توصیه امام رضا (ع) به زوج های جوان

امروز روز ميلاد امام هشتم شيعيان است و دختر و پسرهاي زيادي اين روز فرخنده را براي شروع زندگي مشترک انتخاب مي کنند. توصیه های امام رضا(ع) به آنها چیست؟

0

همان طور که مي دانيد سلامت و سعادت جامعه بشري به سلامت و سعادت نهاد خانواده وابسته است. در برخي جوامع امروزي که در آن ها خانواده ارزش و جايگاه والاي خود را از دست داده، شاهد روند رو به رشد آسيب هاي فردي و اجتماعي، ناامني رواني، تشويش و اضطراب و … هستيم. به همين دليل، ضرورت تشکيل خانواده و دانستن وظايف و حقوق افراد آن، به يادآوري و بازآموزي نياز دارد و آموزش مهارت هاي زندگي به يکي از ضروري ترين نيازهاي انسان امروز تبديل شده است. اگر خود را از اين گونه آموزش ها بي نياز بدانيم، چه بسا دير يا زود خانواده خود ما نيز به اين گونه آفت ها و آسيب ها دچار شود. در ميان تمامي تعاليمي که به عنوان آموزش خانواده مطرح مي شود، بي ترديد قابل اعتمادترين و ارزشمندترين آموزه ها، توصيه هاي گران سنگ پيشوايان ديني است. به گزارش پايگاه اطلاع رساني حوزه، مطلبي که پيش روي شماست شامل نکات لازم و اساسي درباره مهارت هاي ارتباطي همسران، چگونگي مراسم ازدواج و … است که در بيانات نوراني امام رضا (ع) جلوه گر شده است. اميد است تمام خانواده هاي مسلمان با پيروي از رهنمودهاي ائمه اطهار(ع) آرامش و سعادت دنيا و آخرت را قرين زندگي خود سازند.

ديگران را در شادي ازدواجمان سهيم کنيم : از آن جا که پيوند خجسته ازدواج بايد علني انجام گيرد و به اطلاع ديگران برسد، بنابراين مراسم و حضور نزديکان در آيين ازدواج ضرورت مي يابد. از سوي ديگر هر بهانه اي که سبب نزديکي انسان ها به يکديگر شود ارزشمند است و مراسم ازدواج، يکي از اين بهانه هاي شادي آفرين است به همين دليل در دين مبين اسلام، به وليمه دادن در روز عروسي سفارش شده است. وليمه دادن از پسنديده ترين سنت هاست، چرا که اگر با خوردن غذا قوت جسمي مي گيريم با اطعام قدرت روحي مي يابيم. امام رضا (ع) مي فرمايند: «از سنت هاي اسلامي به هنگام ازدواج، برگزاري مراسم و غذا دادن به ديگران است.» (تحف العقول، ص 523) اما به ياد داشته باشيم که در مراسم ازدواج اسراف نکنيم زيرا اطعام مستحب و اسراف حرام است و اگر با حرام دنبال امر مستحبي باشيم در آن هيچ خير و برکتي نيست. همچنين در کنار سفره خود براي گرسنگان و مستمندان نيز جايي باز کنيم. رسول گرامي اسلام (ص) فرموده اند: «چه بد است غذاي عروسي که ثروتمندان از آن بخورند و فقيران محروم مانند.» (نهج الفصاحه ص371) و همان حضرت فرمود: «بدترين غذاها غذاي وليمه اي است که سير را به خوردن آن دعوت مي کنند و گرسنه را از آن باز مي دارند.» (نهج الفصاحه ص537)

در زندگي از قرآن ياد بگيريم : هنگامي که فضاي خانواده، با عطر معنويت قرآن معطر مي شود، زندگي رنگي ديگر مي گيرد و در مواجهه با مشکلات نگاه مان متفاوت مي شود؛ نااميدي و شتابزدگي جاي خود را به اميدبخشي و بردباري مي دهد و در روابط ميان اعضاي خانواده مان نرم خو مي شويم. تبرک جستن از کلام الهي، برکت بي پايان خداوند را بر زندگي ما نازل خواهد کرد. امام رضا (ع) مي فرمايند: «براي خانواده خود بهره اي از قرآن قرار دهيد تا براي خانواده گشايش حاصل شود، خير فراوان گردد و اهل خانه در برکت و فزوني باشند.» (المحجة البيضاء ج2 ص220)

