وکیل و دادگاه راهکار آخر است نه اول

مسائل حقوقی از مهم ترین مسائلی است که این روزها دختران و زنان با آن دست به گریبانند. با دکتر فرزانه اژدری وکیل و مشاورحقوقی و از همکاران مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در مورد مسائل حقوقی دختران و زنان گفت و گو کرده ایم.

69

سرویس اجتماعی به دخت/

 

–         به عنوان یک حقوقدان چند سال است کار می کنید و به صورت خاص چه مدتی است که در حیطه مسائل زنان فعالیت می کنید؟

 

–         من 30 سال است که در مسائل حقوقی زنان کار می کنم که بصورت خاص به عنوان وکیل کار می کنم.

 

–         مهم ترین مسائل دختران و زنان در جامعه فعلی  از نظر شما کدام است؟

 

–         به نظر من مهمترین مسأله دختران و زنان ایجاد امنیت برای آنها در همه محیط ها و موقعیت هاست از خانواده گرفته تا محیط های دیگر اجتماعی، چه در زمانی که ازدواج نکرده اند وبه عنوان یک دختر در محیط دانشگاه حاضر می شوند و چه وقتی که به عنوان همسر و مادر وارد زندگی خانوادگی می شوند و چه زمانی که به عنوان یک زن شاغل در یک فعالیت اقتصادی حضور پیدا می کنند.

 

–         به عنوان یک حقوقدان برای تحقق این امنیت نقش خود  دختران را چه می دانید؟ چه توصیه و راهکاری برای آنها در این زمینه سراغ دارید؟

 

–         من همیشه به آنها می گویم که اولا قدر خودشان را به عنوان یک دختر و یک زن بشناسند،  جایگاه و منزلت انسانی خودشان را بشناسند.بعد  بدانند که چه حقوقی دارند. به نظر من مراقبت از خود و ایجاد محیط امن اول از همه به وسیله خود دختران و زنان باید صورت بگیرد.

 

 

–         وقتی این امنیت به هم می خورد، شما به عنوان یک مشاور حقوقی به مراجعین تان چه توصیه هایی دارید؟

 

–         من درهمه موارد به افرادی که برای مشاوره مراجعه می کنند، توصیه می کنم که پیش از راه های حقوقی که همیشه در دسترس افراد هست، به راه حل های غیر حقوقی مثل راهکارهای  اخلاقی، روان شناسی و … توجه کنند. چون در دفتر ما وکیل ها و هم در داداگاه ها هر روز از صبح تا عصر به روی همه آدمهایی که می خواهند دادخواهی کنند، بازاست. مهم این است که اول فکر کنیم که آیا ما همه راه های دیگر را امتحان کرده ایم  یا یکسره فقط سراغ وکیل و دادگاه رفته ایم.

 

–         مشخصا این راه ها کدام است؟

 

–         در خیلی موارد راه هایی مثل مشورت ، مراجعه به روان شناس ها، کمک گرفتن از اطرافیان می تواند خیلی کارگشاتراز مراجعه به دادگاه باشد. مثلا دختری که فکر می کند حقش ضایع شده، وقتی برای احقاق حق خود یکسره به محیطی مثل دادگاه مراجعه می کند، عملا خیلی از حقوقش را از دست می دهد و خودش متوجه نیست. در واقع  اقدام علیه دیگری کردن از طریق دادگاه به نوعی اقدام علیه خود هم هست. پس مراجعه به دادگاه نباید در مرحله شروع اقدام به حل مشکلات باشد.

