فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی

فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی نیز همچون سایر تکنولوژی های وارداتی غرب، به کشور وارد نشده است که در گاهی اوقات این موضوع موجب به بیراهی رفتن، برخی از جوانان می شود.

0

سرویس خبر به دخت/

 شبکه های اجتماعی از جمله سوژه هایی است که این روزها مطبوعات و رسانه ها بر روی آن کلیک کرده و آن را از ابعاد مختلف زیر بوته نقد می برند؛ از سوی دیگر مسئولان مختلف نیز در این خصوص اظهار نظرات متفاوتی عنوان می کنند.
فیس بوک از جمله ی این شبکه های اجتماعی است که جوانان رغبت بیشتری برای عضویت در این شبکه دارند؛ با اینکه این شبکه به نوع خود، مزیت هایی به همراه دارد ولی معضلات و مشکلات پنهان آن صد برابر بیشتر از این مسائل است که باید مسئولان و رسانه ها در آگاه سازی این مسائل اقدامات بیشتری انجام دهند.
با این حال، می توان فیس بوک را به دو لبه چاقو تشبیه کرد؛ یکی تیز و برنده و دیگری نرم و لطیف، که اگر جهت دهی از سوی مسئولان صورت نگیرد، مشکلات بروز آمده از سوی فیس بوک، کم از تهاجم فرهنگی به وجود آمده از سوی غرب نخواهد داشت؛ البته فیلتر بودن یا نبودن فیس بوک هیچ دردی را دوا نخواهد کرد چرا که اعضای این شبکه اجتماعی از طریق های مختلفی وارد صفحه ی اجتماعی خواهند شد.
یکی از مسائلی که باید در خصوص فیس بوک بیشتر به آن پرداخت، انتشار تصاویر و متون نامشروعی است که شاید در آینده ی نه چندان دور به خود اشخاص و اعضای این شبکه ی اجتماعی ضربه بزرگی وارد کند؛ به طور مثال شاید در آینده و زندگی زناشویی جوانان، بیشتر اختلافات بر سر این مسائل باشد.
جایگاه وارونه ی شبکه های اجتماعی در کشور
یک کارشناس ارشد جامعه شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شبکه های اجتماعی با اهداف مختلفی از جمله ایجاد تعاملات اجتماعی در جهان به وجود آمدند، اظهار داشت: در برخی موارد این شبکه ها به صورت تخصصی با هدف تبادل اطلاعات علمی با یکدیگر تشکیل شده که هر شبکه در نوع خود نکات مثبت و منفی فراوانی دارند.
وی افزود: جایگاه شبکه های اجتماعی از جمله فیس بوک در ایران، جایگاه وارونه ای به خود گرفته و جوانان به جای تبادل اطلاعات علمی، فرهنگی و اجتماعی، متأسفانه به بیراهی می روند که این مسئله نیازمند فرهنگ سازی بیش از پیش دارد.
 روح اله ساعی در ادامه فیلتر بودن برخی از شبکه های اجتماعی را عامل اصلی رغبت جوانان برای عضویت در این شبکه ها عنوان کرد و افزود: در برخی از مواقع رسانه ها به دلیل وجود فیلتر در برخی از شبکه های اجتماعی، ناخواسته این شبکه ها را تبلیغ می کنند و این موجب ترغیب جوانان برای حضور در این شبکه ها می شود.
وی همچنین در ادامه با بیان اینکه باید در کشور یک شبکه ی اجتماعی پرقدرت راه اندازی شود، ادامه داد: با اینکه حدود 240 میلیون فارسی زبان و افرادی که زبان رسمی شان فارسی است در جهان زندگی می کند، بهتر است از این ظرفیت استفاده کرد و با طرح های ابداعی و ابتکاری در این شبکه ها، جوانان را به این سمت و سو هدایت کنیم؛ البته لازم است فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران جاافتاده شود.
فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی را یاد نگرفتیم
یک عضو شبکه اجتماعی فیس بوک در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی در میان جوانان جا نیافتاده است و فیس بوک تنها کاربردی که در بین جوانان دارد، اتلاف وقت آنان است.
وی افزود: تنها قشر کوچکی از جوانان عضو فیس بوک که در صفحات تخصصی همچون آموزش زبان انگلیسی یا علمی فعالیت می کنند، استفاده ی صحیحی از شبکه های اجتماعی دارند که سایر جوانان نیز به جای اینکه وقت خود را با حرف های بیهوده تلف کنند، از شبکه های اجتماعی برای ارتقای سطح علمی خود استفاده کنند.
