درباره تعداد کم زنان در دولت با رییس جمهور صحبت کردم

به گزارش به دخت ، معاون ییس جمهور در امور زنان ،شب گذشته با حضور در برنامه شب آفتابی در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های دولت یازدهم در امور زنان و خانواده صحبت کرد.

0

سرویس خبر به دخت/

شهیندخت مولاوردی ،معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده درباره تلاش برای انتخاب زنان به عنوان معاونان وزیران اظهارکرد: دکتر روحانی در روزهای اول تشکیل هیات دولت از وزیران خواسته بودند که از زنان در پست معاونت استفاده کنند. من نیز یکی دو بار در جلسات دولت این موضوع را یادآوری کرده‌ام. اخیرا با رییس‌جمهور در زمینه تعداد کم زنان در دولت صحبت کرده‌ام و ایشان هم معتقدند که باید در این زمینه کاری انجام داد.

 بی تجربگی زنان و بحرانی بودن اوضاع، بهانه‌های وزیران

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بدنه دولت با انتصاب معاون زن موافق است؟ گفت: همیشه بهانه‌هایی مانند بی‌تجربگی زنان در مدیریت بحرانی و فوق‌العاده بودن اوضاع مطرح می‌شود و مدیران معتقدند که نباید با انتخاب مدیر زن ریسک کنند ولی ما معتقدیم که کسب تجربه زنان در پست‌های عالی مدیریتی باید از جایی آغاز شود.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: در حال حاضر وزیر آموزش و پرورش، مرضیه گرد را به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده منصوب کرد. البته منتظریم ببینیم که آیا در وزارت ورزش و جوانان نیز در این زمینه اتفاقی می‌افتد یا خیر؟

مولاوردی درباره سکوت نمایندگان زن هنگام اخذ رأی اعتماد وزیران در مجلس، اظهار کرد: آن زمان انتظار می‌رفت که نمایندگان زن نیز در این زمینه اظهارنظر کنند، اما آنان توجیهات خاص خود را داشتند و معتقد بودند که به علت تعداد اندک در قرعه‌کشی‌های انجام شده برای سخنرانی، نام آنها درنیامده است.

سهمیه‌بندی جنسیتی برای افزایش زنان در مجلس

وی افزود: در کشورهایی که تعداد زنان آنها در مجالس و پارلمان‌ها بیشتر است، با اقدامات ایجابی به این وضعیت دست پیدا کردند. به عنوان نمونه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها و نابرابری‌ها، در مجلس کشورهای مختلف مانند عراق و افغانستان سهمیه‌بندی جنسیتی وجود دارد. به عنوان نمونه در عراق از سال 2005، 26 درصد پارلمان این کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

پست مشاوران امور زنان دستگاه ها ارتقا می یابد ، حذف نشده است

وی درباره لغو حضور مشاوران امور زنان در وزارتخانه‌ها نیز اظهار کرد: حضور مشاوران امور زنان و خانواده در وزارتخانه‌ها لغو نشد، بلکه با هدف چابک‌سازی، متناسب‌سازی و کوچک‌سازی دولت قرار شد که وزیران تصمیم بگیرند که آیا با ساختار کنونی، مشاوران امور زنان و خانواده فعالیت خود را ادامه دهند یا پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار فعالیت آنان ارائه دهند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌آید شما بیش از آنکه از بازوی اجرایی قدرتمندی برخوردار باشید، بیشتر توصیه و پیشنهاد ارائه می‌کنید، اظهار کرد: تا دو ماه پایانی دولت دهم مرکز امور زنان و خانواده فعالیت می‌کرد. اما با مصوبه هیات وزیران، این مرکز به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و رییس آن از مشاور رییس‌جمهور به معاون او ارتقا یافت. این معاونت مانند معاونت حقوقی ریاست جمهوری سازمانی ندارد تا ارتباط ارگانیک برای اجرای برنامه‌های خود با دیگر سازمان‌ها برقرار کند. البته اگر وجود چنین سازمانی لازم باشد، تشکیل آن را پیگیری می‌کنیم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه تصریح کرد: ما در برنامه‌ریزی‌های خود در تلاش هستیم که میان مطالبات حاکمیت و مطالبات زنان با کمترین هزینه، هماهنگی برقرار کنیم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر زنان ایرانی از نبود امنیت رنج می‌برند یا احساس نبود امنیت؟ گفت: بر اساس متون حقوقی، تاثیر احساس نبود امنیت بر زندگی زنان بیش از نبود امنیت تاثیر می‌گذارد و در حال حاضر بیشتر با احساس نبود امنیت چه از بعد روحی و روانی و چه از بعد جسمی مواجه هستیم.

مولاوردی در این زمینه افزود: در حال حاضر پژوهش خاصی در زمینه احساس نبود امنیت بین زنان ایرانی مد نظرم نیست، اما از مجموعه مطالعات و مقالات این نتیجه به دست می‌آید که احساس نبود امنیت در زنان موضوع جهان‌شمولی است.

