برگزاری اولین همایش خانواده سالم ، جمعیت و توسعه پایدار

0

دبیر کارگروه بهداشت و سلامت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: اولین همایش خانواده سالم ، جمعیت و توسعه پایدار 17 و 18 ماه جاری با رویکرد تحکیم مبانی خانواده سالم و ترویج فرهنگ خانواده محوری برگزار می‌شود.

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، ناهید خداکرمی با اشاره به هدف برگزاری این همایش تصریح کرد:‌ برخورداری از خانواده سالم می‌تواند بر جمعیت هر کشوری چه از بعد کمی و کیفی تاثیرگذار باشد؛ البته حرکت مناسب جمعیتی می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود و این مهم نیاز به سیاستگذاری و برنامه‌ریزی همه جانبه‌ای دارد که همت همگانی را طلب می‌کند و برگزاری این همایش با برنامه ریزی پنل های تخصصی می تواند مقدمه ای برای آن باشد.

وی درباره رویکرد اجرایی این همایش گفت: با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های مناسب قصد داریم در این همایش برنامه‌ها منطبق بر مسایلی باشد که در حال حاضر جمعیت کشور با آن مواجه است .در بند اول سیاست های جمعیتی بر پویایی و بالندگی جمعیت توصیه شده بنابراین با در نظر گرفتن همه جوانب یک خانواده سالم این پنل ها طراحی شده است.

خدا کرمی افزود: با توجه به اهمیت موضوع از دانشمندان، محققان و اساتید برجسته‌ای در رشته‌های مختلف از علوم اجتماعی تا جامعه‌شناسی تا مسایل مرتبط با پزشکی و حتی موضوعات مرتبط با شبکه‌های مجازی برای حضور در پنل‌ها دعوت کرده‌ایم تا با رویکرد علمی و تخصصی از مناظر مختلف به این موضوع پرداخته شود. امیدواریم که نتایج این همایش منجر به برنامه های عملیاتی برای ارتقای سطح سلامت جامعه و افزایش نرخ باروری و استفاده بهینه از پنجره جمعیتی کشور شود.

دبیر همایش خانواده سالم، جمعیت و توسعه پایدار در ادامه گفت: طرح تحول سلامت زایمان طبیعی، چالش‌ها و راهبردها یکی از پنل‌های تخصصی است که توسط معاونت درمان وزارت بهداشت ارائه می‌شود. همچنین پنل تخصصی اخلاق و حقوق پزشکی و پنل خانواده درایران از منظر تداوم و تغییراتی که درحوزه ازدواج، امنیت اقتصادی خانواده و طلاق مطرح می شود با حضور اساتید نیز برگزار می‌شود.

وی با اشاره به دیگر برنامه های تخصصی این همایش اظهارکرد: بررسی موضوعات سیاست‌های جمعیتی، رفتارهای فرزندآوری و تازه‌های درمان نابارور و نقش محیط زیست و سلامت خانواده از دیگر مواردی است که در پنل‌های تخصصی با حضور اساتید به بحث گذاشته می شود. از نظر ما پنل محیط زیست و سلامت خانواده بسیار مهم است چرا که به وضعیت جغرافیایی، آب و هوایی، بحران‌های آب، جنگل و امواج می‌پردازد.

خداکرمی ادامه داد: بحث و بررسی درباره سرطان‌های شایع زنان و تاثیر بر باروری، نقش فضای مجازی بر خانواده سالم و مدیریت استفاده از شبکه های اجتماعی از مهمترین مباحث امروز جامعه است که با رویکرد تخصصی به آنها خواهیم پرداخت.

دبیر همایش خانواده سالم، جمعیت و توسعه پایدار افزود: گروه شرکت کننده در این همایش حدود 500 نفر است. گروه های مختلف پزشکی، جامعه شناسی، مامایی و مشاورین دستگاه‌های مختلف به خصوص آموزش و پرورش دراین پنل حضور خواهند داشت. هرگونه مداخلات در تغییر رفتار و تغییر سبک زندگی را باید بر مبنای مستندات علمی و شواهد قوی از دوران آموزش ابتدایی شروع و در دبیرستان تکمیل و در دانشگاه بهره برداری کنیم.

خدا کرمی در پاسخ به این سوال که از نتایج این همایش چه بهره برداری قرار خواهد گرفت اظهار کرد: ما نتایج این همایش را در قالب یک گزارش و یا یک بیانیه در اختیار مراکز مختلف قرار خواهیم داد. در این همایش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و موسسه مطالعات جمعیتی مشارکت کرده‌اند و امیدواریم همه این سازمان‌ها در مورد موضوعات مرتبط با خودشان شروع به برنامه ریزی برای استفاده از نتایج این همایش کنند.

گفتنی است اولین همایش خانواده سالم، جمعیت و توسعه پایدار 17 و 18 شهریور ماه در سالن دکتر غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود .

/انتهای متن/

درج نظر