من فقط یک زن دارم!

اسم آیت الله «خلخالی» که می آید، ذهن خیلی ها می رود سراغ دادگاه های انقلاب در سال های اول پیروزی انقلاب و محاکمه و اعدام و … خیلی دروغ های ساخته و پرداخته گروه های سیاسی ضد انقلاب مثل سازمان مجاهدین آن روز و منافقین امروز.

16

سرویس فرهنگی به دخت/


  اما خاطرات آیت الله صادق خلخالی که توسط خودش نوشته شده، چهره دیگری از او نشان می دهد.[1]

نگاه او به زن را،  از خلال مصاحبه خواندنی خبرنگار روزنامه کیهان با مرحوم آقای خلخالی، که در شماره 10899، 16 دی 1358 چاپ شده است، می توان دید:

به نظر شما زن چگونه موجودی است؟

آیت الله خلخالی: زن یک موجود عالی است که تربیت ابناء و اولیاء و بزرگان و ائمه روی زانوی زنها و مادرها انجام گرفته است. مادران مقام شامخی دارند. زن در اسلام به آن عنوان غربی مطرح نیست که یک شیء بزک کرده باشد. زن عهده دار وظیفه سنگینی است که فرزندانش را طوری تربیت کند که سراسر شور و شوق و مبارزه و احساسات باشند و در برابر مشکلات ایستادگی کنند.

شما تاکنون حکم اعدام چند زن را صادر کرده اید؟

– (با تعجب) من تاکنون حکم اعدام هیچ زنی را صادر نکرده ام و اصلا با این کار و این جریانات مخالف بودم. با اعدام چند زن که جامعه مطهر نمی شود.

حال که با اعدام زنان روسپی [بدکاره] مخالف هستید، چگونه می شود آنها را به راه آورد و فساد جامعه را از بین برد؟

– باید آنها را تربیت و ارشاد کرد که توبه کنند و بعد هم شوهر کنند و در صورت کلی تر امکانات مالی در اختیار آنها قرار داد که دیگر محتاج نباشند و دست از این کار بکشند.

ناراحتی زنان این است که بعد از حاکم شدن قوانین اسلامی، مسئله تعدد زوجات برایشان دردسر ایجاد کند، نظر شما در این باره چیست؟

– نه، زنها خیال شان راحت باشد که تعدد زوجات برایشان دردسر ایجاد نمی کند. چنین چیزی نیست که هر مرد از راه بوالهوسی برود و چند زن اختیار کند و مسئله به این سادگی نیست. تعدد زوجات روی پایه عدل و انصاف است و در موارد ضروری است که مردها می توانند دو زن اختیار کنند. این در جامعه ما فعلا حل شده می باشد، چرا که اکثریت از عهده مخارج زندگی با داشتن یک زن هم برنمی آیند.

شایع است که شما 3 زن دارید؟

– خیر. من فقط یک زن  دارم و این شایعه هم از آن شایعه هاست که مطابق معمول برای ما می سازند.

رابطه شما با همسرتان چطور است؟ آیا در منزل هم خشن هستید؟

– رابطه مان بسیار نیکوست و برخلاف اذهان عمومی من مردی شوخ و بااحساس هستم.

 گفته می شود زنان هم در حوزه علمیه قم تحصیل می کنند. برنامه تحصیل آنها به چه ترتیب است؟

– بله، در حوزه علمیه قم زنان هم تحصیل می کنند. تحصیل آنها هم مثل طلبه های مرد است. اول در علوم عربیه وارد می شوند، بعد تفسیر و غیره. این امکان هم وجود دارد که یک زن به مرحله اجتهاد برسد.

با تشکر از اینکه در این مصاحبه شرکت کردید.

[1] «ایام انزوا» – – چاپ نشر سایه را که در دو جلد توسط خود ایشان نوشته شده را بخوانید و بعد قضاوت کنید.

انوشه میرمرعشی/انتهای متن/

نمایش نظرات (16)