منشور حقوق شهروندی اشکال شکلی و محتوایی دارد

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم گفت: منشور حقوق شهروندی دو اشکال شکلی و محتوایی دارد و تنها بخشی از مشکلات موجود حقوقی است بلکه بیشتر در زمینه اجرای مصوبات با موانع مواجه هستیم.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،حجت الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد افزود: اشکال شکلی منشور حقوق شهروندی این است که در آن مفادی از قانون اساسی و مصوبات دیگر آورده شده است. لسان این مصوبات کلی است و در آن اختلاف نظری وجود ندارد، این درحالیست که در منشور حقوق شهروندی باید به مواردی پرداخته شود که ممکن است حقوق مردم در آن بخش ها ضایع شود. به عنوان نمونه دختر ایرانی که به همسری مردی خارجی درآمده است آیا تابعیت ایرانی از او سلب می‌شود و آیا فرزندان او می‌توانند تابعیت ایرانی پیدا کنند یا نه؟ در واقع منشور حقوق شهروندی باید به موارد مورد اختلاف بپردازد.

وی با اشاره به اشکالات محتوایی منشور حقوق شهروندی اظهار کرد: برخی از مصادیق ذکر شده در این سند مانند سهمیه بندی جنسیتی را نمی‌پسندیم؛ چراکه سهمیه بندی جنسیتی می‌تواند عاقلانه انجام شود البته آنچه که تا کنون در این زمینه رخ داده درست نیست.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم درباره پرداختن منشور حقوق شهروندی به ضرورت برداشته شدن سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها، گفت: نحوه پرداختن منشور حقوق شهروندی به این موضوع اشتباه است چون دانشگاه ما اگر دانشگاه باشد، باید متناسب با تقاضای بازار کار خود را هماهنگ کند. از سوی دیگر منشور حقوق شهروندی نباید شعار دهد؛ بلکه باید متناسب با اقتضائات کشور تدوین شود.

زیبایی‌نژاد تاکید کرد: ما قائل به برابری جنسیتی نیستیم چرا که برابری جنسیتی سم مهلکی برای خانواده‌های غربی و خانواده‌های ایرانی است. باید در جهت فراگیر شدن تناسب جنسیتی بکوشیم و متناسب با نیازهای جامعه، آرمان‌های انقلاب اسلامی و اسلام تلاش کنیم تا به الگوهایی در زمینه مشارکت اجتماعی و تحصیلی زنان دست یابیم.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم افزود: در حال حاضر کتاب نوشته‌ایم و ادعا می‌کنیم که نظام آموزشی زنان باید زنانه و نظام آموزشی مردان، مردانه باشد از سوی دیگر برابری در نظام آموزشی را قبول نداریم ،چرا که موجب ایجاد اختلال در کارکرد خانواده و اختلال جنسیتی می‌شود و تشابه نقش‌ها را مضر می‌دانیم.

وی با انتقاد از اینکه فضای عمومی به سمت اجرای برخی حقوق افراد نمی‌رود، ادامه داد: به عنوان نمونه اگرچه مهریه حق زن است و قانون، شرع و عرف این موضوع را تایید می‌کند، اما درصد کمی از زنان به مهریه خود می‌رسند، بنابراین جامعه باید مهریه را سبک بگیرد و مردم خود را ملزم به پرداخت آن بدانند.

زیبایی‌نژاد درپایان تاکید کرد: منشورحقوق شهروندی با عجله تدوین و ارائه شده است؛ بنابراین باید جلسات کارشناسی با حضور اهالی فرهنگ، متخصصان جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی، فرهنگ عمومی و کارشناسان حقوقی و فقهی برگزار و مشخص شود که مشکلات اصلی در کجاست و چقدر از این مشکلات ماهیت حقوقی و چه میزان ماهیت اجتماعی دارد.

 /انتهای متن/

درج نظر