این نقاشی های پر رمز و راز رنگ روغن

تکنیک رنگ روغن در نقاشی از تکنیک های قدیمی است که از نظر بعضی ها با اعتبار ترین تکنیک به حساب می آید بخصوص که لذت وافری دارد کار با  رنگ روغن.

0
فاطمه قاسم آبادی/
نقاشی های رنگ روغن رمز و رازهای بزرگی دارند و در ذهن بسیاری از افراد، این روش نقاشی با اعتبار تر از دیگر نقاشی هاست. همچنین لذت لمس و کار با رنگ روغن غیر قابل انکار است . رنگ های خالص روغنی با رایحه ای خوش واقعاً لذت آور هستند.
در این تکنیک مدت زمان طولانی طول می کشد که رنگ های استفاده شده روی بوم خشک شوند و در طول این زمان شما می توانید ترکیبات ظریفی از جزئیات در بافت را بوجود آورید، اما نمی توانید به سرعت اصلاحات مورد نیاز را با لایه بندی های خیس بر رنگ های خشک اجرا کنید.
رنگ های روغن از رنگدانه ها ، بیندر (نوعی چسب)و روغن تخم بزرک یا کتان ساخته شده اند.
از قرن 12 تا کنون این نوع روغن و رنگدانه ها با هم ترکیب و در نقاشی استفاده می شوند، اما استفاده از تخم مرغ به جای این روغن نیز در قدیم مرسوم بوده است.
البته در قرن 15که نقاشان هلندی روغن را به عنوان یکی از مواد رنگ روغن معرفی کردند و بقیه مواد را با آن ترکیب می کردند ، به مراتب سازگاری روغن به جای تخم مرغ با رنگ ها بیشتر بود.
اواخر قرن 18 ، مغازه هایی اختصاصی در تولید مواد هنری و موارد مرتبط آغاز به کار کردند. در اواسط قرن 19، رنگ ها از حالت نگهداری در مثانه حیوانات به صورت تیوب هایی مشابه آنچه که امروزه مشاهده می شود تغییر شکل دادند. سهولت کار با رنگ های تیوبی در استفاده از رنگ ها در فضای باز بیشتر شد.
 
تکنیک قلم موی تخت
اين تکنيک نياز به قلم‌موهاى تخت دارد و معمولاً روى بوم صورت مى‌گيرد. البته در مواردى روى کاغذ، مقوا، چوب و … نيز بکار مى‌رود. در هر صورت بايد پيش از آغاز بکار زمينه‌سازى آن انجام شود.
اين تکنيک از مشهورترين تکنيک‌هاست. در اين روش نقاش اين امکان را دارد که با روى‌هم زدنِ ضربه‌هاى قلم‌مو رنگ‌ها را تغيير دهد. تکنيک رنگ روغن از سدهٔ شانزدهم به بعد محبوبيت زيادى يافته است. در اين روش دير خشک شدن رنگ‌ها اين امکان را فراهم مى‌کند تا رنگ‌ها را درهم بتوان محو نمود.
پس از پايان کار مى‌توان یک لايهٔ نازک ورنى روى کار کشيد. به اين ترتيب هم اثر از نفوذ گردوغبار محافظت مى‌شود و هم درخشندگى آن محفوظ مى ماند. البته اين مرحله بايد بعد از گذشت زمانى از اتمام کار صورت گيرد تا لايه‌هاى زيرين تابلو کاملاً خشک شده باشد.
 
رنگ زیاد روی رنگ کم
 یکی از قوانین پایه نقاشی رنگ روغن است که از ترک خوردن لایه های رنگ موقع خشک شدن جلوگیری می کند.
رنگ زیاد به مراتب روغن زیادی هم دارد ، رنگ کم نیز دارای روغن کمتری است. نقاشی با مقدار روغن بیشتر، باعث می شود که رنگ ها دیر تر خشک و قابل انعطاف تر شوند.
اگر یک لایه رنگ کم روی یک لایه رنگ زیاد بکار رود، لایه بالایی قبل از لایه زیری خشک می شود. یک لایه نازک روی لایه پر رنگ، ترک می خورد زیرا خشک و قابل انعطاف تر از لایه زیری می شود. برای جلوگیری از این حالت، شما باید رنگ کمتری در لایه زیری استفاده کنید و لایه بعدی را با روغن بیشتری روی آن بکار ببرید.
 
