زن ایرانی در دنیا نقش و جایگاه خود را پیدا کرده است

وزیر مشاور در امور زنان عراق با اذعان بر اینکه زن ایرانی در دنیا نقش و جایگاه خود را پیدا کرده، انتقال تجربیات کشورمان در زمینه قوانین مربوط به زنان را خواستارشد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده، “ابتهال گاصد الزیدی” در دیدار با معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و سفیر ایران در عراق که در مجموعه فرهنگی سعد آباد برگزار شد، به شرایط حاکم بر عراق و افزایش آمار زنان سرپرست خانوار به دلیل جنگ و مشکلات امنیتی و متوقف ماندن برنامه­های حمایتی و آموزشی و بهداشتی در سطح ملی اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر با تغییر حاکمان عراق یک نهضت برای حضور زنان در عرصه های مختلف سیاسی از جمله پارلمان، ادارات کل و دانشگاه های عراق به وجود آمده است.

گاصد الزیدی با اذعان به اینکه زن ایرانی، در ایران و دنیا نقش و جایگاه خودش را پیدا کرده، خواستار انتقال تجربیات و برنامه ها و مدل های ارائه شده در ایران به ویژه در زمینه قانونگذاری و قوانین مربوط به زنان شد.

وی برنامه های در دست اقدام دولت عراق در مورد ارتقاء نقش و جایگاه اجتماعی زنان ، آموزش های فنی، حرفه ای و پژوهشی و ایجاد اولین دانشکده پژوهشی زنان در دانشگاه بغداد را برشمرد.

وزیر مشاور در امور زنان جمهوری عراق تصریح کرد: حدود یک میلیون نفر از زنانی که همسرانشان فوت کرده به جز زنان مطلقه در عراق وجود دارد که دولت فعلی با اعطای وام های دراز مدت در قالب انجام پروژه های کوتاه مدت ایجاد اشتغال و واگذاری آپارتمان­های مسکونی ، اقداماتی جهت ساماندهی آنان انجام داده است.

وی همچنین پیشنهاد افتتاح یک اتحادیه اقتصادی زنان برای برقراری روابط اقتصادی بین زنان منطقه را ارائه کرد.

معاون رئیس جمهور نیز با اشاره به پیشینه تأسیس و تشکیل هسته اولیه کمیسیون های امور بانوان در ایران، روند ارتقاء جایگاه سازمانی زنان را در دولت های مختلف تشریح کرد.

مولاوردی با اشاره به تجارب کشورمان در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار، نیاز این زنان را توانمند سازی عنوان کرد و افزود: پس از انتخابات اخیر ایران با محوریت شعار اعتدال، تغییر رویکرد در حوزه زنان و خانواده ضروری است.

وی با اشاره به وجود مرکز مطالعات و تحقیقات زنان در دانشگاه تهران، مرکز تحقیقات زنان و خانواده در قم و سایر مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی از نقش مؤثر همراهی و همفکری مراجع عظام در پیشبرد اهداف و برنامه های حوزه زنان و خانواده را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به اینکه قوانین ما ریشه در فقه شیعه دارد خواستار انتقال تجربیات و برنامه های کشور عراق در خصوص سهمیه بندی جنسیتی و حضور موفق زنان در مجلس عراق از سال 2005 میلادی شد که به 26 درصد رسیده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با استقبال از پیشنهادات ارائه شده و اعلام آمادگی برای گسترش روابط و تبادل تجارب و اطلاعات، خواهان تهیه یک پیش نویس تفاهم نامه همکاری دو جانبه به منظور افزایش و تسهیل ارتباطات و همکاری های آتی شد.

در پایان این نشست با توجه به تصویب قانون جدید کشور عراق در خصوص رفع مشکلات متعدد زنان ایرانی که با اتباع عراقی ازدواج کرده اند، مقرر شد، اسامی این زنان برای رفع مشکلات قانونی به کشور عراق اعلام شود.

 /انتهای متن/

درج نظر