کبوتر با کبوتر باز با باز

خبرعلل طلاق و سهم مسائل جنسی در این مورد که در سایت به دخت آمد، سوالات و بحث هایی را باعث شد .وعده دادیم که با کمک متخصصان به این بحث می پردازیم. گفت وگوی ما را با دکتر بهنام اوحدی روان پزشک، نویسنده و متخصص مسائل جنسی دراین زمینه بخوانید.

51

سرویس اجتماعی به دخت/

 

افرادی که به شما مراجعه می کنند بیشتر برای ازدواج است یا طلاق؟

–         معمولاً برای هر دو مورد مراجعه داریم، اما غلبه با مشاوره طلاق است.

 

چه میزان از موارد مشاوره طلاق و مشکلات خانوادگی، ریشه در مسائل جنسی دارند؟

–         حداقل دو سوم موارد. آمار و پژوهش های کشوری هم نشان داد که 68 تا 88 درصد طلاقها بخاطر مشکلات جنسی است. البته وقتی از مشکلات جنسی می گوییم ، مسئله صمیمیت را هم باید اضافه کرد. صمیمیت در زوجها کم است. صمیمیت هایی که در زندگی زناشویی باید باشد، که با رفتارهایی مثل عشق ورزی و معاشقه، بروز داده می شود، کم است. علت هم این است که متأسفانه  جوان های ما آموزش های لازم را از آموزش و پرورش، دانشگاهها، صدا وسیما، سینما ، وزارت بهداشت و درمان آموزش های پزشکی، وزارت ارشاد اسلامی و سایر دستگاه های مربوطه نگرفته اند . جوانها آمادگی درست و خوبی برای رفتاردرست جنسی در خانواده و صمیمیت با همسرشان کسب نکرده اند.

 

به نظر شما این آموزش ها از چه سنی باید شروع شود؟

آموزش مهارت های جنسی از وقتی باید شروع شود که کودک آماده یادگیری است. یعنی پایه های آن  از کودکستان  و دبستان باید گذاشته شود. البته در هرسنی به مقتضای همان سن و قدرت درک بچه ها این آموزش ها باید داده شود.اما اصل آموزش مهارتهای جنسی باید  طور حتم در دبیرستان و دانشگاه به طور سودمند و اثر گذار پی گیری شود. می شود کتاب هایی به زبان ساده در اختیار افراد قرار داده شود. در فیلم های سینمایی و سریالها به طور صحیح به معضلات اشاره شود. حداقل زیر نظر وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی ، آموزش و پرورش یا از همه بهتر وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و بهزیستی کلاسهایی برای افراد گذارده شود.

 

در خانواده هم می توان مهارتهای جنسی را به نوجوان و جوان یاد داد؟

معمولاً بچه ها در گرفتن آموزش مهارتهای جنسی از خانواده مقاومت نشان می دهند بخصوص اگر از جنس مخالف باشد. دختر از پدر نمی تواند آموزش را بگیرد، ولی از مادری که صمیمی، دوست و نزدیک با دخترش باشد، می تواند این آموزش را بگیرد . پسرها هم نسبت به پدر ممکن است در مورد آموزش مسائل جنسی راحت تر باشند، اما دیده شده که با پدرهم مقاومت نشان می دهند. درا ین صورت پسرها از برادر بزرگتر، دایی و عمو بهتر می توانند این آموزش ها را بگیرند.

 

مهم ترین مشکلاتی که افراد در مراجعات خود به شما در حیطه مسائل جنسی دارند، چیست؟

در جامعه ما زن و شوهرها مشکلاتی در مسائل جنسی دارند که به خاطر آن به ما مراجعه می کنند. مثلا مردان مشکلاتی مثل کمبود میل جنسی و انزال زودرس  را مطرح می کنند و مشکلاتی که با خانمها  دارند مثل کمبود میل جنسی، بیزاری جنسی ، تحریک نشدن و سرد مزاجی و اینکه مثلا خانمها به  اوج لذت نمی رسند .

 

به نظر شما طب جنسی واقعاً یک تخصص است یا اینکه صرفاً به دلیل کثرت مراجعین  به صورت یک مبحث مجزا در جامعه پر رنگ تر شده است؟

واقعاً تخصصی است که در خارج به صورت  P.H.D روان پزشکها، روان شناس ها و مشاوره ها، ماما ها، پرستارها و فیزیوتراپ ها می توانند وارد این رشته شوند و مدرک بگیرند. در ایران متأسفانه فقط یک دانش آموخته P.H.D در این زمینه به نام عفت السادات خویی داریم. البته فقط تعدادی روان پزشک و  روان شناس با تجربه و صاحب صلاحیت در این زمینه هستند.