مولاوردی درباره آخرین اقدامات انجام شده برای اجرای قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از 6 ماه به 9 ماه و مرخصی دو هفته‌ای پدران، گفت: اخیرا متنی را برای دکتر روحانی در این زمینه ارسال کرده‌ایم و درباره روند اجرای این قانون توضیحاتی داده‌ایم.

پیش ‌بینی اعتبار بیمه زنان خانه دار در بودجه سال 93

وی درباره بیمه زنان خانه‌دار، اظهار کرد: بودجه بیمه زنان خانه‌دار در بودجه سال 93 دیده شده است.

مولاوردی در پاسخ به این پرسش که آیا به علت دوستی با خانم ابتکار به عنوان معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده انتخاب شده‌اید؟ گفت: این دوستی نیز بی‌تاثیر نبوده است. البته انتخاب معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده زمان زیادی برد و من جزو اولین نفراتی بودم که با من برای تصدی این منصب صحبت شد، اما پس از دو ماه این موضوع به نتیجه رسید.

وی درباره سابقه آشنایی خود با دکتر الهام امین‌زاده، معاون حقوقی ریاست جمهوری، اظهار کرد: من با او هم در دانشگاه شهید بهشتی همکلاس بودم و دوستان قدیمی هستیم. زمان مجلس هفتم من در مرکز مشارکت‌های اجتماعی زنان فعال بودم و او نماینده مجلس بود. البته پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوباره در کارگروه‌های دکتر روحانی همدیگر را دیدیم

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اولویت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در آسیب‌شناسی وضعیت زنان، گفت: وظیفه این معاونت، رصد، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی است و ما تلاش می‌کنیم که با توجه به گفتمان عدالت، این اهداف را عملی کنیم و توازن جنسیتی را تحقق بخشیم.

لغو سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها و حق انتخاب دختران

وی درباره لغو سهمیه جنسیتی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: زمانی که پیش از انتخابات ریاست جمهوری در کارگروه‌های دکتر روحانی حضور داشتم، پیشنهاد لغو سهمیه جنسیتی را دادیم و با توجه به اعتماد مردم به دولت تدبیر و امید برای افزایش سرمایه‌های اجتماعی و حفظ آن باید با انجام یکسری اقدامات، این موضوع تحقق یابد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که در برخی از رشته‌های سخت مانند مهندسی معدن، تعداد دانشجویان دختر و پسر یکی باشد، گفت: موضوع لغو سهمیه‌بندی جنسیتی یکسان شدن تعداد دختران و پسران در همه رشته‌ها نیست و این موضوع وجود حق انتخاب برای دختران است و اگر محدودیت وجود نداشته باشد، دختران با ملاحظه سختی‌های برخی رشته‌ها کمتر تمایل به انتخاب آنها پیدا می‌کنند. اما نباید هیچ وقت امکان انتخاب رشته را از دختران بگیریم.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحصیلات دانشگاهی خود، گفت: با توجه به تحصیل در رشته حقوق بین‌الملل، به دنبال موضوعی بودم که با خلاء قانونی در آن مواجه بوده‌ایم. طی مشورتی که با مرکز مشارکت‌های اجتماعی زنان انجام داده‌ام، قرار شد که خشونت علیه زنان در سطح بین‌الملل را به عنوان موضوع پایان‌نامه انتخاب کنم، چرا که خشونت علیه زنان یکی از 12 محور نگران‌کننده در دنیا در حوزه زنان است.

وی با اشاره به نتیجه پایان‌نامه خود، گفت: در این تحقیق این سئوال را مطرح کردم که آیا با تمام اقدامات مجامع بین‌المللی، خشونت علیه زنان کاهش یافته است یا نه؟ و نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که هنوز راه بسیار زیادی در این حوزه در پیش داریم. از همان زمان دانشجویی نیز با دکتر ابتکار آشنا شده‌ام و پس از مدتی به دوستان همیشگی تبدیل شدیم.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش که آیا بررسی خشونت علیه زنان در بعد بین‌المللی و تمرکز نکردن روی بعد ملی آن نوعی عافیت‌طلبی نبود، گفت: در آن زمان برای دسترسی به منابع بسیار مشکل داشتم و کمتر منابعی درباره خشونت علیه زنان پرداخته شده بود. بنابراین بیشتر منابع من انگلیسی بود.

وی درباره اهمیت پرداختن به خشونت علیه زنان، اظهار کرد: این موضوع همیشه برای من اهمیت زیادی دارد و مبانی محکمی برای ضرورت کاهش خشونت علیه زنان داریم. علاوه بر توصیه‌های بزرگان دین، مقام معظم رهبری نیز در موارد عدیده‌ای این گونه ظلم‌ها به زنان را نفی کرده‌اند و معتقدند که زنان نباید تحت خشونت قرار بگیرند.

/انتهای متن/

درج نظر