 

 

–         اما ممکن است در مواردی اصلا مشکل اصلی یک خانم دررابطه با اطرافیانش باشد. مثلا با خانواده شوهرش مشکل دارد یا نمی تواند در روابط خودش با شوهرش و خانواده خودش تعادل درستی ایجاد کند. در این صورت چطور می تواند از اطرافیان برای حل مشکلش کمک بگیرد؟

 

–         ما به بعضی افراد پیشنهاد می کنیم که درمرحله اول اگر خانواده مثبت و سالمی دارند، مشکلات شان را به آنها بگویند. اما به خیلی از افراد  هم پیشنهاد می کنیم به جای مراجعه به اقوام و خانواده که ممکن است با برخوردهای صرفا عاطفی خودشان با  قضایا، کار را خرابتر کنند، به نفر سوم غیر ذی نفع اما ذی صلاح مراجعه کنند که ممکن است یک دوست یا استاد یا همکار یا همسایه خوب باشد.

 

–         بیشترین مشکلات دختران و زنان کدام است؟

 

–         بیشترین شکایت دخترها از محیط خانواده یعنی پدر ومادر است .مثلا مخالفت پدر با ازدواج دختربه دلیل اینکه مورد را نامناسب می داند. یا مشکلات مربوط به نبود شغل و کار مناسب یا مشکلاتی که در محیط کار برای دختران  پیش می آید.

 

در مورد زنان هم بیشترمشکلات به نبود حسن اخلاق  و رفتار در زندگی مشترک مربوط می شود. در حالی که دین ما دین حسن اخلاق  و محبت است.

امام باقر (ع) می فرماید: مهربانی نیمی از معیشت است.

–         در این صورت کار شما حقوقدانان چیست؟

 

–         ما وکیلها هر چه بیکارتر باشیم، بهتر است و نشانه امنیت و آرامش در خانواده و جامعه است. اما عملا متأسفانه سرما خیلی شلوغ و مشکلات زیاد است. بالاخره بعد از همه راه های غیر حقوقی ممکن است دخترها و زنها مجیور شوند به مراجع قضایی و دادگاه و وکیل مراجعه کنند. اگر مراجعه به وکیل لازم شد، ما توصیه می کنیم که به وکلای همجنس مراجعه شود. مخصوصا زنان بهتر است به وکلای زن مراجعه کنند تا از بسیاری آسیب ها مصون مانند.

 

–         آیا اصولا وجود وکیل در این موارد  لا زم است؟

 

–         بله چون مهم این است که افراد در هر دعوایی با آگاهی و مستند پیش بروند و این امکان ندارد مگر اینکه یک وکیل در کنارشان باشد. البته در صورت عدم امکانات مالی برای گرفتن وکیل، می توانند از وکلای معاضدتی که کانون وکلا در اختیار افراد می گذارند، استفاده کنند. این وکلا موظف به دادن خدمات به این افرادند.  افرادی که بدون وکیل در دعاوی حاضر می شوند، به دلیل اینکه نمی توانند ادله و مدارک کافی به دادگاه ارائه کنند، نتیجه مطلوب را نمی گیرند وخیلی وقتها این را به گردن قاضی می اندازند. البته مشاوران حقوقی هم می توانند کمک کنند، یعنی بدون حضور در داگاه و صرف هزینه زیاد برای فرد، تنها اطلاعات و آگاهی ها را به او منتقل  کنند و فرد خودش کارش را در دادگاه پیش ببرد.

 

–         به نظر شما آگاهی های حقوقی می تواند درتحکیم بنیان خانواده اثر مثبت داشته باشد یا تأثیر عکس ؟

 

–         آگاهی قبل از هرکاری از جمله ازدواج و تشکیل خانواده نه تنها خوب و مفید ، بلکه لازم است. اصلا یکی ازحقوق شهروندی همین حق آگاهی از حقوق خود است. منتها باید این آگاهی دو طرفه باشد، یعنی مرد و زن باید به حقوق و وظایف خود و طرف مقابل هردو آشنا شوند. در این صورت مسلما آگاهی مایه تحکیم روابط خانوادگی می شود. اینکه بعضی ها فکر می کنند تأثیر عکس دارد، باید توضیح داد تا روشن شود این نظر از کجا آمده است.

ادامه دارد…./انتهای متن/

نمایش نظرات (69)