوید: این نمایشگاه را بیش از پنج هزار نفر از زنان تولید کننده پشتیبانی می کنند که بیشتر آنان زنان سرپرست خانواده هستند. مردم از برپایی چنین نمایشگاهی بسیار تعریف می‌کنند و علاوه بر مصرف‌کننده، تولیدکنندگان هم از این برنامه راضی هستند.

2

وی می‌افزاید: یکی از بزرگترین و مشهورترین برندهای کشور که به این نمایشگاه آمده بود، از کیفیت خوب محصولات باوجود این قیمت‌های پایین، تعجب بسیاری کرد؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان با بیان اینکه حاضر هستند سود کمتری داشته باشند اما مردم با تولیدات ملی آشنا شوند، در این نمایشگاه حاضر می‌شوند.

فیروزفر با اشاره به اینکه تمامی اجناس این نمایشگاه تولید داخل هستند، اظهار داشت: در شش دوره گذشته روال اینگونه بود که هر غرفه‌ای که اجناس غیر ایرانی را وارد نمایشگاه می‌کرد، برای دوره بعد اجازه ورود به این مکان را نداشت.

مسئول برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی تأکید کرد: اگر به شعار سال که مقام معظم رهبری فرموده‌اند توجه و عمل کنیم و هم‌دلی، هم‌زبانی و هم‌افزایی داشته باشیم، با وجود قابلیت صادر شدن تقریباً تمام تولیداتی که در همین دوره از نمایشگاه قرار دارند،  می‌توانیم فرصت ورود به بازار جهانی را برای آنها به وجود آوریم.

وی قرار گرفتن تولیدکنندگان داخلی در کنار هم را موجب قدرت گرفتن آن‌‌ها دانست و اظهار داشت: این مسئله  نقطه قوت این نمایشگاه و بزرگترین هدف ماست، اما اگر می‌توانستیم غیر از صداو سیما تبلیغاتی در سطح شهر هم داشته باشیم، بازیدکنندگان بیشتری جذب می‌کردیم.

 

نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه

مریم دختر جوانی‌ست که به همراه دوستش به این نمایشگاه آمده است. او در پاسخ به این پرسش که نرخ اجناس نمایشگاه چگونه است، می‌گوید: «به نظرم چون تخفیف خوبی می‌دهند و برخی اجناس تا 50 درصد هم تنزل قیمت پیدا کرده، بسیار خوب است».

3

به سراغ خانمی که در گوشه‌ای از سالن در کنار کالسکه فرزندش نشسته بود، رفته و از او هم در همین مورد سوال کردیم؛ او می‌گوید: «فکر نمی‌کردم تا این حد از تنوع را در لباس کودک بتوانم در این نمایشگاه ببینم، اما برخلاف انتظارم توانستم پوشاکی را که برای کودکم می‌خواستم در این نمایشگاه پیدا کنم».

وی معتقد است: «به خاطر داشتن فرزند کوچکم، نمی‌توانم به مغازه‌های مختلف سر بزنم؛ اما وجود چنین نمایشگاهی که تمامی برندهای خوب ایرانی را در یک مکان جای داده و ارزان و باکیفیت هم هست، من خرید نسبتاً خوبی انجام دادم».

 

قیمت‌ها از فروشگاه‌های بیرون کمتر است

خانمی که به همراه همسرش به بازید از نمایشگاه آمده، می‌گوید: «من برای مقدمات جشن ازدواجم به لباس مجلسی خوش دوخت، نیاز دارم، ای کاش اینجا لباس مجلسی هم داشت؛ قیمت‌ها به نسبت مغازه‌ها و فروشگاه‌های بیرون کمتر است اما خیلی هم ارزان نیست و فکر نمی‌کنم که اجناس تمام برندها کاملاً ایرانی باشد، من به چندین غرفه سر زدم اما پارچه بعضی از اجناس ایرانی نیست و تا این‌جا فقط یک برند را دیدم که از مواد اولیه تا دوخت و چاپ آن کاملاً ایرانی باشد».

بانوی میانسالی که به همراه دختران جوانش در حال بررسی مانتوهای یکی از غرفه‌ها بود، گفت: «توانستم بعضی از لباس‌هایی را که نیاز داشتم از این نمایشگاه پیدا کنم؛ اما شلواری را که مدنظرم بود ندیدم و به نظرم روسری ‌هم خیلی کم بود».

4

او ادامه داد: «قیمت‌های این‌جا نسبت به بیرون بسیار پایین‌تر است. ای کاش کیفیت‌ها از این هم بالاتر برود و اشکالی ندارد اگر به شرط کیفیت خیلی بهتر، اجناس را به قیمت‌های بالاتری بفروشند؛ یعنی قیمت‌ها را به تناسب دو-سه قشر جامعه تعیین کنند».

خانم نیشابوری که خودش صاحب یک مزون زنانه و فروشنده یکی از غرفه‌هاست، به‌خاطر کوچک بودن غرفه و نشت آب باران به داخل سالن، زیاد از مکان غرفه‌ای که به او داده‌اند، راضی نیست، اما استقبال خوب مشتری ‌ها را او را شاد نگه داشته است، اظهار می‌کند: «تبلیغات این‌جا عالی‌ست و اگر فروش بهتری داشته‌باشم، با وجود تخفیف زیادی که به کارها داده‌ام، سود خوبی خواهم داشت».

 

خوشحالم که از تولیدات کشور خودم استفاده می‌کنم

آقایی که در غرفه یکی از مشهورترین برندهای پوشاک ایرانی فروشنده است، معتقد است: اجناس این نمایشگاه معمولاً ایرانی هستند ولی بعضی از اجناس را در همین جا دیده‌ام که تولید ترکیه، اما به سفارش ایران هستند».

وی در ادامه با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم می‌گوید: «تخفیف زیادی درنظر گرفته‌ایم و حضور در این نمایشگاه برای ما آن‌طور که باید صرفه اقتصادی نداشته و بیشتر جنبه تبلیغاتی و ملی برای ما تولیدکنندگان ایرانی دارد».

6

خانمی که در حال خروج از نمایشگاه بود هم گفت: «من به همراه بستگانم که از شهر دیگری به تهران آمده‌اند، نه به نیت خرید و بیشتر برای بازدید و سرگرمی به این‌جا آمدیم اما تنوع، قیمت و کیفیت خوب کارها مرا مجبور به خرید برای بچه‌هایم کرد؛ خوشحال هستم که از تولیدات کارگران کشور خودم استفاده می‌کنم و در این دوره که بسیاری از جوان‌های ایرانی از کار بیکار شده‌اند دوست دارم کمکی به بازار وطنی بکنم».

در پایان به غرفه‌ای جالب که به نظر نمی‌آمد مربوط به تولیدکنندگان باشد، سری زدیم، غرفه‌ای به نام «نذر فرهنگی»؛ در این غرفه متخصصین هر رشته‌ای می‌توانند تخصص خودشان را نذر کنند و به افراد نیازمند ارائه دهند؛ مثلاً یک پزشک نذر می‌کند که در سال دوبار ویزیت رایگان داشته باشد. یا یک معلم برای دانش‌آموزانی که ضعف تحصیلی و عدم توانایی مالی دارند، تدریس رایگان نذر می‌کند.

/انتهای متن/

درج نظر