نوشت افزار ایرانی را برای فرزندم ترجیح می دهم

«نوشت افزار ایرانی» محصولی که شاید به اندازه‌ی انگشتان یک دست هم از عمر آن نمی‌گذرد، در چندسال اخیر توانسته با جان دادن به اسطوره‌های وطنی به جنگ شخصیت‌ها و کاراکترهای بیگانه مثل بن‌تن، مرد عنکبوتی، باب اسفنجی و… برود که سال‌هاست بازار نوشت‌افزار کشورمان را قبضه کرده‌اند. شخصیت‌هایی که در واقع سربازان جنگ نرم علیه کودکان مان هستند.

0

سمیه سمیعی/

از زمانی که ما پشت نیمکت‌‌های چوبی کلاس‌های 45 نفره می‌نشستیم و قلم‌ها و دفترهای مشق‌مان شبیه هم بود و شاید تفاوت تنها در تعداد برگ‌های دفترمان بود، خیلی سال می‌گذرد و با  رشد جامعه، رنگ و لعاب نوشت‌افزارها هم بیشتر شد تا رسید به امروز که بندرت دفتر مشق وکیف دو دانش‌آموز در یک کلاس شبیه هم است؛ اما آنچه که این روزها مورد توجه قرار گرفته است و سال‌ها از دید بسیاری از مسئولان و صاحب نظران پنهان مانده بود، نقش و نگار دفتر و قلم دانش آموزان است.
به هر صورت با ترويج نوشت‌افزار خارجي در چند سال گذشته که سنخيتي با فضاي فرهنگي کشورمان نداشت، مسئولان سازمان‌ها و نهادها به فکر افتادند در کنار تولید انبوه، باید فکری به حال خوراک فرهنگی دانش آموزان کرد؛ چراکه مسلماً تصاوير و طرح‌هاي غربي می‌تواند آثار سوء‌فرهنگي را بر دانش‌آموزان کشور داشته باشد به همین خاطر حرکت نويني به منظور توليد محصولات بومي و نوشت‌افزار ايراني در کشورمان به راه افتاده است که با برپايي نمايشگاه‌هايي مانند «ايران نوشت» و معرفي و عرضه توليدات ايراني، وارد فاز جديدي شده است.

 

طرح ایده نوشت افزار ایرانی- اسلامی از سال 91
در همین راستا سعید حسینی مدیر مجمع تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی-اسلامی و یکی از مهمترین چهره های این عرصه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار به‌دخت بیان داشت: ما برای اولین بار در سال 91 این عنوان را مطرح کردیم. آن زمان در تابستان 91 دو مجموعه «قاصدک» و «ایام» به صورت همزمان در این زمینه آغاز به فعالیت و تولید محصول کردند. تولید نوشت افزار به صورت محدود انجام شد و البته با  این دلهره که آیا کار جواب می دهد یا نه؟ ما در سطح مغازه های محدود و پایگاه های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فروش محصولات را تست کردیم و در همان حد تولید آزمایشی و تیراژ چند صد هزارتایی، موفق بودیم و محصولات با استقبال مواجه شد به طوری که تمام آن به فروش رفت.
وی افزود: این روند ادامه یافت و ما طی این سه – چهار سال موفق به برگزاری چهار نمایشگاه «نوشت افزار ایرانی- اسلامی» شدیم که آخرین نمایشگاه 27 مردادماه شروع و تا شش شهریور در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با حضور 40 برند ایرانی برگزار شد.
حسینی ادامه داد: در واقع هدف از برگزاری این نمایشگاه جریان سازی طرح‌های ایرانی و اسلامی، بومی و ملی است. انتشار محصولاتی با معرفی قهرمانان بومی، شهدای هسته‌ای و شخصیت‌های کارتونی ایرانی و بسیاری از طرح‌های داخلی از جمله محصولات متنوع این نمایشگاه بود که مورد استقبال خانواده ها و دانش آموزان قرار گرفت.

 

ضرورت گفتمان سازی
مدیر مجمع تولید کنندگان نوشت‌افزار ایرانی- اسلامی تصریح کرد: مدت‌هاست کودکان و فرزندان ما با الگو‌برداری از شخصیت‌های غربی همچون مرد عنکبوتی، بت من، بن تن و … کیف و نوشت‌افزار را خریداری می‌کنند و این موجب نهادینه شدن شخصیت‌های غربی در ناخودآگاه کودکان و کمرنگ شدن الگوهای ایرانی اسلامی است.
وی ضمن اشاره به حضور 40 برند ایرانی در نمایشگاه نوشت افزار امسال اضافه کرد: نوشت افزار به لحاظ فرهنگی مختص ماه شهریور و به اصطلاح «سر‌کلاسی» است و عمده مردم برای یک بار در سال به آن مراجعه می‌کنند ولی ما هرساله  بعد از نمایشگاه اصلی در تهران در پنج استان دیگر هم نمایشگاه را برگزار می‌کردیم که امسال تصمیم داریم در حداقل 10 تا 15 استان با هماهنگی استان و شهرداری‌ها به برگزاری نمایشگاه نوشت افزار بپردازیم.
حسینی ادامه داد: نمایشگاه نوشت افزار حرکت نو پایی است که شروع به کار کرده و از تعداد دو برند به حداقل 50 برند رسیده است و این کار به  شدت نیاز به فضای گفتمان سازی دارد البته هدف از نمایشگاه بیشتر جبران سازی این حوزه است که موجب ثبات و ماندگاری باشد و به سمتی برویم که همه کاراکتر‌های ما عاری از مفاهیم غربی باشد و به فضای تربیتی کمک کند.
به هر صورت با توجه به آنچه گفته شد توليد نوشت‌افزار ايراني که حاوي تصاوير اسلامي‌-‌‌ايراني و عناصر بومي باشد، چند سالي است که به دغدغه مشترک فعالان فرهنگي و توليدکنندگان نوشت‌افزار تبديل شده است، اما با وجود آنکه هنوز راه طی نشده زیادی تا تسخیر کامل این بازار با محتوا و تصاویر ارزشمند بومی باقی مانده است اما نباید از نقش و اثر خانواده‌ها در پیشبرد این هدف غافل شد.

