درمان موثر سرطان رحم با نانوذرات و گرما

پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگون از ترکیب گرما، مواد شیمی‌درمانی و یک روش جدید رهایش دارو، سیستمی را برای درمان سرطان رحم ارائه کردند که نسبت به روش‌های فعلی دارای اثرات جانبی کمتری است.

0

سرویس خبر به دخت/ 

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، این گروه تحقیقاتی نشان دادند که گرم کردن ملایم در کنار اعمال مواد شیمی‌درمانی می‌تواند ۹۵ درصد از سلول‌های سرطان رحم را از بین ببرد. این گروه معتقدند که اثربخشی این سیستم دارویی را می‌توان بیش از این هم افزایش داد.

این پروژه اهمیت زیادی دارد، زیرا سرطان رحم یکی از عوامل مرگ ومیر زنان در جهان است. در اغلب موارد بعد از درمان اولیه، سلول‌های سرطانی نسبت به داروی شیمی‌درمانی مقاومت پیدا می‌کنند که این کار فرآیند درمان را مختل می‌کند. سالانه بیش از ۱۵۰ هزار زن در سراسر جهان به دلیل این بیماری می‌میرند.

اولها تراتولا استادیار دانشگاه ایالتی اورگون می‌گوید: سرطان رحم به سختی قابل شناسایی است، معمولا علاوه بر شیمی‌درمانی نیاز به جراحی نیز وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که بتوان روش موثری را برای شیمی‌درمانی ارائه کرد. نتایج این پژوهش می‌تواند راهبرد مناسبی برای شیمی‌درمانی باشد.

به نوشته سایت نانو، پیش از این مشخص شده بود که گرم کردن می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کند، اما گرم کردن این سلول‌ها خود چالشی بزرگ محسوب می‌شود. این گروه روی سطح نانوذرات آهن را با ترکیبات شیمی‌درمانی پوشش دادند. این نانوذرات بعد از وارد شدن به سلول‌های سرطانی گرم می‌شوند.

یک پپتید ویژه به این نانوذرات متصل شده تا بتواند سلول‌های سرطانی را پیدا کند. ابعاد نانوذرات نیز باید در یک حد مشخصی باشد تا مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار نگیرد. این نانوذرات در یک غلاف پلیمری از جنس پلی‌اتیلن گلیکول قرار داده شدند تا به یکدیگر نچسبند. از آن جایی که برهم‌کنش میان مواد شیمی‌درمانی و پلیمر در محیط اسیدی بسیار ضعیف است، در نتیجه با وارد شدن به درون سلول‌های سرطانی که محیط اسیدی دارند، دارو رهاسازی می‌شود.

برای گرم کردن نانوذرات نیز از میدان مغناطیسی استفاده می‌شود، این میدان موجب نوسان نانوذرات شده که در نهایت با تولید گرما همراه است. این گروه با تست این دارو نشان دادند که گرمایی در حدود ۱۰۴ درجه سانتیگراد در سلول‌های سرطانی ایجاد می‌شود که در نهایت بیشتر سلول‌ها را از بین می‌برد. این روش موثرترین روشی است که تاکنون برای درمان سرطان رحم ارائه شده‌ است.

 /انتهای متن/

درج نظر