تعداد مدرسان زن در دانشگاه ها افزایش یافته اما…

مدیر گروه رشته روابط عمومی دانشکده خبر اهواز در مورد کیفیت آموزش در دانشگاه ها، مشکلات صنفی اساتید دانشگاه، جایگاه اساتید زن و نحوه تعامل دانشجویان با این اساتید و همین طورموضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه صحبت کرده است.

0

شیما عباس زاده/

ندا شفیعی، مدیر گروه رشته روابط عمومی دانشکده خبر اهواز در گفت و گو با خبرنگار به دخت در مورد کیفیت آموزش در دانشگاه ها، مشکلات صنفی اساتید دانشگاه، جایگاه اساتید زن و نحوه تعامل دانشجویان با این اساتید و همین طورموضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه صحبت کرده است.

 

ندا شفیعی مدرس نمونه دانشگاه های علمی کاربردی خوزستان، کیفیت آموزش در دانشگاهها را در شرایط  کنونی  به خصوص در دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی  نامناسب و پایین ارزیابی کرد و گفت: در سالهای اخیر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه ها سبب شده سطح کیفیت فعالیت های دانشجویان حتی نسبت به پنج سال گذشته کاهش داشته باشد زیرا برخی دانشجویان صرفا برای دریافت مدرک و نه بر اساس علاقه وارد دانشگاه می شوند و سنجش درستی برای ورود دانشجویان بر اساس توانمندی ها و علایق شان صورت نمی گیرد، علاوه بر آن امکانات آموزشی نسبت به افزایش ظرفیت دانشگاه ایجاد نشده است. همه این عوامل سبب شده است که سطح کیفیت آموزش و سطح کیفیت علمی دانش آموختگان دانشگاه ها پایین بیاید.

 

مشکلات اساتید

از مهمترین مشکل صنفی استادان دانشگاه ها می پرسیم. می گوید: متاسفانه قانون مدونی برای پرداخت حقوق استادان حق التدریس در دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی وجود ندارد و پرداخت حقوق این اساتید با تغییر مدیران دانشگاه ها تغییر می کند. نحوه پرداخت حقوق این اساتید بستگی به نظر مدیریت واحدها دارد، بنابراین ضروری است پرداخت حقوق این اساتید نظام مند شود و قانونی برای این منظور تدوین شود.

 

 احترام به اساتید کمتر شده؟

در پاسخ به این سوال که چرا برخی دانشجویان در سالهای اخیر به اساتید احترام کمتری می گذارند، می گوید: نحوه برخورد دانشجویان با اساتید بستگی به رفتار اساتید و نحوه مدیریت آنها در کلاس درس دارد و جنسیت اساتید هم در نحوه رفتار دانشجویان با آنها تاثیری ندارد و به این موضوع وابسته نیست.

 

نقش زنان در آموزش عالی

در مورد نقش زنان در پیشبرد اهداف آموزش عالی این مدرس دانشگاه های علمی کاربردی خوزستان معتقد است: زمانی می توانیم در مسیر توسعه پایدار قدم برداریم که از توان بالفعل منابع انسانی تمام اقشار جامعه صرف نظر از تفاوت های جنسیتی به صورت کارآمد بهره ببریم.

 زنان به عنوان نیمی از اعضای جمعیت کشور در تولید و انتشار علم و دانش نقش بسزایی دارند. از آنجا که تعلیم و پرورش جامعه وابسته به نگرش و توانمندیهای علمی و تجربی مادران است بنابراین اگر در جهت توانمندسازی آنان در عرصه های علمی و مدیریتی اقدام شود، زنان می توانند نقش موثری در توسعه پایدار جامعه داشته باشند.

شفیعی تصریح کرد: زن جامعه ایران در گذشته و پیش از انقلاب بیشتر نقش تولید کننده نسل را ایفا می کرده تا پرورش دهنده نسل و فعالیت هایش محدود به وظایفی بود که برایش تعیین شده بود. خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت زنان در عرصه های آموزشی و پژوهشی افزایش چشمگیری یافته است و علاوه بر آن افزایش پذیرفته شدگان زنان در دانشگاه ها سبب شده مدرسان زن دانشگاه ها افزایش یابد. بنابراین لازم است تمهیداتی برای بکارگیری بیشتر آنان به عنوان هیات علمی اندیشیده شود.

وی عنوان کرد: اگر چه در جامعه اسلامی ما به حضور زنان در عرصه های علمی اهمیت داده می شود اما نباید مشکلات آنان را نادیده گرفت. از آنجا که زنان شاغل هم در خانواده و هم در جامعه نقش دارند و باید هر دو بخش را در زندگی شان مدیریت کنند لازم است از سوی سازمان ها و دستگاه های اجرایی شاغل در آن حمایت شوند و شرایط شان درک شود تا بتوانند به صورت موثر در جامعه عمل کنند و نقش داشته باشند.

 

تفکیک جنسیتی

نظر خانم شفیعی را درباره طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها می پرسیم و او می گوید:

تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها زمانی امکان پذیر خواهد بود که ورودی دانشجویان دختر و پسر یکسان باشد. در شرایطی که در برخی  رشته ها و به خصوص در مقاطع تحصیلی تکمیلی تعداد کمی از دانشجویان پذیرش می شوند، فراهم کردن امکانات از سوی دانشگاه ها برای تفکیک جنسی دانشجویان بسیار سخت خواهد بود و عملا امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: اگر سهمیه پذیرش مردان بیش از زنان باشد، ناعدالتی اتفاق می افتد و زنان مجبورند در شرایط نابرابر رقابت کنند و ممکن است حق آنان در این رقابت نابرابر ضایع شود.

/انتهای متن/

درج نظر