علل سردرد زنان

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان علل سردرد در زنان، گفت: بهتر است زنان برای جلوگیری از سردرد از مصرف نمک، تنقلات شور، خیارشور، انواع ترشی، سوسیس و مصرف طولانی‌مدت شکلات تلخ و قهوه بپرهیزند.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، ناهید خداکرمی در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره علل سردرد در زنان، اظهار داشت: زنانی که در سنین باروری هستند با پدیده‌ای به نام PMS یا سندرم قبل از قاعدگی مواجهند که 70 درصد زنان در طول عمر خود این سندرم را به اشکال متفاوتی تجربه می‌کنند و یکی از علایم آن سردرد است.

وی افزود: این سردردها قبل از سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد و گاهی با علایم میگرن اشتباه گرفته می‌شود همچنین زنانی که به سردردهای میگرنی مبتلا هستند در این زمان با عود حملات و شدت آن مواجه می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه علت این سردردها به افزایش و کاهش برخی هورمون‌ها مربوط است، تصریح کرد: علت بروز سردرد در زنان و علایم سندرم قبل از قاعدگی به هورمون‌ها مربوط می‌شود. یک هفته قبل از قاعدگی استروژن و پروژسترون با افت شدید مواجه می‌شود و پس از قاعدگی با افزایش پروژسترون مواجهیم.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: علاوه بر سردرد سندرم قبل از قاعدگی موجب اختلال خلقی خفیف تا متوسط در زنان می‌شود و بدخلقی و بی‌حوصلگی را همراه دارد همچنین برخی زنان با جوش‌های پوستی و درد شکم مواجه می‌شوند.

خداکرمی با توصیه به زنان برای پیشگیری از شدت این سردردها اظهار داشت: بهتر است زنان در این دوران از مصرف نمک بپرهیزند، تنقلات شور، خیارشور، انواع ترشی و سوسیس می‌تواند شدت علایم سندرم قبل از قاعدگی شود همچنین مصرف طولانی‌مدت شکلات تلخ و قهوه توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از زعفران، کرفس کوهی، خرما، سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند در کاهش علایم سندرم قبل از قاعدگی به ویژه سردرد مؤثر باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چنانچه فردی سردرد نداشته و به طور ناگهانی دچار آن شده است باید به پزشک عمومی مراجعه کند تا در صورت نیاز به متخصص مربوط ارجاع داده شود. توصیه می‌شود مبتلایان به سردرد قبل از مراجعه به پزشک عمومی به متخصص خاصی مراجعه نکنند زیرا سردرد می‌تواند منشأ گوناگونی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زنانی که در دوران قاعدگی با علایمی مانند سردرد، تغییر خلق و خوی و درد شکم مواجه می‌شوند می‌توانند به ماما مراجعه کنند.

شهروندان ایرانی از هر جای ایران می‌توانند سؤالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، روان،‌ بیمارهای واگیر و غیر واگیر، راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

/انتهای متن/

درج نظر