زنان در مرکز «هسته مقاومت»

در جریان نهضت امام خمینی(ره) بر علیه رژیم پهلوی و ابرقدرت امریکا در ایران، زنان حوزوی هم نقش مهمی داشتند. “هسته مقاومت” مهم ترین جریان تشکیلاتی ضدرژیم در تهران بود که از این گونه بانوان تشکیل شده بود.

0

با شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره)، نیاز زیادی برای آگاه کردن همه اقشار جامعه نسبت به اهداف نهضت و مبارزه با ظلم و ستم وجود داشت. خوب مسلما در این میان توجه به بانوان و آگاه سازی زنان نسبت به اهداف قیام هم بسیار مهم بود. به همین دلیل در آن زمان بانوان عالِمی شروع به آموزش زنان مسلمان ایران کردند. بانوانی چون «نصرت بیگم امین اصفهانی» که در مدرسه «فاطمة الزهرا» در طول چند دهه بانوان عالمی را تربیت کرد که از میانشان بانوانی چون «علویه همایونی» در خود اصفهان و یا «فخرالسادات ابطحی» در حسینیه اصفهانیهای آبادان ادامه دهنده راه استاد شدند…

 همچنین در همان سالها بانوانی چون «زهرا عراقی» فرزند حسن در بیجار، همسرشیخ مجتبی بروجردی در شهرستان بروجرد، خانم «فاطمه فکور یحیایی»-مادر استاد حسن رحیم پور ازغدی- در مشهد و… نیز با برگزاری جلسات درس و موعظه به پرورش بانوان عالمه و آگاه؛ و جهت دهی به مبارزه علیه حکومت پهلوی می پرداختند. در تهران هم چندین گروه به آموزش و آگاه کردن زنان مشغول بودند. از جمله  خانم «منیره گرجی» در حوزه علمیه مشغول تدریس به بانوان بودند…
اما اصلی ترین گروهی که در 9 منطقه از تهران به آموزش بانوان و پرورش دختران و بانوان مومن و انقلابی می پرداخت؛ گروه «هسته مقاومت» بود. این گروه با راهنمایی و هدایت دو شهید بزرگوار یعنی آیت الله شهید سعیدی و آیت الله شهید مفتح و به همت خانم «مریم بهروزی» تشکیل شده بود.
«مریم بهروزی» دختر مردی متدین و از پیروان آیت الله کاشانی و مخالف سرسخت رژیم پهلوی بود. در سن 16 سالگی با طلبه ای جوان و مقلد امام(ره) به نام آقای حاجی عباسی ازدواج کرد. پدرش با داماد شرط کرده بود که دخترش بعد ازدواج بتواند به ادامه تحصیل و کسب علوم دینی بپردازد.
 
 
البته خانم بهروزی همزمان با گذراندن دوره متوسطه ، فراگیری علوم دینی را تا مقدمات سطح نزد بانویی عالِم به نام «اشرف السادات میردامادی»-مدیر مکتب الزهرای تهران- آغاز کرده بود. اما بعد از آن دروس سطح را نزد علمای بزرگی چون حجت الاسلام جناب آقای حاج سید صدر الدین- در محل تکیه دباغ خانه- و حجت الاسلام جناب آقای حاج شیخ ابوالقاسم کاشمری پیشنماز مسجد میثم ادامه داد. در همان دوره بود که با توصیه و معرفی استادش آقای کاشمری به جلسات درس و بحث شهید سعیدی وارد شد. البته خانم بهروزی بعد از مرتبط شدن با شهید سعیدی حدود 3 سال در جلسات درس خارج فقه و اصول آقای حاج شیخ یحیی نوری شرکت کرد و چهار سال هم در محضر آیت الله خامنه ای درس خارج فقه و حقوق خواند.
با ورود خانم بهروزی در سال 1350.ش به جلسات درس شهید سعیدی، با راهنمایی و هدایت ایشان و آیت مفتح –که بعدها توسط گروهک فرقان به شهادت رسید- گروهی از بانوان مبارز در قالب تشکلی به نام «هسته های مقاومت» زیر نظر خانم بهروزی مبارزه و فعالیت سیاسی خود را علیه رژیم پهلوی آغاز کردند. حتی خانم بهروزی در آن زمان با برگزاری جلسات درس و سخنرانی در شهرستانها به افشاگری درباره منش و اعمال رژیم شاه میپرداخت و زنان را ترغیب و تشویق به مبارزه و شرکت در تظاهرات میکرد.
با گسترش فعالیت بانوان عضو هسته مقاومت ساواک نسبت به فعالیت های آنها به ویژه خانم مریم بهروزی حساس شد و ابتدا او را ممنوع المنبر و سپس دستگیر و زندانی کرد.
البته دوران دستگیری او یک ماه بیشتر طول نکشید. به دلیل تقارن دادگاه نظامی ای که قرار بود در آن محاکمه شود با ایام پیروزی انقلاب اسلامی عملا ساواک نتوانست فعالیت «هسته مقاومت» را متوقف کند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بانوان عضو هسته مقاومت جزء اولین گروه های منسجمی بودند که با امام دیدار داشتند و همچنین با ابتکار این گروه طرح اهداء طلا و جواهرات و مسکوکات بانوان برای سازندگی کشور کلید خورد که در زمان خودش کاری بزرگ بود و مورد تقدیر امام خمینی(ره) قرار گرفت.
جالب است بدانید که بیشتر این بانوان در سال های دفاع مقدس یا مادر شهید شدند و یا همسر شهید…
 
منابع:
1 -«تاریخ شفاهی مبارزات سیاسی زنان مسلمان»-42 تا 57-؛ اعظم مراد حاصلی خامنه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ 1386.ش، صفحات 70 و 120
2 -نقش زنان در نهضت امام خمینی(ره)، نوشته ساسان طهماسبی کیهانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ 1385.ش، صفحات 151 تا 152
3- متن مصاحبه با فاطمه فکور یحیایی، سایت مرکز نشر و آثار استاد حسن رحیم پورازغدی
 
/انتهای متن/
درج نظر