رنگ روغن های سنتی ، آکرلیک و حلال با آب
در رنگ های آکرلیک روغنی از چسب بیندر صمغ کاج مصنوعی به جای روغن بذر کتان استفاده می شود. آن نوع رنگ سریع تر خشک می شود اما خصوصیاتی مانند رنگ روغن های سنتی دارد.
 رنگ های براق آکرلیک دارای مقاومت های مناسب در برابر شرایط جوی و رطوبتی بوده و از براقیت قابل توجهی برخوردار هستند. در رنگ های آکرلیک ، رنگ دانه را در یک روغن خشک شونده که استر گلیسیرین با اسیدهای چرب نظیر اسیدهای اولیک و یا لینولنیک می باشد حل می کنند.
 رنگ روغن های حلال با آب، روغن دانه کتان و روغن گل رنگ ساخته شده است، بنابراین شما می توانید از آب به جای دیگر حلال ها استفاده کنید.
 
سرعت در خشک شدن
برای تسریع عمل خشک شدن رنگ های روغن می توان از روغن های خشک کن  استفاده کرد . خشک کن ها باعث خشک شدن رنگ های روغن در زمان کمتری می شوند  و معمولا در شیوه های خیس در خیس ” wet on wet” کاربرد بیشتری دارند .
 چرا که خصوصیت دیر خشک شدن رنگ های روغن گاهی مانع از اجرای برخی از تکنیک های مورد دلخواه هنرمند می گردد مخصوصا زمانی که می خواهید با سرعت لایه های مختلف رنگ با تونالیته های مختلف را روی هم بگذارد.
در مارکت لوازم هنری روغن های مختلفی تولید می شود که تاثیرات گوناگونی دارند برخی نیز انواعی دیگر از روغن کتان هستند که کمتر تصفیه شده اند یا گرما دیده اند برخی از این روغن ها را معرفی می کنم . علاوه بر این برخی از هنرمندان از تربانتین نیز به عنوان رقیق کننده استفاده می نمایند.
 در برخی از کتب توصیه شده تربانتین را با نسبت یک به دو با روغن بزرک ترکیب نمایید اما از تربانتین به عنوان شوینده استفاده نمایید و “روغن بزرک” همواره بهترین رقیق کننده برای رنگ روغن است که انواع متنوعی نیز در بازار دارد.
 
نکات ایمنی
بسیاری از رنگدانه های سنتی که در رنگ روغن استفاده می شوند خطرناک است، به طور خاص، برخی از آنها حاوی سرب ، کادمیوم و کبالت هستند. رنگ هایی که روی آنها CL) برچسب توجه) از مؤسسه مواد هنر و خلاقیت(ACMI) حک شده است ، باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند و به دستورالعمل آنها توجه شود.
حلال هایی مانند تربانتین و الکل های معدنی در فضای اتاق تبخیر می شوند، بنابراین شما باید در محلی با تهویه خوب کار کنید نه در فضای کاملاً بسته . حلال ها قابل اشتعال هستند و نباید در نزدیکی شعله قرار گیرند؛ آنها را در ظروف در بسته نگه داری کنید.
 در هنگامی که نقاشی می کشید از خوردن، نوشیدن و یا سیگار کشیدن اجتناب کنید. از اسپری رنگ استفاده نکنید، مگر اینکه در یک اتاق با تهویه بسیار عالی باشید و حتماً از ماسک استفاده کنید.
 
/انتهای متن/
درج نظر