تقدیم به همه همسران به مناسبت روز مرد

در جلسات ارتباط همسران یا مشاوره خانواده از شرکت کنندگان خواسته می شود به نکات مثبت همسر خویش فکر و آنها را بیان کنند. اما نزدیک شدن روز مرد باعث شد که من نه بخاطر خواست مشاور بلکه به عنوان دلنوشته یک زن یا اقرار نامه او در مورد همسرش پس از سالها زندگی با او، بنویسم:

12

سرویس ما و زندگی به دخت/
  چه خوب است کلا ارزش آدم های مهم زندگی مان را درک کنیم و بفهمیم اصلا چه چیزهایی برایم ما با ارزش هستند.
من وقتی خوب فکر کردم دیدم برایم هیچ کس در زندگی از همسرم با ارزش تر نیست.
می خواهم به بهانه روز مرد و روز پدر بگویم که داشتن همسر مسئولیت پذیر، با کرامت ، با ایمان، پر تلاش و موفق چه قدر می تواند زندگی یک زن و بچه هایش را متحول کند، تحول مثبت .
 باید اعتراف کنم  که برای ما زنها خیلی مهم است که چنین مردی همسرمان باشد. چنین مردانی را ما زنها   از صمیم قلب  دوست داریم و لحظه لحظه برای داشتن آن خدا را  شکر می کنیم. چون می دانیم بدون وجود چنین مردی و بدون سایه او برگستره زندگی مان، نه خودمان و نه بچه هایمان به سختی امکان دارد به  جایی برسیم و چقدر برای یک زن دیدن توفیق و پیشرفت بچه هایش مهم و شیرین است، حتی مهم تر از توفیق خودش و ما زنها خوب می دانیم که اگر نباشد مردی وظیفه شناس و پرتلاش که همسر و پدر  این خانواده است، نمی شود بچه های موفق داشت.
ما زنها خوب می دانیم که بدون تشویق ها، تأییدها، کمک ها و قدر شناسی های یک مرد قوی و مهربان، چه قدر کشیدن بار سنگین زندگی برای ما زنها سخت است .

