هپاتيت با کبد شما چه می کند؟

بيشتر مردم شنيده اند که بيماري به نام هپاتيت وجود دارد و انواع مختلفي هم دارد. اما تعداد کمي واقعاً مي دانند که مجموعه بيماريهای هپاتیت چه بلايي سرآدم مي آورد.

2

سرویس سلامت به دخت/

هپاتيت به معناي التهاب کبد است . وقتي هپاتيت بوجود مي آيد، کبد قادر نيست به خوبي کار کند. اگر بیماری ادامه یابد و ماندگار شود؛ نارسایی کند به وجود می آید. مي تواند منجر به سيروز کبد و سرطان کبد شود. هپاتيت انواع مختلفي دارد. یک نوع آن که خوش خیم است و معمولا در زمان کوتاهی بهبودی کامل پیدا می کند، هپاتیت نوع  Aمی باشد.

غالب هپاتيت ها را ويروس ها بوجود مي آورند. هپاتيت ويروسي شايع ترين علت بيماري کبد در جهان است. حداقل پنج نوع ويروس، موجب هپاتيت مي شوند:

–       هپاتيت A  و E از طريق غذاي آلوده ، آب و فضولات انساني منتشر مي شوند.

–       هپاتيت B  ، C  و D  از طريق خون آلوده و يا مايعات آلوده بدن به ديگري منتقل مي شوند.

 

هپاتیت A نوع خوش خیمی است که اکثر افراد بدون این که خود متوجه شوندT به آن مبتلا شده، گاه تب مختصر و کوتاه مدتی می کنند و سپس خود به خود بهبود می یابند. اگر کمی شدید باشد، به صورت زردی ظاهر شده و معمولا بدون درمان خاص و با کنترل مختصر پزشک بهبود می یابد.

اما هپاتیت B زردی طولانی مدتی به وجود می آورد، حال عمومی بیمار را بد می کند و در بعضی موارد ماندگار شده و ممکن است عوارض کبدی به وجود بیاورد. عليه هپاتيت B واکسن وجود دارد که باید در سه نوبت تزریق شود. هپاتيتB ،C  وD  گاهی مي توانند مشکلات دراز مدت مانند بيماري سيروز کبد و سرطان کبد بوجود بياورند.

کبد بزرگترين عضو داخلي بدن است و فعاليت هاي مهمي دارد. علاوه بر توليد انرژي بدن، فعاليت هاي زير را انجام مي دهد:                                                                                                                                             – صفرا را كه ماده اي سبز مايل به زرد است و براي هضم غذا به کار مي رود، مي سازد.                                                                                    – پروتئين و فاکتورهاي انعقادي خون را که مورد احتياج بدن هستند  مي سازد.

– ميزان قند خون را تنظيم کرده و قند اضافي را ذخيره مي کند.

– با همراهي آنزیم های معده و روده ها غذا را هضم مي کند.

– ويتامين ها و املاح را ذخيره مي کند.

– مواد زائد و سمي را از خون مي گیرد.

 

علت های دیگر

هپاتیت به جز علت هایی که گفتیم می تواند علت های دیگر هم داشته باشد:

الف – مصرف زياد الکل و يا داروها مي تواند موجب هپاتيت شود.

ب – سيستم ايمني بدن گاهي بر عليه بدن عمل کرده و به سلولهاي سالم کبد حمله مي کند.

 هپاتيت گاهي خود به خود خوب مي شود ، گاهي با دارو درمان مي شود و در بعضي موارد تا آخر عمر ادامه مي يابد. علت هپاتيت هر چه كه باشد به صورت حاد و يا مزمن بروز مي كند.

ورم و عفونت كبد در ابتدا هپايت حاد ناميده مي شود كه مي تواند خفيف يا شديد باشد . اگر عفونت شش ماه يا بيشتر ادامه يابد، هپاتيت مزمن ناميده مي شود.

هپاتيت A  و E  هيچگاه هپاتيت مزمن ايجاد نمي کنند. اما هپاتيت هاي نوع  B ، C  و D ممکن است نوع حاد و يا مزمن را بوجود بياورند. هپاتيت B  و C  مزمن بيماري هاي شديد و خطرناکي هستند.

 هپاتيت هاي ويروسي كه شايع ترين علت بيماري كبد هستند پنج نوع مي باشند:

1-      هپاتیت   A : که خوش خیم است و معمولا خود به خود بهبود می یابد.  

2-      هپاتيت B  : هپاتيت سرمي هم ناميده مي شود. از طريق مادر به فرزند هنگام تولد ، از طريق آميزش جنسي، تزريق خون آلوده و يا سوزن هاي آلوده منتقل مي شود. اين نوع مي تواند به سيروز يا سرطان منجر شود.

3-      هپاتيت C  : از طريق تزريق خون آلوده و يا سوزن آلوده منتقل مي شود. در تعدادي از بيماران راه انتقال مشخص نشده است. يکي از علل شایع سيروز کبد است. 25درصد افراد HIV  مثبت به هپاتيت C مبتلا هستند. هم چنين در 90درصد افراد HIV مثبتي که اعتياد تزريقي دارند ديده مي شود. در اين افراد بيماري شدت بيشتري هم دارد.

4-       هپاتيت D : اين نوع، غالباً در معتادان تزريقي که ناقل هپاتيت B هم هستند ديده مي شود، یعنی فقط همراه با  ويروس هپاتيت B  منتقل و موجب تشديد آن  مي شود. به همين سبب يک مشکل جدي براي سلامتي است.

5-      هپاتيت E مشابه هپاتيت A  است و در کشورهايي که از نظر بهداشتي فقير هستند رواج دارد. این نوع معمولاً خفيف است.

 

نکات مهم مورد توجه هپاتیتی ها

در صورت ابتلا به هپاتيت از پزشک خود بپرسيد:

–       من به چه نوع هپاتيت مبتلا هستم؟

–       آيا بيماري من به افراد خانواده ام و يا ديگران منتقل مي شود؟

–       آيا بيماري من قابل درمان است ؟ چگونه؟

–       بيماري من چه مدت طول مي کشد؟

–       اگر من در عرض چند هفته بهتر نشوم، چه بايد بكنم؟

 

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)