یک موتیف ساده و پر کاربرد ببافیم

روزهای بلند تابستان، زمان مناسبی برای انجام کارهای هنریست؛ کارهایی که در عین زیبایی آذین بخش خانه مان باشند.

2

فاطمه امامی/

در ادامه آموزش مرحله به مرحله قلاب بافی این بار می خواهیم یک موتیف بسیار ساده و در عین حال بسیار پرکاربرد را باهم دنبال کنیم.

این موتیف کاربرد فراوانی دارد. درسایز کوچک، برای زیر لیوانی،کوسن،کیف و سایز بزرگتر برای پتوی نوزاد و حتی رو تختی مورد استفاده قرار می گیرد. مطمئنم شما خانم های هنرمند و خلاق، ایده های بیشتری از این بافت ساده گرفته و مدل های زیادی را به راحتی خلق می کنید.

 

 

 

motif 1

 

باهم شروع می کنیم:

برای شروع با 4 زنجیره، یک حلقه درست کرده و در رج اول 8 پایه بلند داخل حلقه می بافیم.(ابتدای رج را با 3 زنجیره شروع می کنیم و بعد 7 پایه بلند می زنیم.)

 

motif 2

 

رج دوم: با 3 زنجیره شروع می کنیم،2پایه بلند،2زنجیره،3پایه بلند در اولین خانه ی رج قبل می زنیم،دو زنجیره می بافیم،1پایه بلند را رد می کنیم و در پایه بلند سوم (3پایه بلند،2زنجیره،3پایه بلند)می بافیم.تا انتهای رج این عمل را 4 بار تکرار می کنیم.2 زنجیره بافته با یک بافت نامرئی (بافت شل) به ابتدای رج وصل می کنیم.

 

motif 3

 

رج سوم: با3 بافت شل(پایه نامرئی)3پایه بلند را رد کرده و به 2 زنجیره بین 2 دسته پایه می رسیم و در آن(3پایه بلند،2زنجیره،3پایه بلند) می بافیم.2زنجیره می بافیم،در2 زنجیره ی رج قبل 3 پایه بلند می زنیم،سپس 2 زنجیره بعد در 2 زنجیره ی بین 2 دسته پایه(گوشه) (3پایه بلند،2 زنجیره،3پایه بلند) می بافیم. تا آخر رج ادامه می دهیم. انتهای رج، 2 زنجیره زده و با بافت شل به ابتدای رج وصل می کنیم.

 

motif 4

 

رج های بعد هم مانند رج سوم گوشه ها حفظ می شود، یعنی در2 زنجیره ی گوشه ها (3پایه بلند،2زنجیره،3پایه بلند) می بافیم و در بقیه ی 2 زنجیره های رج قبل 3پایه بلند می بافیم.

 

motif 6

 

motif 5

 

motif 7

 

با توجه به طرح و مدل خود به اندازه ی دلخواه این موتیف را ادامه می دهیم. می توان موتیف های به دلخواه مثلا20*20بافت و به هم متصل کرد.برای اتصال هم از سوزن و نخ و هم از قلاب می توان استفاده کرد.

/انتهای متن/

 

مطلب مرتبط:

بافت یک گل زیبا

نمایش نظرات (2)