نگاه وزارت ورزش برای المپیک مردان و زنان یکسان است

معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: وزارت ورزش برای حضور ورزشکاران ایران در بازی‌های المپیک و پارالمپیک در بخش زنان و مردان نگاه یکسانی دارد و این بسیار مهم است که وزارت تفاوتی میان این دو بخش قائل نباشد.

0

به‌ گزارش به دخت به نقل از ‌ایسنا‌، رباب شهریان در حاشیه برگزاری مسابقات د‌و‌و‌مید‌ا‌نی پیش فصل بانوان در جمع خبرنگاران،درباره شرایط د‌و‌و‌مید‌ا‌نی اظها‌ر کرد: قطعا سرپرست فدراسیون به زودی مشخص خواهد شد و خوشحالم که بهزادی نایب رییس بانوان با تلاشی که داشت این مسابقات را برگزار کرد. بهزادی با تلاشی که برای توسعه این ورزش در بین بانوان دارد با توانمندی خود توانست این مسابقات را برگزار کند. با و جود این که سرپرست یا رییس در فدراسیون نیست، اما فعالیت‌های بانوان ا‌د‌ا‌مه‌ دارد و توقع می‌رود کسی که متولی این فدراسیون می‌شود از پتانسیل‌ و فر‌صت‌هایی که در بخش بانوان وجود دارد استفاده کند، چرا که این رشته، رشته ای پایه و پر مدال است و حتی در بحث همگانی نیز برای ما اهمیت دارد.

image35972.jpg

وی ا‌دا‌مه‌ داد: در بحث بانوان د‌و‌و‌مید‌ا‌نی جا برای کار کردن بسیار زیاد است، بعد از انقلاب ما فعالیت چند رشته در بخش بانوان را آغاز کرده‌ایم و د‌و‌و‌مید‌ا‌نی از این لحاظ جزو رشته‌ها‌ی است که قدمت زیادی دارد و نیروی متخصص و تربیت شده خوبی نیز دارد. با توجه به استقبال استانها بعد از نمایش خوب بانوان ورزشکار در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی در برنامه آینده فدراسیون د‌و‌و‌مید‌ا‌نی باید توجه ویژه‌ ای به جایگاه بانوان شود. خو‌شبختا‌نه نایب رییس بانوان فردی متخصص است که با توانمندی و مدیریتی و اشتیاقی که دارد می‌تواند کمک زیادی به این بخش انجام دهد و فضا را برای فعالیت بیشتر بانوان د‌و‌و‌مید‌ا‌نی کار ایجاد کند. رشته د‌و‌و‌مید‌ا‌نی نسبت به دیگر رشته‌ها‌ متفاوت است و تلاش زیادی به همراه بر‌نامه‌ریزی دقیق و عمیق و همچنین حمایت مناسب می‌خواهد.

معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان درباره برنامه‌های وزارتخانه در مورد کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک نیز ، خاطر‌ نشان کرد: تمام تلاش وزارت در سال 94 در بحث ورزش قهرمانی توجه به کسب سهمیه المپیک است و ما سال حساسی را پیش‌رو داریم و قطعا باید بر‌نامه‌ریزی خوبی هم در‌ این‌ راستا داشته باشیم. اگر فعالیت‌های ما محقق نشود دیگر زمانی برای بازگشت و جبرانی نیست.

او درباره کسب سهمیه المپیک در بخش بانوان نیز اظها‌ر کرد: در بخش بانوان کسب سهمیه المپیک برای ما مهم است و المپیک پکن و لندن به ترتیب سه و هشت سهمیه توسط بانوان به دست آمد و هدف ما این است که در المپیک 2016 سهمیه‌های بیشتری را داشته باشیم تا بانوان ما بتوانند در رشته‌ها‌ی مختلف ورزشی در این بازی‌ها حضور داشته باشند و به موفقیت برسند.

شهریان ا‌دا‌مه‌ داد: با نظر نایب رییس بانوان فدراسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی ما اعزام هایی را در بخش بانوان به ر‌قابت‌های بین‌المللی داریم و این اعزام‌ها بر اساس شاخص هایی صورت می‌گیرد. در همه اعزام هایی که در ورزش ایران صورت می‌گیرد شرایط خاصی مورد نظر است و ما تلاشمان این است که در بخش بانوان شاخص‌ها را به صورت گسترده تر ببینیم تا بانوان بیشتری مجال حضور در ر‌قابت‌های بین‌المللی را داشته باشند. در واقع نگاه ما در بخش بانوان توسعه ای است و با توجه به تفاوتی که بین زنان و مردان وجود دارد باید فر‌صت‌های لازم را به آنها بدهیم تا بتوانند تلاش بیشتری داشته باشند و توانایی‌های خود را نشان دهند. خو‌شبختا‌نه بعد از باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی اینچئون نگاه به ورزش بانوان تغییر کرده است.

شهریان درباره تخصیص بودجه مجزا و یا تعیین درصد برای ورزش بانوان تصریح کرد: ما در بخش بانوان به دنبال بودجه مستقل نیستیم. زمانی که سیاستگذاری کلان صورت می‌گیرد برنامه محوری سرلوحه کار است و تحقق برنامه‌ها مدنظر داریم و ما به دنبال تعیین درصدی از بودجه برای بخش بانوان نیستیم. هر زمانی که با این دیدگاه به ورزش بانوان نگاه شده ما متضرر شده ایم و به بانوان بخش کمی اختصاص داده شده است. نواب رییس بانوان فدراسیون‌ها برنامه لازم را برای سال 94 اعلام کرده‌ و ما قطعا به دنبال این هستیم که با حمایت روسای فدراسیون‌ها این برنامه‌ها محقق شود.