مهمترین مواردی که در موضوع مسائل جنسی، قبل از ازدواج باید به آن توجه شود، چیست؟

در کنار همه موارد روانی و اجتماعی و فرهنگی که باید به آن توجه شود، مثل  همخوانی شخصیتی، خلقی، اضطرابی، نزدیکی شخصیت والدین دو نفر، همخوانی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی ، همخوانی فرهنگی ،مذهبی، همخوانی سنی  وهمخوانی تحصیلی باید به همخوانی جنسی  هم بها داده شود.تشخیص این هم با مشاور است.

 

معمولا چگونه مشکلات جنسی منجر به طلاق می شود؟ بر آیند آن چیست؟ معطوف به لذت جنسی است یا مسائل دیگر؟

اصولاً اگر عمر زندگی مشترک در یک خانواده 40 سال باشد، برجسته ترین عاملش در 20 سال اول معطوف به لذت جنسی است، در نیمه دوم معطوف به فرزندان. سه چهارم دوام زندگی در نیمه اول به مسائل جنسی برمی گردد. امروزه افراد ابتدا با انگیزه لذت جنسی ازدواج می کنند و بعد به مسأله فرزندآوری توجه دارند. در قدیم برعکس بود: اول بخاطر بچه آوردن ازدواج می کردند، بعد برای لذت جنسی. در واقع الان ما داریم در این زمینه به کشورهای پیشرفته نزدیک می شویم. اما درهر حال مسائل جنسی برای یک خانواده حکم  شوفاژخانه  برای خانه را دارد. اگرشوفاژخانه از کاربیفتد یا بد و ناقص کار کند،  خانه سرد می شود. زندگی زناشویی هم که رفتار جنسی  در آن بشکل رضایت بخش  و خوب نباشد،  بعد از مدتی به سردی، فاصله گرفتن زوج از هم و طلاق عاطفی  و شاید هم طلاق واقعی بیانجامد. همان طور که دستگاه گوارش و معده انسان نمی تواند از کار بیفتد و نیاز به غذا دارد، دستگاه جنسی هم نیازهایی دارد که باید برآورده شود، وگرنه در زندگی خانوادگی اختلال پیدا می شود.

 

این باور که در میان مردم رایج است که فلانی سرد مزاج یا گرم مزاج است و کاری هم نمی توان برایش انجام داد،  پس مسائل و مشکلات جنسی  رها می شود، چقدر درست است؟ آموزش در این مورد چقدرتأثیر دارد؟

آموزش تاثیر زیادی دارد. اما واقعیت این است که مزاج هم چیز خیلی قابل تغییری نیست و با آموزش مهارتهای جنسی تا حدود 50 درصد  می توان افراد را تغییر داد، نه به طور کامل . اما پیش از آن باید بدانیم که ازدواج ها باید همخوان باشد. در مشاوره های ازدواج مشاورها باید خودشان به افراد بیاموزند که چگونه همتای جنسی و غریزی خود را پیدا کنند و در این سنجش  به آنها راهنمایی بدهند. نهایتا مشاورها  باید اظهار نظر کنند که این زوج می توانند با هم ازدواج کنند یا نه.

 

آینده جنسی جامعه ایرانی را چگونه می بینید؟

بستگی به این دارد که تا چه حد روان پزشک ها، روان شناس ها و مشاوران آموزش های جنسی بگیرند و آن را به جامعه منتقل کنند. افراد باید یاد بگیرند که شرایط خودشان را از نظر جنسی بسنجند و در کنار سایر مسائلی که در ازدواج به آن توجه می کنند، به این موضوع هم بها بدهند. این وظیفه متخصصان است که وارد آموزش های جنسی بشوند. اما الان چیزی که مرا خیلی نگران می کند ، انفجار آمار ایدز، هپاتیت B و C به دلیل آمیزش های کنترل نشده در ایران است. در کنار دقت در ازدواج برای اینکه افراد همتای جنسی خودشان را پیدا کنند، متخصصان باید راه های دوری از رفتارهای پرخطر جنسی را هم به افراد، مخصوصا جوانها، آموزش بدهند.

 

به نظر شما برای شناخت جنسی قبل از ازدواج به چه نکاتی باید توجه کرد؟

به طور کلی خور و خواب،طنز، خشم و شهوت با هم است کسی که خور و خواب و طنز و خشمش زیاد باشد، نمی شود شهوتش کم باشد. این است که باید به ضرب المثل قدیمی که کبوتر با کبوتر، باز با باز توجه کرد. هر کس باید بسنجد که میل هایش چگونه است، میل جنسی اش چقدر است ودر این مورد خود را بشناسد. برای این منظور می تواند پیش از ازدواج به روان شناس و روان پزشک خبره مراجعه کند . خودشناسی و دیگر شناسی به نظر من چیزی است که می تواند افراد را در ازدواج موفق کند.

 

با تشکر از شما  که با وجود مشغله  زیاد به ما وقت گفت و گو دادید .

فرشته نقدی/انتهای متن/

نمایش نظرات (51)