طلای سرخ، پاداش پشتکار بانوی گناوه ای

یک بانوی پژوهشگر گناوه ای موفق شد، زعفران را برای اولین بار در این شهرستان گرمسیری با موفقیت کشت کند و به گفته خود، مزد زحماتش را بگیرد.

0

 سرویس خبر به دخت/

این پژوهشگر،درگفت وگو با ایرنا گفت:ازحدود یک سال پیش به فکرافتادم که به صورت آزمایشی کشت زعفران را دراین منطقه که برای خیلی ها به دلیل آب وهوای منطقه غیر قابل باور بود، آغاز کنم.

حمیده سراجی افزود: با پشتکار وعلاقه و تحقیقات در شهریور امسال اقدام به کشت این محصول پردرآمد و گرانقیمت کردم تا هم خدمتی به مردم این شهرستان کرده باشم و هم از ابتکاری که انجام دادم، دیگران نیز بهره ببرند.

وی اظهارکرد:باوجود این که برای تحقیقات خود با چندین کارشناس کشاورزی و برخی مسوولان حتی استانی نشست هایی برگزار کردم، آنان وجود چنین کاری را امکان پذیر نمی دانستند اما دست از انگیزه خود برنداشتم و قطعه زمینی را در مرکز فنی وحرفه ای برای این منظور در نظر گرفتم و به همراه کارآموزان خود کشت کردم که اکنون به بار نشسته است.

این پژوهشگر بخش کشاورزی افزود: مشخص شد که کشت زعفران دراین منطقه به راحتی امکان پذیر و بهترین زمان کشت آن قبل از بارندگی و شهریورماه است.

سراجی گفت:در صورت وجود افراد علاقه مند به کشت این محصول در استان بوشهر و شهرستان گناوه آماده هستم با آن ها همکاری کنم.

وی اظهارکرد: برداشت محصول زعفران سالی یک بار انجام می شود.

سراجی افزود:کشت زعفران را به صورت ردیف کار با خرید 9 کیلوگرم پیازچه مرغوب انجام دادم.

وی گفت: درحالی که در مناطق دیگر زعفران به صورت کپه ای و در خردادماه کشت می شود اما در گناوه این گیاه را به صورت ردیف کارکه بیشتر جواب می دهد، کشت کردم و اکنون پیازچه آن رشد کرده و رویش گل داشته است.

سراجی ادامه داد: پیازچه کشت شده که از خانواده زنبقیان است از بین نمی رود و درطول سال یک بار گل می دهد.

وی افزود: درصورتی که یک زمین یک هکتاری به کشت زعفران اختصاص یابد، بین هفت تا 11 کیلوگرم ثمرخالص می دهد.

سراجی اظهارکرد: باتوجه به وجود زمین های حاصلخیز ومستعد این منطقه، کشت داروهای گیاهی و باارزش ازجمله زعفران جواب خواهدداد.

وی گفت: زعفران را دراین مناطق در زمینی که خاک آن حاصلخیز و بدون شوره زار و زهکشی باشد باید با مخلوط کردن رس و شن کاشت.

سراجی از همکاری و حمایت مدیر مرکز فنی وحرفه ای گناوه و پدر خود در کمک به تحقیق خود انجام این تحقیق قدردانی کرد.

این پژوهشگر گناوه ای، کارشناس کشاورزی دارای مدرک لیسانس اصلاح وزراعت عضو هیات مدیره گلخانه ها،عضو نظام مهندسی و سرگروه مربیان کشاورزی استان بوشهر و مربی آموزشی رشته های مرتبط با کشاورزی در اداره فنی وحرفه ای شهرستان گناوه است.

مدیر مرکز فنی وحرفه ای گناوه گفت: این پژوهشگر پس از این که طرح تحقیقاتی خودرا ارایه داد، کارشناسان آن را بررسی کردند و اجازه کشت زعفران به وی داده شد.

احمد لیراوی افزود: این پژوهشگر که مربی و مدرس کارگاه های آموزشی این مرکز است، تعداد زیادی کارآموز رشته های مرتبط با کشاورزی دارد.

 /انتهای متن/

درج نظر