“نود و سه” تصویری هنرمندانه از انقلاب فرانسه 

رمان “نود و سه” نمایی است از  فضای انقلابی فرانسه در سال ۱۷۹۳ که درآن ویکتورهوگو، وقایع تاریخی را با خیال‌پردازی‌های هنرمندانه به هم می‌آمیزد و اثری فناناپذیر خلق می کند.

0

فاطمه قاسم آبادی/

ویکتورهوگو نویسنده ی پرآوازه ی فرانسوی پس از پایان رمان بینوایان به اطرافیان خود گفته بود که طرحی برای نوشتن رمانی در مورد انقلاب در سر دارد. ده سال بعد در سال ۱۸۸۴، او نوشتن این رمان را تکمیل کرد که در ضمن‌ آخرین رمان هوگو هم به حساب می‌آید.

هر چند که ردپای انقلاب کبیر فرانسه را در بسیاری از نوشته ها و اشعار هوگو می توان یافت ، اما رمان نود و سه از این نظر درخشندگی بیشتری دارد.

نود و سه داستانی جنگی است که در سال نود و سه رخ می دهد. در این کتاب ویکتورهوگو شرح درگیری جمهوری طلب ها و سلطنت طلب ها را بیان می کند و شخصیت های اصلی کتاب با هم فامیلند اما یکی در جناح آبی ها و دیگری در جناح سفیدها هر دو آدم های مهمی هستند و رو به روی هم قرار می گیرند.

در رمان نود وسه، سه مرد با سه نوع خلق و خوی و طرز فکر رو در رو یا در کنار همدیگر قرار می گیرند؛ اول، “مارکی دو لانتوناک” که از بزرگان و اشراف است و قصد دارد حکومت جمهوری را براندازد و کشور را به دوران گذشته باز گرداند.

دوم “گوون” نوه ی برادر مارکی دو لانتوناک ، که اشراف زاده است ، اما به صف انقلاب و جمهوری خواهان در آمده است و اعتقاد دارد که کشورش در سایه ی انقلاب و جمهوری به نقطه ی روشنی خواهد رسید.

نفر سوم “سیموردن” کشیش جمهوری خواه است که سخت به آرمان های انقلابی پایبند است و معتقد است که برای حفظ انقلاب نباید به دشمن رحم کرد و هر جا که لازم بود باید از خشونت استفاده کرد…

دست یافتن مردم پاریس به قلعه باستی در چهاردهم ژوئیه ۱۷۸۹، آغازی بود برای فرریختن کاخ استبداد در فرانسه. این حال و هوای انقلابی چندین سال دوام داشت و رمان نود و سه، ما را به تماشای آن فضای انقلابی در سال ۱۷۹۳ می‌برد.

در این سال شورش مردم شهرستان” وانده” ، در غرب فرانسه و چندین شهرستان دیگر به اوج خود رسیده بود و اتریش ،آلمان ، ایتالیا ، اسپانیا و انگلستان برای سرنگونی حکومت انقلابی در فرانسه، هر یک از گوشه ای به خاک این کشور حمله ور شده بودند و سربازان انقلاب ناچار بودند در فرانسه با مخالفان و در مرزها با بیگانگان بجنگند.سران انقلاب نیز از طرفی با همدیگر در یک صف نبودند و گاه رو در روی هم می ایستادند…

 در این رمان تاریخی، هوگو، وقایع تاریخی را با خیال‌پردازی‌های هنرمندانه می‌آمیزد و اثری بزرگ و فناناپذیر به وجود می‌آورد که حسن و عیب انقلاب کبیر فرانسه و هر انقلاب دیگری را در آیینه آن به روشنی می‌توان دید.

این رمان هر چند که پایانی بسیار تلخ و اندوه بار دارد، اما قهرمانان داستان در آخرین لحظه های عمر خود از آینده ای روشن سخن می گویند و معتقدند در سیاه ترین لحظه ها امید به آینده را نباید از دست داد…

ویکتور هوگو در این رمان طی ده سال اسناد و مدارک بسیار دقیقی از این جنگ و ستیز را گرد هم آورده تا این اثر ارزشمند کاملا بر اساس واقعیت و اتفاقاتی که در آن سالها در فرانسه افتاد باشد.

از این رو خواندن کتاب نود و سه نه تنها رمانی از نویسنده ی مشهور این سرزمین که رمانی تاریخی است که ما را با اتفاقات واقعی انقلاب فرانسه آشنا می کند.

/انتهای متن/

درج نظر