پیشنهاد فراکسیون زنان مجلس برای افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی

رئیس فراکسیون زنان مجلس از پیشنهاد جدید این فراکسیون برای افزایش تعداد نمایندگان زن در دور جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، فاطمه رهبر  با اشاره به طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه که کلیات آن در مجلس رای آورده است، گفت: در گذشته پیشنهادی برای افزایش حضور نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی ارائه داده بودیم که این پیشنهاد دوباره مطرح شده است که براساس آن در حوزه‌های انتخابی کشور که بالای 5 نفر کرسی در مجلس شورای اسلامی دارند حضور حداقل یک نفر از بانوان واجد شرایط نامزدی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی در لیست انتخاباتی استانها پیش‌بینی گردد.

وی ادامه داد: در قوانین کلی کشور، ممنوعیت و محدودیتی برای حضور زنان در مجلس نداریم و افزایش حضور آنها نیازمند فرهنگ‌سازی است تا زنانی که برای ورود به مجلس شورای اسلامی نامزد می‌شوند مورد اقبال قرار گیرند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر این موضوع نیازمند حمایتهای قانونی است تا با فرهنگ‌سازی ایجاد شده بتوانیم شاهد افزایش حضور زنان در مجلس باشیم، در برخی کشورها برای حضور زنان در مجلس به آنها سهمیه داده می‌شود.

رهبر گفت: به عنوان مثال 30 درصد از نمایندگان پارلمان را به زنان اختصاص می‌دهند که در این شرایط ممکن است اشکالاتی ایجاد شود و کسانی که مقبولیت بیشتری دارند از حضور در پارلمان کنار گذاشته شوند چرا که به ناچار زنان باید جایگزین آنها شوند.

رهبر اظهارداشت: در این دوره از انتخابات قرار است نامزدها به شکل گروهی و لیستی به مردم معرفی شوند و ما پیشنهاد دادیم استانهایی که 5 نفر کرسی در مجلس دارند حداقل یک نفر را به زنان اختصاص دهند، در استان‌هایی مانند یزد، ایلام، کرج و قزوین، تعداد کرسی‌های آنها کمتر از 5 نفر است که در این مورد نیز محدودیت و ممنوعیت وجود ندارد و در صورت وجود بانوان حائز شرایط می‌توانند در این گروه‌ها شرکت داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که این پیشنهاد به تصویب برسد حداقل 25 نفر از نمایندگان در دوره جدید خانم‌ها خواهند بود.

/انتهای متن/

درج نظر