با همسر خود نيک رفتار باشيد : هنگامي که مرد و زن در زندگي مشترک خود رفتاري نيک داشته باشند نه تنها زندگي خانوادگي خود را ساماني استوار مي بخشند بلکه از نظر روحي و رواني نيز آثار مثبتي خواهند يافت. در حقيقت، نيک رفتاري نخستين اصل است که مرد و زن بايد به آن پايبند باشند چرا که بدون آن، رسيدن به آرامش که ضامن بقاي خانواده و بستر تحصيل کمالات است، فراهم نخواهد شد. امام رضا (ع) مي فرمايند: «در قيامت آن فردي به من نزديک تر است که در دنيا خوش اخلاق و نسبت به خانواده خود نيک خوتر باشد.» (مسندالامام الرضا (ع) ج1 ص297)

مايه شادي همسرمان باشيم : يکي از وظايف زن و مرد نسبت به هم، حفظ نشاط و شادي يکديگر است. شادکامي در زندگي زناشويي، يکي از مهم ترين شاخص هاي سلامت و بهداشت رواني است. شادي، چراغي است که کانون خانواده را فروزان نگه مي دارد. زن و مردي که باعث خوشي يکديگر مي شوند پيام رسان شور و نشاط زندگي يکديگرند و با انبساط خاطر در زير يک سقف زندگي را ادامه خواهند داد. امام رضا (ع) به نقل از رسول اکرم (ص) مي فرمايند: «هر مردي که زنش را خشنود کند، خداوند در روز قيامت مسرورش خواهد کرد.» (فروغ کافي ج6 ص6)

در زندگي مشترک کارگزاران خداوند باشيم : خداوند زن و شوهر را به حسن معاشرت با يکديگر مکلف کرده است. اگر با يکديگر خوش رفتار باشيم زندگي سعادتمندانه و سرشار از اميد را براي خود رقم خواهيم زد. در روابط مشترک سعي کنيم با يکديگر مهربان باشيم، به هنگام اختلافات با هم مدارا کنيم، نگاه ها با خشم و غضب همراه نباشد و در يک جمله، حافظ تمامي حقوق يکديگر باشيم. اگر چنين کنيم از کارگزاران خداوند خواهيم بود و به هيچ وجه نااميد نخواهيم گشت. امام رضا (ع)مي فرمايند: «بهترين زنان آن هايي اند که خوش خو باشند، مدارا کنند، در غياب همسرشان حافظ آبرو و مال او باشند. چنين کساني کارگزاران خدايند و کارگزار خدا مأيوس نمي شود.» (مسندالامام الرضا(ع) ج2 ص255)

در برآوردن نيازهاي خانواده مان بکوشيم : زن و شوهر در زندگي، وظايف و احتياجات گوناگوني دارند که شناخت و برآوردن آن در زندگي خانوادگي از وظايف هر دو است. همسران با برآوردن نيازهايشان نشاط و شادي را به زندگي شان تقديم مي کنند و پايه هاي خانواده را استحکام مي بخشند. با اين حال در اسلام، تأمين نيازهاي اقتصادي خانواده بر عهده مرد است و مرد بايد بداند که با ازدواج، مسئوليتي را عهده دار شده که بايد حق آن را ادا کند. امام رضا (ع)در اين باره مي فرمايند: «فردي که براي برطرف کردن نيازهاي خانواده کوشش مي کند، پاداشي برتر از مجاهدان در راه خدا دارد.» (وسائل الشيعه ج12 ص143)

در مخارج زندگي اعتدال داشته باشيم :اعتدال و ميانه روي، نيمي از زندگي است. انسان خردمند در تمام امور زندگي معتدل و ميانه رو است حتي اگر از استطاعت مالي کافي هم برخورداريم، باز بايد در مسائل اقتصادي به اندازه نياز مصرف کنيم و از اسراف بپرهيزيم. يکي از راهکارهاي موفقيت زن و شوهر در زندگي مشترک، قانع بودن به روزي مقدر و پرهيز از تجملات، چشم و هم چشمي ها و هزينه هاي اضافي است. خوش ترين زندگي را فردي تجربه مي کند که همسري قانع داشته باشد. همسران قانع بهتر مي توانند زندگي خود را بسازند، اندوه و دغدغه را از خود دور گردانند، آسايش و آرامش را به هم تقديم کنند و در برابر مشکلات زندگي راه حل هاي مناسب بيابند. امام رضا (ع) درباره ميانه روي مي فرمايند: «وَلْيَکُنْ نَفَقَتُکَ عَلَي نَفْسـِکَ وَ عَيالِکَ قَصْداً ، بايد هزينه خود و خانواده ات بر پايه ميانه روي باشد ». (فقه الرضا(ع) ، ص 255)


منبع:خراسان /انتهای متن/

درج نظر