مارگریت ایمانش را با پژوهش به دست آورد

مارگریت مارکوس دختر یهودی امریکایی بود که در سنین جوانی به دنبال تحقیق و مطالعه بسیار مسلمان شد . او می گوید که تمام معلومات و اطلاعاتى را که درباره ایمان و عقیده در مذهب مقدّس اسلام به دست آورده ام، شخصاً پژوهش کرده ام.

0

«مارگاریت مارکوس» یک دختر یهودی بود که در سال 1934م. (1313ه .شمسی) در واشنگتن آمریکا متولد شد. او از نوجوانی به دنبال مطالعه درباره خدا و معنویت بود و از 19 سالگی هم مطالعات ممتد خود را درباره اسلام آغاز کرد. عطش او برای پیدا کردن حقیقت باعث شد که او ساعت های زیادی از وقتش را در دوران دانشجویی در کتابخانه و میان کتاب ها بگذراند. با اینکه در خانواده ای یهودی زندگی می کرد، به شدت مخالف صهیونیستها بود و از حقوق فلسطینی ها به جد حمایت می کرد.

مارگریت مارکوس یا مریم جمیله پس از مهاجرت به پاکستان  به یکی از خادمان فرهنگ اسلامی در پاکستان تبدیل شد.

 

یک دنیا سوال در باره اسلام

چون در آن زمان کتاب های کمی به قلم خود مسلمانان به زبان انگلیسی وجود داشت، مارگریت که سوالات زیادی درباره اسلام داشت سخت به دنبال پیدا کردن مقالات و کتاب هایی بود که پاسخگوی سوالاتش باشد. به این شکل او در مرکز تبلیغات اسلامی واشنگتن با آثار قلمی شیخ «ابوالعلاء مودودی» آشنا شد و پس از مطالعه آثار او در تاریخ پنجم دسامبر 1960.م (1339.ش) مکاتبات خود را با شیخ مودودی آغاز کرد[1]

شیخ ابوالعلاء مودوی عالمی مسلمان بود که افکار انقلابی و جنبش گرایانه اسلامی داشت. او قبل از استقلال پاکستان حزب جماعت اسلامی را در سال 1941م . (1320ش.) تاسیس کرده و به دنبال ایجاد یک حکومت اسلامی و ساختن یک جامعه اسلامی واقعی بود؛ اما حوادث سیاسی پاکستان بعد از استقلال به گونه ای پیش رفت که متاسفانه ایده‌های نخبه‌گرایانه مودودی مورد توجه عامه قرار نگرفت. البته به این دلیل که او تحصیلات دانشگاهی هم داشت، کاملا به زبان انگلیسی مسلط بود و مقالات و کتابهای بسیاری درباره اسلام نوشته بود[2].

به این ترتیب مکاتبات مارگریت با شیخ مودودی ادامه پیدا کرد و مارگریت سوالات متعدد خود را درباره فلسفه برخی از احکام اسلامی، عملکرد مسلمانان، مواضع اسلام درباره تشکیل جامعه اسلامی و… از وی می پرسید.  

 

ماندنش در امریکا بصلاح نبود

مارگریت بعد از یک سال مکاتبه با شیخ احساس کرد که پاسخ سوالاتش را دریافت کرده و به این صورت رسما در مرکز تیلیغات اسلامی واشنگتن اسلام آورد و نام «مریم جمیله» را برای خود انتخاب کرد.

از آنجا که او حتی قبل از مسلمان شدنش دست به قلم بود و مقالاتی به حمایت از مسلمانان در برخی از مجلات می نوشت و علنا از فلسطینی ها حمایت می کرد، ماندنش در آمریکا بصلاح نبود و علاوه بر اینکه از طرف هم کیشانش طرد شده بود، ممکن بود جانش هم به خطر بیافتد. به همین علت شیخ مودودی از او دعوت کرد که برای آشنایی با علوم دینی به پاکستان برود و مشغول مطالعه و کسب علوم دینی شود؛ پیشنهادی که با استقبال مریم جمیله و حتی پدرومادرش روبرو شده و به این ترتیب او وطن را به قصد مهاجرت به پاکستان ترک کرد.

 

ازدواج در لاهور

مریم جمیله پس از آموزش زبان عربی و اردو با شخص محترمی به نام محمدیوسف خان که از اقوام شیخ مودودی بود، در لاهور ازدواج کرد[3].

مریم جمیله در طول سال های اقامتش در پاکستان علاوه بر مادری برای چهار فرزند، مقالات و کتاب های بسیاری درباره اسلام نوشت. جالب است که خود او می گوید: «من به اسلام بسیار علاقه مندم و همچنین به تاریخ تمدّنى و سیاسى آن از آغاز تا عصر حاضر، و تمام معلومات و اطلاعاتى را که درباره ایمان و عقیده در مذهب مقدّس اسلام به دست آورده ام، شخصاً پژوهش کرده ام. وقتى به پاکستان آمدم، مقالاتم در نشریه هاى محلى به زبان انگلیسى و اردو انتشار یافت. و همچنین در فواصل معیّنى در مجله هاى هندوستانى منتشر شد. و شوهرم محمد یوسف خان از 1966.م (1345.ش) مقالات مرا به صورت کتاب در آورد…»

 

مریم جمیله یا همان مارگریت مارکوس مانند استادش شیخ ابوالعلاء مودودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از امام خمینی(ره) و آرمان هایش حمایت کرد. استادش یک سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران درگذشت اما او تا پایان عمر یعنی تا سال 1391.ش به تحقیق و پژوهش و قلم زدن درباره اسلام مشغول بود و هرگز از این امر غافل نشد.

 

پی نوشت ها:

[1] -کتاب «جاذبه اسلام»-مکاتبات مودودی و دوشیزه مارگاریت مارکوس-، ترجمه اقدس حسابی، انتشارات شفق(قم)، چاپ اول 1352.ش، ص 8 و 9

[2] -مقاله «فراز و فرود حزب جماعت اسلامی پاکستان»-با تاکید بر اندیشه های ابوالعلاء مودودی-، فصلنامه مطالعات شبه قاره، شماره 20، مورخ پاییز 1393.ش، ص 89 تا 122

[3] – کتاب «جاذبه اسلام»-مکاتبات مودودی و دوشیزه مارگاریت مارکوس-، ترجمه اقدس حسابی، انتشارات شفق(قم)، چاپ اول 1352.ش، ص 16، 20 و 237

/انتهای متن/

درج نظر