دختران مجرد فرزندخوانده دار می شوند

مدیرکل دفتر کودک و نوجوان سازمان بهزیستی کشور از تدوین آیین نامه اجرایی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست طی ماه آینده خبر داد و گفت :دختران مجرد فرزندخوانده دار می شوند .

0

 سرویس خبر به دخت/

ˈحمیدرضا الوند ˈ روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در بهزیستی قزوین در جمع رسانه های جمعی استان با اشاره به اینکه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است، افزود: اجرای این قانون نیازمند تدوین آیین نامه است که طی سه ماه با همکاری دادگستری و وزارت کشور تدوین خواهد شد.

 این مسوول اضافه کرد: در حال حاضر در ازای هر کودک بی سرپرست و یا بدسرپرست که در بهزیستی زندگی می کنند 15 خانواده متقاضی دریافت فرزند خوانده در نوبت هستند. 

 مدیرکل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور افزود: با تصویب قانون جدید کودکان بدسرپرست نیز می توانند به طور موقت فرزند خوانده یک خانواده باشند و از مزایای زندگی در جمع خانواده بهره مند شوند. 

 وی ادامه داد: طبق قوانین قبلی تنها در خصوص کودکان بی سرپرست امکان فرزند خواندگی وجود داشت در حالی که نیاز به خانواده در همه کودکان دیده می شود و براساس قوانین جدید که به تصوب رسید کودکان بدسرپرست نیز می توانند به طور موقت خانواده های امین موقت زندگی کنند. 

 الوند تاکید کرد: قانون قبلی در سال 1353 تصویب شده بود و به طبع پاسخگوی نیاز امروز جامعه نبود و این قانون که با نام قانون حمایت از کودکان بی سرپرست شناخته می شود به بحث فرزند خواندگی اشاره نکرده بود و در بسیاری از موارد این خلاءهای قانونی سبب بروز مشکلاتی در این خصوص شده بود. 

 وی تصریح کرد: با اتفاقاتی که از سال 83 به بعد رخ داد و سیاست بهزیستی بر مبنای ˈبازپیوند خانواده هاˈ در دستور کار قرار گرفت و بر تعداد کودکان بی سرپرست افزوده شد بازنگری و اصلاح ضرورتی اجتناب ناپذیر شد.

 الوند بیان کرد: 80 درصد کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی بد سرپرست و علیرغم داشتن والدین دچار مشکلات خاصی بودند اما هیچ مستندی برای واگذاری این کودکان به افراد دارای صلاحیت نبود و هنوز نیز سیاست خانواده محوری بخوبی جا نیفتاده است.

 مدیر کل دفتر کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که هر از گاهی با آن رو به رو بودیم این بود که برخی از افراد بعد از مدتی تصمیم به ازدواج با فرزند خوانده خود می گرفتند البته درست است که از نظر دین و شرع این کار حرام نیست ولی بهزیستی این اتفاق را درست نمی داند.

 وی تاکید کرد:در این خصوص نیز در این قانون به صراحت به ممنوعیت این موضوع اشاره شده و البته از آن جایی که این عمل در دین حرام نیست برای موارد خاص شرایطی را در نظر گرفته است که در قانون قید شده با نظر دادگاه صالح و مشورت سازمان بهزیستی و در شرایطی که به مصلحت فرزند باشد.

 این مسوول یکی دیگر از مزایای قانون جدید را استفاده مادر خوانده از مرخصی زایمان دانست و بیان کرد: مرخصی زایمان که برای مادران در نظر گرفته می شود تنها برای شیر دادن مادر به نوزاد نیست چرا که نیاز عاطفی مادر و کودک این است که مدتی را در کنار یکدیگر باشند تا روابط عاطفی شکل بگیرد از این رو مادر خوانده هایی که کودکان زیر سه سال را به فرزند خواندگی بپذیرند نیز می توانند از مرخصی زایمان استفاده کنند. 

 الوند یاد آور شد: در حال حاضر 23 هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند که تاکنون 13 هزار و 500 نفر در بین خانواده ها جایگزین شده اند.

 وی افزود: بیش از 60 درصد کودکان بد سرپرست وارد خانواده ها شده اند و با قانون جدید خانواده های بیشتری می توانند به صورت موقت سرپرستی اینگونه فرزندان را بر عهده بگیرند.

 الوند افزایش سن سپرستی کودکان از 12 سال به 16 سال را از دیگر مزایای قانون جدید قانون حمایت از کودکان بی سرپرست دانست و اظهارداشت: گسترش دامنه خانواده های فرزند پذیر، جایگزین کردن ارث برای فرزند خوانده ها، تملک بخشی از اموال به نفع فرزند، برخورداری کودک از حق مستمری پدرخوانده، بیمه شدن سرپرست به نفع کودک، برخورداری کودکان از بیمه های اجتماعی از دیگر ویژگی های قانون جدید است.

 این مسوول بهزیستی افزود: تکلیف سرپرستان هم نسبت به کودکان بر اساس قانون مدنی است و والدین نسبت به نگهداری، تامین هزینه تحصیل، معیشت و سایر هزینه ها مکلف می شوند و مادرخوانده هم می تواند از مرخصی مادران در دوران بارداری برخوردار شود.

 /انتهای متن/

درج نظر