این قلم مو های جادویی…

بزودی سبک ها و تکنیک های نقاشی قرار است در سایت به دخت معرفی شود. با استاد مریم صدیق زنده مدرس نقاشی گفت و گویی کردیم در مورد این که دخترها چگونه آموزش نقاشی ببینند و این رشته چقدر در آمد دارد و …

1

فاطمه قاسم آبادی/

استاد، اول خودتان را معرفی کنیدو در مورد رشته ی تحصیلی و سوابق آموزشی و کاری تان بگویید.

– مریم صدیق زنده هستم متولد سال 1352 هستم.در رشته ی مترجمی زبان انگلیسی فارغ التحصیل شده ام . نقاشی را از بیست سالگی به خاطر علاقه ی شخصی خودم شروع کردم . البته آن موقع به صورت حرفه ای نقاشی را دنبال نمی کردم ولی به تدریج لزوم آموزش حرفه ای را حس کردم و بیشتر پیگیر آموزش حرفه ای شدم.

پیش چه استادانی چه تکنیک هایی را آموزش دیدید؟
– اول در آموزشگاه هایی که مربوط به دانشگاه سوره بود آموزش های عمومی را دیدم که هنرجویان را با مفهوم کلی هنر آشنا می کرد. این آموزش ها ممکن بود بعضی از هنرجویان را به سمت گرافیک سوق بدهد.
اساتیدی که بعد از آموزشگاه سوره نزدشان افتخار شاگردی داشتم زیاد بودند که به طور خلاصه می توانم به استاد “کسری کیایی” اشاره کنم، از شاگردان استاد “مرتضی کاتوزیان”، که طراحی و تکنیک مدادرنگی را نزدشان به طور تخصصی آموزش دیدم . بعد از آن دوره تکنیک رنگ روغن را به صورت بسیار تخصصی نزد استاد” رحیم نوسی” یکی از بزرگترین رئالیست های نقاشی در ایران یاد گرفتم، بعد دوره تکنیک پاستل را با استاد “سعید پناه زاده” و دوره آبرنگ را با استاد” نسترن علوی” گذراندم.

1

چقدر از رشته ی کاری تان راضی هستید؟ به نظر شما آموزش هنر نقاشی حتما باید از راه دانشگاه باشد؟
– نقاشی با یک سری رشته ها ارتباطی ندارد ولی به نظر من هر کسی که به این رشته علاقمند باشد، می تواند این رشته را از طریق کلاس های مخصوص دنبال کند و به مراحل بالا برسد. البته کسانی که این رشته را از طریق دانشگاه دنبال می کنند دید بازتری نسبت به این هنر پیدا می کنند. من فکر می کنم یک هنرجوی علاقمند از طریق کلاس های آزاد نقاشی هم به این دید باز می رسد و مهارت های نقاشی را هم از طریق همین کلاس ها می تواند به دست آورد و به مراحل بالا تر برسد.

بجزتفنن، نقاشی چقدر قابلیت درامدزآیی دارد؟ خود شما چقدر از درآمد نقاشی راضی هستید؟
– نقاشی به صورت تفنن مخاطبین بسیار زیادی دارد، که البته در کنار زندگی روزمره شان از این هنر هم لذت می برند، چرا که نقاشی به نوعی خلق اثر است و این بیشترین احساس شادی را در مخاطب ایجاد می کند. اما اینکه به عنوان منبع درآمد زایی به آن نگاه بکنیم، هر هنرو تخصصی که به صورت عالی آموزش دیده شود می تواند درآمد زا هم باشد… در مورد رضایت از درآمد نقاشی هم باید بگویم که این رضایت بسته به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه هم دارد.

فکر می کنید نقاشی چقدر با روحیه ی دختران جوان سازگاری دارد؟
– طبق تجربه بیشتر خانم ها جذب رشته های مختلف هنری می شوند و به صورت تفننی آن را دنبال می کنند ولی آقایان در این رشته ها با اینکه تعداد کمتری نسبت به خانم ها دارند ولی بیشتر به صورت تخصصی دنبال رشته های هنری مخصوصا نقاشی می روند تا به صورت شغل از آن درآمد کسب کنند.

امنیت اخلاقی و اجتماعی در این رشته، برای خانم ها و دختران جوان چگونه توصیف می کنید؟
_ امنیت امری نسبی است و شما نمی توانید بگویید هنر نقاشی برای خانم ها پر خطر یا کم خطر است. بنظر من هر رشته ای را یک دختر خانم می تواند کم خطر دنبال کند و به مراحل بالا برسد. بستگی به خود آدم دارد.
فکر می کنم این امر بیشتر به توجه و دقت خود شخص مربوط می شود مثل رد شدن از خیابان است که می تواند خطرناک هم باشد ولی اگر خود شخص مراقب باشد به سلامت از آن عبور می کند.

2

بیشترین تکنیکی که دختران و زنان جوان به آن علاقمندند چه تکنیکی است؟
– این سوال خیلی کلی است چون علاقمندی بستگی به عوامل روحی ، محیطی، مد جامعه و….دارد ولی به صورت کلی تکنیک هایی که رنگ در آن نقش دارد معمولا بیشتر استقبال می شود.

توضیح مختصری در مورد تکنیک های نقاشی می دهید؟
– تکنیک های نقاشی زیاد هستند ولی به صورت کلی می توان از “سیاه قلم” نام برد که ابزار آن تنها یک مداد سیاه است برای در آوردن حجم ها.
“مداد رنگی” هم که تکلیفش مشخص است مداد است و رنگ اما به هنرمند فرصت بیشتری می دهد تا برای ترکیب رنگ ها تصمیم بگیرد…
“آبرنگ” شامل رنگ، قلم مو و آب است که در این تکنیک سرعت عمل هنرجو باید بالاتر باشد و هنرجو باید قبل از اجرا در ذهن خود تمام طرح کار را ریخته باشد…
“گچ و پاستل” که کارهای بسیار لطیف و زیبایی را می شود در مدت زمان کمتر با آن خلق کرد…
“رنگ روغن” که محبوبیت زیادی دارد و آثاری که با این تکنیک کشیده می شود عمر بیشتری می کنند….
البته تکنیک های دیگری چون اکرلیک ، گواش، آب مرکب و… هم وجود دارد که نسبت به تکنیک های نام برده شده از محبوبیت کمتری برخوردار است.

از نظر شما امکان خدمت به جامعه از طریق نقاشی چقدر است؟
– هنر در خدمت جامعه بوده و هست . نقاشی روی فرهنگ و دید جامعه تاثیر بسیار زیادی دارد چرا که تاثیر تصویر از کلام همیشه بیشتر است.

با تشکر از وقتی که در اختیار به دخت گذاشتید.
– من هم از شما متشکرم و آرزو می کنم اطلاعات مفیدی در اختیار خوانندگان به دخت قرار داده باشم.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)