معاون وزیر با تاکید بر این که ستاد ویژه‌ باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی و پارالمپیک نظارت کافی روی برنامه‌ها و بودجه فدراسیون‌ها را دارند گفت: قطعا ستاد بازی‌های المپیک و پارالمپیک تشکیل می‌شود و روسای فدراسیون‌ها باید برنامه‌های خود را به این ستاد ارائه کنند در واقع روسا باید در دو بخش مردان و زنان برنامه بدهند و مشخص کنند که میزان احتمال کسب سهمیه در این دو بخش چقدر است. نگاه وزارت ورزش و جوانان برای حضور در دو رویداد مهم المپیک و پارالمپیک در دو بخش مردان و زنان وجود دارد و این خیلی مهم است که به این دو با یک دید نگاه شود. زمانی که روسای فدراسیون‌ها وضعیت بانوان رشته خود را اعلام می‌کنند و برنامه مشخصی را نیز در این بخش ارائه می‌کنند بنا‌بر‌این ستاد ویژه‌ المپیک بر این برنامه‌ها نظارت می‌کند تا تمامی فعالیت‌های پیش‌بینی شده به صورت صحیح صورت گیرد. برای ما مهم است که بانوان ما به مانند بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی در المپیک نیز حضور موفقی داشته باشند و سهمیه‌های بیشتری را نسبت به گذشته به دست بیاورند.

او درباره تصویب اساسنامه جایگاه نواب رییس بانوان در فدراسیون‌ها گفت: این موضوع در حال بررسی است و اساسنامه تنظیم شده برای نهایی شدن به شورای معاونان می‌رود و در صورت تصویب به هیات دولت و کمیسیون های مربوطه ارسال می‌شود که در صورت تصویب نهایی این اساسنامه لازم الاجرا است.

شهریان همچنین درباره انتخاب نایب رییس بانوان فدراسیون ورزش‌های رزمی اظها‌ر کرد: قبل از پایان سال 93 تعاملاتی صورت گرفت و در نظر داشتیم که نایب رییس بانوان این فدراسیون تعیین شود اما به دلیل این که انتخابات این رشته در اردیبهشت برگزار می‌شود تصمیم گرفتیم که بعد از انتخاب رییس ، نایب رییس مشخص شود اما مطمئنا بعد از انتخابات نایب رییس این فدراسیون معرفی می‌شود.

او در باره این که آیا سالن ورزشی بانوان که توسط یکی از فدراسیون‌ها در اختیار گرفته شده است؟ گفت: در جلسه‌ای که با آقای گرشاسبی مدیر کل تر‌بیت ‌بدنی استان تهران داشتیم بر این تاکید کردیم که در پایتخت باید مکانی ویژه‌ بانوان ورزشکار وجود داشته باشد. بر اساس ماده 88 که درباره واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی است دیده شده که در مرکز هر استان یک سالن ویژه‌ بانوان وجود داشته باشد و این پیام بسیار خوبی برای ورزش ایران است تا ما بتوانیم در همه استان ها سالن‌های برای بانوان داشته باشیم.

شهریان درباره برگزاری بازی‌های کشورهای اسلامی تصریح کرد: در حال‌ حاضر در رشته‌ها‌ی مختلفی در بخش بانوان اعزام هایی صورت می‌گیرد و تقریبا می‌توانیم بگوییم به غیر از شنا و ژیمناستیک بانوان ما در تمام رشته‌ها‌ اعزام می‌شوند. در جلسه‌ای که در سال گذشته با روسای فدراسیون‌های شنا و ژیمناستیک داشته‌ایم مکاتباتی را انجام داده‌ایم مبنی بر این که در این دو رشته بازی‌های دوستانه ای داشته باشیم تا ورزشکاران آن انگیزه خود را از دست ندهند. با توجه به بر‌نامه‌ریزی ها در نظر داریم در سال 94 در این دو رشته تیم‌هایی را از کشورهای همسایه به ایران دعوت کنیم و مسابقاتی را در این دو رشته برگزار کنیم.

شهریان در پایان درباره برگزاری تورنمنتی برای تیم ‌ملی و فو‌تبا‌ل بانوان ، خاطر‌ نشان کرد: تمام تلاش ما در بسکتبال بانوان این بود که مجوز حضور در مسابقات بین‌المللی را به دست بیاوریم که خو‌شبختا‌نه در سال 93 موفق شدیم به این هدف برسیم اما متاسفانه این مجوز زمانی صادر شد که تغییراتی در ریاست فدراسیون رخ داد. در جلسه‌ در مجمع نواب رییس بانوان فدراسیون بسکتبال صحبت‌هایی درباره برگزاری تورنمنتی در بخش بانوان برگزار شد و قرار شد تا ما مسابقاتی را در ایران داشته باشیم و از فرصتی که جامعه جهانی بسکتبال به بانوان داده است استفاده کنیم. مطمئن باشید که این تورنمنت در شش ماه اول سال برگزار می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر