حسن یوسف مهمان رنگارنگ آپارتمان ها

حسن يوسف گياهي با برگ های رنگيِ جذاب. مراقبت و تكثير از آن بسیار آسان مي باشد. این گیاه را می توان به صورت گروهي به عنوان گياه يك ساله ي باغي در بسترها و مرزها و حواشي فضاي سبز كشت كرد يا در گلدان، ظروف كشت، باكس هاي جلوي پنجره و سبدهاي آويزان استفاده كرد.

0

حسن يوسف (Solenostemon scutellarioides) يا (Coleus blumei)

با نام انگليسي:
Flame Nettle, Painted Nettle, Coleus, Painted Leaf, Poor Man’s Croton, Jewels of the Garden

“حُسنِ یوسف” در گروه گیاهان آپارتمانی برگ رنگی می‌باشد و داری ۱۵۰ گونه است. این گیاه بومی جنوب شرق آسيا و مالزي می‌باشد. ارتفاع آن به بیش از 65 سانتی‌متر و گسترش آن نیز به بیش از ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه اگرچه دائمی است ولی هنگام فصول سرد اگر خارج از گلخانه یا آپارتمان نگهداری شود از بین خواهد رفت.
برگ هاي اين گياه متقابل، در اندازه، شكل ها و رنگ هاي خيلي متنوع (زرد، قرمز، نارنجي، سبز يا قهوه اي يا تركيبي از 3 رنگ يا رنگ هاي بيشتر) وجود دارد. برخي از آنها برگ هاي قلبي شكل و برخي برگ هاي باريك و ارقامي نيز برگ هاي پيچشي دارند. گونه هاي هيبريدي اين گياه نيز در دسترس مي باشد. حسن يوسف تنها گونه ي Solenostemon مي باشد كه مي توان در فضاي درون خانه اي پرورش داد.
كاربردها:
حسن يوسف گياهي با برگ های رنگي جذاب مي باشد. برگ ها با لبه داراي زوائد و تزئينات و الگوهای رنگ منحصر به فرد هستند. مراقبت از این گیاه بسیار آسان مي باشد، آنها را مي توان با گل های يكساله برای ایجاد بافت و جاذبه بیشتر در فضاي سبز ترکیب كرد و یا بصورت منفرد در یک ظرف یا بستر كشت نمود. این گیاه را می توان به صورت گروهي یا دسته جمعی به عنوان گياه يكساله ي باغي در بسترها و مرزها و حواشي كاشت يا در گلدان، ظروف كشت، باكس هاي جلوي پنجره، سبدهاي آويزان استفاده كرد.
مراقبت هاي خانگي: حسن يوسف بايد بطور منظم سرزني شود تا حالت بوته اي و پرپشت خود را حفظ كند. اگر قصد داريد گياه را براي سال دوم نگه داري كنيد ساقه هاي اين گياه را از حدود يك سومِ سايزِ اصلي، در اواخر زمستان يا در اوايل بهار سرزني كنيد.
نور: نور روشن را در تمام وقت سال- شامل چندين ساعت نور مستقيم در روز – براي گياه فراهم كنيد. نور غير مستقيم منجر به رشد دراز و باريك خواهد شد.
دما: حسن يوسف بخوبي در اتاقهاي گرم در دماهاي بالاي 18 درجه سانتي گراد رشد مي كند، اگر چه بايستي هوا نيز مرطوب باشد (با قراردادن ريگ هاي مرطوب يا پيت ماس مرطوب در سيني). اگر دما پايين تر از 13 درجه ي سانتي گراد باشد برگها در معرض پژمردگي و ريزش قرار ميگيرند.
آبياري: اين گياه بايستي به فراواني آبياري شود براي همين لازم است تا تركيب گلداني به طور مرتب خيس باشد. اگر تركيب گلداني براي مدت كوتاه خشك شود، برگهاي حسن يوسف به طور ناگهاني مي ريزند؛ و اگرچه بعد از دوره ي خشكي كوتاه مدت، يكبار آبياري شوند به نظر مي رسند تا دوباره به وضعيت طبيعي برگردد. در زمستان به ميزان كم، آبدهي انجام شود. از خيس كردن برگهاي مخملي اجتباب كنيد. آب سنگين سبب ايجاد لكه هاي سفيد روي برگها مي شود كه شسته نمي شوند.
•زماني كه گياه آپارتماني را آبياري مي كنيد هميشه آب با دماي اتاق را بكار ببريد.
تغذيه:  كود مايع را حدود هر دو هفته يكبار در طول دوره رشدِ فعال بكار ببريد.
تعويض گلدان: خاك بر پايه ي تركيب گلداني را بكار ببريد. گياهان جوان بايستي هر دو ماه به گلدان با دو سايز بزرگتر انتقال داده شوند. اين گياه براي توسعه ي آزادانه ي ريشه هاي فعال نياز به فضا براي رشد دارد.
در قسمت بعد مطالبي درباره ي مراقيت در فضاي بيرون از خانه و نحوه ي تكثير اين گياه ذكر خواهد شد.

ادامه دارد

درج نظر