زنان در حوزه اوقات فراغت با محرومیت مواجه هستند

یک جامعه‌شناس با تاکید بر نقش شهرداری در زمینه فراهم کردن امکانات لازم برای گذراندن اوقات فراغت زنان خانه‌دار گفت: فرهنگسراها با فراهم کردن امکانات فعالیت جمعی برای زنان خانه‌دار می‌توانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند.

0

به گزارش به دخت و به نقلا از ایسنا، امیرمحمود حریرچی فزود: لازم است تخفیف ویژه‌ای به زنان خانه‌دار برای استفاده از امکانات ورزشی اختصاص یابد، خانه‌های سلامت هم فعال‌تر شوند و آموزش‌های مهارتی مختلف در مراکز شهرداری به زنان خانه‌دار داده شود. اگر آموزش به شیوه‌ای هنرمندانه و دلچسب ارائه شود میتواند در ارتقای دانش زنان خانه‌دار موثر باشد.

 

زنان در حوزه اوقات فراغت با محرومیت مواجه هستند

این جامعه‌شناس با اشاره به تعریف اوقات فراغت اظهارکرد: اوقات فراغت به زمانی اطلاق می‌شود که فرد انرژی از دست رفته خود را به دست می‌آورد به ویژه از نظر روحی و روانی خود را احیا کند. بنابراین اوقات فراغت یک ضرورت است تا انسان بتواند کماکان شور و نشاط داشته باشد.

وی در ادامه گفت: ایجاد امکان برای پر کردن اوقات فراغت در دنیای توسعه یافته امروزی یک ضرورت و نیاز شناخته می‌شود و جزو کالاهای ضروری است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه زنان ایرانی در حوزه اوقات فراغت با محرومیت مواجه هستند، اظهار کرد: براساس نتایج مطالعات کشوری زنان بیشتر ترجیح می‌دهند اوقات فراغت خود را در محیط‌های سربسته بگذرانند چراکه در محیط‌های باز احساس امنیت کافی نمی‌کنند این در حالیست که آنان در محیط‌های باز بهتر می‌توانند اوقات فراغت خود را پر کنند. زنان خانه‌دار وضعیت به مراتب بدتری دارند و آنان معمولا تلاش می‌کنند اوقات فراغت خود را با تماشای برنامه‌های تلویزیونی ایران و ماهواره پر کنند اما باید شرایط به گونه‌ای فراهم باشد که زنان خانه‌دار امکان تحرک هنگام پر کردن اوقات فراغت خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: فراهم کردن امکانات فعالیت‌های جمعی بیرون از خانه به سلامت زنان به ویژه سلامت روانی آنان کمک می‌کند و باید به این نکته توجه داشت که زنان در جهان دو برابر مردان افسرده هستند. یکی از دلایل آن نبود امکان برای پر کردن بهینه اوقات فراغت است. همین وضعیت موجب افزوده‌تر شدن و فرسودگی زنان به ویژه زنان خانه‌دار می‌شود.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: اگر این دسته از زنان اوقات فراغت نداشته باشند بعد از کار دچار فرسودگی و به تبع آن گوشه‌گیری، بهانه‌جویی و پرخاشگری می‌شوند و با توجه به آنکه زن محور خانواده است، نشاط خانواده کاهش می‌یابد و اعضای آن دچار پریشانی می‌شوند.

حریرچی در پایان تصریح کرد: شرایط نباید به گونه‌ای باشد که زنان خانه‌دار تمام اوقات فراغت خود را صرف تماشای فیلم و تلویزیون کنند، چون این کار صدماتی را در پی دارد. برنامه‌های ماهواره‌ای از جمله سریال‌ها اثرات درازمدتی دارد و روابط خارج از چارچوب ازدواج، کینه‌ورزی و… را ترویج می‌کند.

/انتهای متن/

درج نظر