پژمان حمیدی در ادامه اظهار داشت: با اینکه هر فردی در فیس بوک، صفحه ی ظاهرا شخصی و منحصر بفردی دارد ولی امکان محدودسازی در این شبکه ی اجتماعی بسیار کم است و جوانان باید مواظب مطالب و تصاویری که می گذارند باشند چراکه فیس بوک امنیت بسیار پایینی دارد.
وی همچنین در ادامه برداشتن فیلتر از فیس بوک را مشروط به فرهنگ سازی مناسب دانست و افزود: جوانان باید فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی را یاد بگیرند و از انتشار برخی مطالب و تصاویر خودداری کنند چراکه نخستین فردی که از این مطالب ضربه خواهند دید، خود منتشرکنندگان است.
فیس بوک مغایر آموزه های اسلامی است
دانشجویان بسیجی دانشگاه تبریز در بیانیه ای با گوشزد کردن رفتارهای مغرضانه اربابان قدرت و رسانه در مقابل سخن حق و رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله پرس تی وی، هدف از راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی را جمع‌آوری اطلاعات، جاسوسی و در نهایت تلاش برای براندازی نظام‌های اسلامی در دنیا عنوان کردند.
در قسمتی از این بیانیه آمده است: این شبکه‌ها هر چند از نظر ظاهری فوایدی دارند، ولی ابزاری جاسوسی محسوب شده و از نظر اخلاقی هم با اصل حیا در دین مقدس اسلام سازگار نیستند و علما و مراجع هم نگرانی خود را نسبت به رفع فیلتر شبکه جاسوسی فیس بوک ابراز داشته‌اند، همچنین با بررسی تاثیرات این شبکه‌ها در کشورهای خارجی، مضرات زیر توسط منابع معتبر گزارش شده است.
افزایش مفسده در ارتباط‌های نامشروع، هویت‌زدایی از مفهوم خانواده به عنوان واحد اجتماعی مستقل و مؤثر، ایجاد اختلالات روانی و رفتاری، افزایش آمار طلاق، کاهش بازده درسی دانش‌آموزان و دانشجویان، کاهش بازده کارمندان، افزایش اعتیاد خطرناک، ایجاد دلهره و استرس در جوانان، افزایش رنج واقعی و کمبود اعتماد به نفس از جمله علل مخالفت بسیج دانشجویان دانشگاه تبریز با رفع فیلتر فیس بوک است.
جرایم اقدامات افراد در فضای فیس بوک از نگاه پلیس
رئیس پلیس فتای آذربایجان شرقی در خصوص برخی از اعضای ناآگاه در شبکه های اجتماعی اظهار داشت: اعتماد کاذب به شبکه‌های اجتماعی به ويژه فيس بوک، حريم خصوصی و خانوادگی برخی از کاربران نا آگاه را به مخاطره می اندازد که کاربران اينترنت بايستی توصيه‌ها و نکات ايمنی را پيرامون حريم خصوصی و شخصی و تنظيمات محرمانگی اطلاعات طبقه‌بندی شده رعايت کنند.
وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده از سوی فیس بوک، تصریح کرد: دوستی‌های نامناسب اينترنتی يکي از آسيب‌ها و تهديد های شايع پيرامون حريم شخصی و کيان خانوادگی بوده و ممکن است ارتباطی از پيش برنامه‌ريزی شده برای بهره‌ برداری ‌های خاص باشد.
سرهنگ محمد قاسملو در ادامه افزود: کاربران اينترنت بدانند اگر هم وارد محيط شبکه های اجتماعی هم می ‌شوند، نسبت به عواقب و سوءاستفاده‌های احتمالی دوستی های اينترنتی هوشيار بوده و به هيچ عنوان به دوستی ‌های اينترنتی که سرانجام غمبار و تلخی دارد اطمينان نکنند.
هتک حرمت و حيثيت افراد در فضای فيس بوک، اقدام به توهين و افترا به مقامات دولتی يا افراد خاص و هر شخصی که خسارت و توهينی به فرد ديگر وارد کرده باشد و انتشار تصاويری که فاقد حجاب باشند، جرم محسوب می ‌شود.
با این حال که برخی ها موافق رفع بی چون و چرای فیلتر شبکه های اجتماعی در ایران هستند، ولی بسیاری از افراد و حتی اعضای شبکه های اجتماعی، لازمه رفع فیلتر از شبکه های اجتماعی را نخست فرهنگ سازی مناسب عنوان کردند.
منبع:مهر/انتهای متن/
درج نظر