 

افزایش شناخت فرزندانم نسبت به شخصیت های ملی
خانم صادقی که مادر دو فرزند محصل است در خصوص نوشت افزارهای ایرانی می گوید:« تقریباً از دو سال پیش که نوشت افزارهایی با طرح های ملی و بومی در بازار عرضه شد من تلاش کردم که حتماً نوشت‌افزاری که برای فرزندانم تهیه می کنم از نوشت‌افزارهای بومی باشد. با این کار فرزندان من با شخصیت هایی که برای کشور و دین مان افتخار‌آفرین بوده‌اند بیش‌تر آشنا شدند و این بهترین ویژگی این محصولات است.»

 

دفترهایی که کمک آموزشی‌اند
خانم قاسمی نیز که نوشت افزارهای ایرانی- اسلامی را محصولی کمک آموزشی می داند معتقد است: «با ورود اینگونه محصولات که در دوران 9 ماهه تحصیل فرزندان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد به جرأت می‌توان گفت که با یک تیر دو نشان زده‌ایم، هم نوشت‌افزاری که مورد نیاز بچه هاست تهیه کرده‌ایم و هم اطلاعات آن‌ها را نسبت به شخصیت‌های دینی، فرهنگی و بومی افزایش داده ایم.»
وی اضافه کرد: «در واقع با طرح های جدیدی که امسال در بازار نوشت‌افزار مشاهده کردم، هر تصویر همراه با توضیح مختصری در مورد آن تصویر آورده شده بود که بسیار مفید است. در خصوص کیف مدرسه هم طرح‌های جالبی آمده است که کیفیت‌شان نسبت به دو سال پیش بسیار بهتر شده است. وقتی که من می‌بینم فرزندم با خرید یک دفتر مشق یا نقاشی در مورد پهلوان تختی، شهید عباس بابایی و یا آثار تاریخی کشورمان اطلاعات خوبی کسب و شناخت پیدا می کند، حتماً ترجیح می دهم که نوشت افزار ایرانی برای او تهیه کنم هر چند هنوز تمام خانواده ها و دانش آموزان مقید به خرید اینگونه محصولات نیستند، اما با توجه به سابقه ورود محصولاتی با تصویر نمادها و شخصیت‌های کارتونی غربی در کشورمان به نظر می‌رسد فرهنگ سازی قدری زمان‌بر باشد. البته آنچه که مشخص است استقبال از این ایده از سوی خانواده‌ها و به ویژه دانش‌آموزان بسیار خوب است و زمانی که من به یکی از نمایشگاه های عرضه نوشت افزار ایرانی سری زدم با انبوهی از جمعیت مواجه شدم و از این نظر بسیار خوشحال هستم.»

 

تصویر زن های موفق ایرانی روی جلد دفاتر
مینا که تنها 13 سال دارد، در مورد نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی که تنها چند سال از ورود آن به بازار می‌گذرد، اظهار می‌کند: تا چند سال پیش بیشتر لوازمی که برای مدرسه می‌خریدم دارای تصاویر غیر ایرانی بود، اما از پارسال فقط لوازمی که تصویر ایرانی دارندرا می‌خرم و تصویرهای ایرانی را بیشتر دوست دارم.

وی ادامه می‌دهد: بعضی اوقات در مورد آن تصویر برای دوستانم توضیح می‌دهم و آنها را هم تشویق می‌کنم که حتماً دفترهایی با تصاویر شخصیت‌های ایرانی بخرند. جالب است که من در مورد شهدای هسته‌ای اطلاعات زیادی نداشتم و تنها اسم آن‌ها را شنیده بودم، اما چند دفتر با تصویر آن‌ها خریدم که پشت جلد توضیحاتی در مورد آن ها داده شده بود و برایم بسیار جذاب بود. اگر تصاویری از بناها و شخصیت‌های تاریخی، به خصوص زن‌های ورزشکار و سیاستمدار کشورمان هم روی جلد دفاتر کار شود خیلی عالی می شود، چون من خیلی علاقه مند هستم که زن های موفق کشورمان را هم بشناسم.»

/انتهای متن/

درج نظر