عمر زن‌ها کوتاه‏تر شده، عمر مردها بلندتر

اختلاف طول عمر مردان و زنان در حال کاهش است و مردان شاید در سال ۲۰۳۰ به عمر متوسط زنان دست یابند.

6

سرویس خبر به دخت/

پروفسور “لی میهیو” مشاور اداره آمارهای ملی بریتانیا اعلام کرد: اختلاف طول عمر مردان و زنان در دهه ۷۰ با شش سال افزایش به بالا‌ترین حد رسیده بود.

عمر متوسط انسان‌ها در سراسرجهان در حال افزایش است، اما طول عمر مردان با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد. تصور می‌شود که کاهش مصرف سیگار در بین مردان توضیحی برای این تحول باشد.
در گذشته میلیون‌ها مرد شغلهای خطرناکی داشتند. آن‌ها به طور مثال در معدن زغال سنگ کار می‌کردند. همچنین دسترسی به پزشک نیز به افزایش طول عمر مردان کمک می‌کند. بیماران قلبی که اکثر آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند، اکنون نسبت به چند دهه پیش عمر متوسط بلندتری دارند.
در مقابل زنان برخی از عادت‌های مردان را پیش گرفته‌اند و به طور مثال دیر‌تر از مردان شروع به سیگار کشیدن کردند. اکنون در حالی که میزان سرطان ریه در زنان درحال افزایش است، در مردان به سرعت کاهش می‌یابد.
براساس یافته‌های این استاد آمار مردان که دهه‌های طولانی از زنان عقب مانده بودند، اکنون به سرعت به آن‌ها نزدیک‌تر می‌شوند. اگر این روند ادامه یابد، عمر متوسط هردو جنسیت می‌تواند در سال ۲۰۳۰ به ۸۷ سال برسد.

اما در مورد پسران هنوز عواملی وجود دارد که از رسیدن آن‌ها به عمر متوسط دختران جلوگیری می‌کند. احتمال مرگ نوزادان پسر در نخستین سال زندگی شان بیشتر از دختران است. همچنین شمار مردانی که به ورزشهای خطرناک روی می‌آورند و یا درگیر سوانح خطرناک می‌شوند بیشتر است. به این ترتیب زنان در زمینه امید به زندگی همچنان جلو دارند.

پروفسور “دیوید لئون” از مدرسه عالی بهداشت و مناطق گرمسیری هم گفت: «زنان در تقریبا همه کشورهای دنیا در زمینه طول عمر اندکی پیشتاز هستند. اما اختلاف عمر متوسط در برخی کشور‌ها درحال از بین رفتن است. در کشورهایی با سطح پایین طول عمر مانند آفریقای سیاه، اختلاف چندانی بین زنان و مردان وجود ندارد. این مساله به گسترش بیماری‌های عفونی برمی گردد که مردان و زنان را به یک نسبت درگیر می‌کند.”
به گفته پروفسور لئون مردان نسبت به گذشته بیشتر به خودشان می‌رسند و در حال رسیدن به عمر متوسط زنان هستند.

فارس/انتهای متن/

نمایش نظرات (6)