دماغم رو عمل کنم یا نه؟

بیش از یک دهه است که عمل زیبایی و ترمیمی بینی بسیار متداول شده است. بعضی از این اعمال، با هدف درمانی انجام می شوند , و البته بسیاری هم فقط برای زیبایی و تغییر قیافه. تغییر ظاهر بینی چقدر کارساز است؟

11

سرویس سلامت به دخت/

یک علت شیوع عمل بینی در سال های اخیر، پیشرفت راه های درمانی و جراحی برای بیماری های گوش و حلق و بینی است. افراد با انگیزه های متفاوتی حاضر می شوند که بینی شان را عمل کنند:

1-    حتما شما هم افراد زیادی را دیده اید که دچار انحراف تیغه میانی بینی هستند به طوری که هر کسی با یک نگاه به آنها متوجه این انحراف می شود. این عارضه اختلال تنفسی به وجود می آورد. اغلب اوقات بینی کیپ می شود و تنفس از بینی با مشکل همراه است. حساسیت های شدید هم در این افراد زیاد دیده می شود. انحراف می تواند موجب عفونت های شدید از قبیل سینوزیت و حتی برونشیت های عود کننده شود. در این صورت پزشک، عمل جراحی را توصیه خواهد کرد و اغلب بیماران از این عمل سود خواهند برد.

2-    بعضی از این بیماران مایلند حال که زیر تیغ جراح می روند، دستی هم به ظاهر بینی شان کشیده و زیباتر شوند.

3-    اما عده دیگری هم بدون هیچ مشکل سلامتی، فقط برای زیباتر شدن به این عمل اقدام می کنند. بعضی از این افراد بینی بسیار بزرگ و یا خلاف معمول دارند و مایلند ظاهرشان عادی و معمولی باشد.

4-    تعداد اندکی هم سابقه شکستگی قدیمی و ایجاد قوز در بینی دارند و مایلند آن را اصلاح کنند.

اکثر کسانی که با انگیزه زیباتر شدن عمل می کنند، در جستجوی یک زندگی بهتر و موفق تر هستند. آنها تصور می کنند که با این عمل در ارتباطات خود موفق تر خواند بود و مردم برایشان ارزش بیشتری قائل خواهند شد.

نکته این جاست که با جراحی بینی، باورها و رفتارهای ما تغییر نخواهد کرد و آن چه که در روابط ما با دیگران تأثیرگذار است باورها، افکار و رفتارهای ماست.

چند سوال شایع

1-آیا جراحی بینی عوارضی دارد؟

مانند هر عمل جراحی ممکن است عوارضی مانند خونریزی، عفونت، عوارض بیهوشی و . . . گریبانگیر پزشک و بیمارش شود. گاهی بافت اضافی و یا کشیدگی به وجود می آید که نیاز به اصلاح خواهد داشت. در بعضی موارد هم زیبایی حاصل تا مدتی حفظ می شود، اما بعد از مدت طولانی تر بافت بینی جمع شده و حالت چروکیدگی به وجود می آید.

2-هدف درمانی که گفتید چه چیزهایی است؟

پزشک باید در درجه اول به اصلاح راه های هوایی فکر کند،

در درجه دوم به حفظ و تقویت حس بویایی و

در درجه سوم به زیبایی توجه نماید.

3-آیا این عمل همیشه منجر به زیبایی می شود؟

در بسیاری از اوقات که عمل موفقیت آمیز است، پزشک و بیمار هر دو راضی خواهند بود. گاهی هم بینی به تنهایی زیباتر شده ،اما هماهنگی یا هارمونی اجزاء صورت بهم خورده و جذابیت طبیعی چهره کاهش می یابد.

4-آیا تغییر قیافه مشکل روانی ایجاد می کند؟

در افرادسالم و طبیعی خیر. اما کسانی که تعادل روحی روانی ندارند، ممکن است دچار مشکل شوند و لازم است قبل از عمل با روانپزشک مشورت نمایند.

5-آیا نوع پوست در موفقیت عمل مؤثر است؟

بله مؤثر است. بهتر است پوست نه زیاد کلفت و نه زیاد نازک باشد، تا پوشش مناسبی روی بینی عمل شده را بپوشاند. اگر پوست کلفت و یا خیلی نازک باشد، نمی تواند محل عمل را به خوبی بپوشاند و احتمال دارد از زیبایی شخص بکاهد.

6-آیا در ست است که بینی هایی که در سال های اخیر عمل شده اند ظاهر بهتری دارند؟

در گذشته عمل بینی یک عمل بسته بود و اما اکنون یک عمل باز است و ما خیلی از کارها مثل کاشت غضروف را، امروزه، می توانیم انجام دهیم.

7-آیا در این روش های جدید از لیزر هم استفاده می شود؟

با لیزر که مثل یک چاقوی ظریف عمل می کند، فقط محل عمل را باز می کنیم. ولی مابقی عمل به لیزر ربطی ندارد وبه مهارت پزشک و رعایت استانداردها مربوط می شود.

8-مراقبت های بعد از عمل شامل چه اقداماتی است؟

بیمار لازم است نکات زیر را رعایت نماید:

– چند روز استراحت کند و هنکام استراحت سر خود را کمی بالاتر از حد معمول نگاهدارد تا احتمال ورم و خونریزی کاهش یابد.

– بر روی صورت نخوابد.

– مواظب باشد به بینی اش ضربه نخورد.

– حتی المقدور در معرض نور خورشید قرار نگیرد.

– داروهای تجویز شده توسط جراح را مصرف نماید.

– از انجام کارهای سنگین خودداری کند.

– تا چند روز از استحمام کردن خودداری نماید.

9-چرا در کشور ما این قدر عمل بینی متداول است؟

عوامل متعددی مؤثرند و جای ذکر همه در این جا نیست. یکی از مهم ترین آنها به باور دختر یا پسر برمی گردد که چگونه برای خود ارزش گذاری می کند. یکی دیگر از عوامل مؤثر متأسفانه فرهنگ اشتباه و رایج درمیان مردم ماست که بیش از آن که به افکار، اعتقادات، باورها و رفتار کسی توجه کنند به ظواهر مانند زیبایی و لباس و امثال آن توجه می کنند و این خود آفت بزرگی است .

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (11)