ما زنها می دانیم که اگر صبوری های همسران خوب و پرظرفیت نبود،  نمی توانستیم دست اندازهای ریز و درشت زندگی را پشت سربگذاریم. ما زنها در هزارتوی زندگی و راه های سخت و پرپیچ و خم آن  گاهی خسته می شویم، کم حوصله می شویم، غر می زنیم، حتی غیرمنطقی می شویم. گاهی خودخواهی و غرور به سراغ ما می آید و به رفتارهای ما سرک می کشد.در نتیجه یادمان می رود که چه بار مسئولیت سنگینی به دوش ماست. یادمان می رود که  این طور بودن و شدن اصلا با طبیعت وجودی ما زنان، که معمولا دیگرخواهیم و دلسوز و فداکار، سازگاری ندارد. برای همین، در این موارد هم خودمان اذیت می شویم و هم اطرافیانمان مخصوصا همسرمان و بچه ها. ولی من دیده ام که در همین موارد این همسران دانا هستند که با  صبوری های خود به ما زنان در گذراندن این دست اندازها کمک می کنند. با برخوردهای سنجیده و حرکت های بموقع آنهاست که ما  از این گذرگاه های سخت خودمان و فرزندان مان عبور می کنیم. به کمک مردان است که ما زنان می توانیم  بذر دوستی را در دل و جان افراد خانواده بکاریم و در کنار این مردان است که ما مطمئنیم که برای رشد و رویش و گل دادن و جوانه زدن این بذرها می توانیم حال و هوا مساعدی را در خانه مان بوجود بیاوریم. 
ما زنها می دانیم که وقتی در کنار یک مرد اهل خدمت به مردم زندگی می کنیم،  باید پابپای او هزینه این خدمت رسانی صادقانه را بپردازیم، با تشویق و دلگرمی دادن و کمک کردن به او در این راه همراهش شویم و  حتی در خیلی موارد با اینکه خیلی های دیگر را می بینیم که این فرصت های خدمت به مردم را بیشتر یک نردبان برای بالا رفتن خودشان و افراد خودی خانواده و فامیل می دانند، ما سعی کنیم که خودمان و بچه های مان را با قناعت و عشق به مردم از زیاده طلبی و تجمل و اسراف و … منع کنیم . ما زنها می دانیم که این کار چقدر سخت است . یک نوع مبارزه با خود و تمایلات خود را می طلبد . اما نتیجه اش شیرین است، اگر موفق شویم. و شیرین ترین میوه تحمل این سختی ها و پرهیزها این است که بچه هایی اهل خدمت به مردم و لایق و سالم و صالح بار می آوریم؛ بچه هایی که اولین الگوی شان در این زمینه پدرشان است که همیشه نمونه مجسم پرکاری و تلاش و همت و دوری از تنبلی و خمودگی بوده. پس درود بر این پدر که همسر خوب من است.
ما زنها می دانیم که اگر قرار است که ما دکل خیمه خانواده باشیم و این دکل را رنگ معنویت، صمیمیت، بزرگواری و … بزنیم، جز با کمک همسران مان نمی توانیم این رنگ را بزنیم. چون او و من اولین کسانی هستند که در محیط خانواده و در جلوی چشمان بچه ها که مثل یک دوربین همیشه روشن مشغول عکس برداری از ما و رفتارهای مایند، قرار داریم. پس کمک مردان لایق است که محیط خانه  را پرورشگاهی کرد  امن و مناسب برای انسان سازی.
 حالا در آستانه روز مرد و پدر ما زنان می خواهیم بگوییم، به صدای بلند به همسران و پدران بگوییم:
روزتان مبارک.
 اگر تا به حال فرصت نداشته ایم و یا در غوغای زندگی روزمره یادمان رفته از او تشکر کنیم و قدردانی مان را از مردی که در کنار ماست، به عنوان یک انسان شایسته، یک مردخوب، یک همسر لایق و یک پدر دلسوز و فداکار نشان دهیم، حالا می گوییم:
سپاسگزار همه کوشش ها، زحمت ها و رنج هایی هستیم که به خاطر ما و برای محکم کردن بنای خانواده مان تحمل کردی. 
می خواهیم به تو تأکید کنیم که :
این قدردانی تنها برای این نیست که نانی در سفره ما گذاشتی، سقفی برای ما ساختی، لوازم زندگی مان را فراهم کردی . که اینها تنها جنبه مادی دارد.
 ارزش تو و کارهای تو برای ما به محبت، مسئولیت شناسی و  دغدغه مندی بود که تو برای ما داشتی. اینها ارزش معنوی دارند. جز خدا چه کسی می تواند برای این ارزش معنوی اجر و پاداشی شایسته قرار دهد؟ ای کاش بچه های مان قدر همه اینها را با هم بدانند و بتوانند با تکریم و احترام شایسته به تو گوشه ای از زحمت ها و مشقت هایی را که برای آسودگی و راحتی ما متحمل شدی، جبران کنند و هیچ وقت از یاد نبرند که تو از همه ثروت های دنیا که ممکن است تو برایشان فراهم کرده باشی یا خودشان برای خودشان گرد می آورند، باارزش تری.
و امروز بهترین هدیه ما به تو این است که برایت از خدا بخواهیم:
سلامتی را در جسم و دل و جان و ایمان .
عاقبت به خیری را .
و اینکه همه مردهای دیگر که به خوبی تو نیستند، از تو یاد بگیرند خوب بودن را برای خانواده و برای بهتر کردن زندگی.
و اینکه نسل پس از تو به خوبی تو باشند و اگر توانستند از تو هم بهتر، برای خودشان و همسرشان و بچه های شان .
همان طور که صاحب اصلی روز مرد و روز پدر، یعنی مولا علی(ع)، برای یک دنیا آدم و برای یک تاریخ نسل آدمها پدر بود و  الگوی مردانگی و فتوت .

پس از تو ای مهربان می خواهیم همیشه باشی.
دوستت داریم خانواده ات.
فرشته نقدی/انتهای متن/

نمایش نظرات (12)