افزایش 3 درصدی زنان سرپرست خانوار طی 5 سال اخیر/ کاهش سن زنان سرپرست خانوار به دلیل طلاق

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آمارجنسیتی ویژگی‌های کل جامعه را نشان می‌دهد و بررسی این آمارها بسیار حائز اهمیت است، چرا که بدون اشراف به تفاوت زنان و مردان در عملکرد، تدوین سیاست‌های مناسب مقدور نیست.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،شهیندخت مولاوردی در همایش تحلیل و یافته‌های سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 که امروز سه شنبه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، یکی از راه‌های دستیابی به توسعه پایدار را از بین بردن تبعیض جنسیتی دانست و افزود: آمار و شاخص‌های مربوط به زنان و مردان مورد نیاز سیاست‌گذاران است تا نقش افراد را در ابعاد مختلف مشخص کنند.

شمار زنان سرپرست خانوار طی 30 سال 2 درصد وتنها در5 سال گذشته 3 درصد افزایش یافته است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال 1355، 7.3 درصد خانواده‌ها توسط زنان سرپرستی می‌شدند. این آمار با رشد پنج درصدی در سال 90 به 12.1 درصد رسید که حدود سه درصد از این رشد در پنج سال اخیر رخ داده است.

مولاوردی با بیان اینکه مهم‌تر از افزایش تعداد مطلق زنان سرپرست خانوار، الگوی سنی و نحوه توزیع آنان است، گفت: الگوی ارائه شده بر اساس نتایج آمارگیری، نشان‌دهنده آن است که از سویی با زنانه شدن سالمندی و از سوی دیگر با زنانه شدن سرپرستی خانوار مواجه هستیم. این امر به تغییرات جمعیتی، مرگ و میر و امید به زندگی زنان و مردان مربوط می‌شود.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار در زمینه تعداد زنان سرپرست خانوار، نرخ طلاق و ازدواج است که تعداد زنان سرپرست خانوار را به ویژه در گروه‌های سنی جوان‌تر افزایش می‌دهد. امروزه در زمینه الگوی زنان سرپرست خانوار با کسانی مواجه هستیم که سرپرستی خانوار را به علت ازدواج نکردن قبول کرده‌اند. این دسته از افراد نسبت به زنان مطلقه با پیامدهای کمتری روبرو هستند. زن سرپرست خانوار اگر مطلقه باشد و سرپرستی فرزندان خود را بر عهده داشته باشد، از فقر بیشتری رنج می‌برد و این فقر نیز به فرزندان آنها منتقل می‌شود.

افزایش آمار زنان سرپرست خانواردر آینده

مولاوردی افزود: هر چند که عامل اصلی که موجب می‌شود در ایران زن به سرپرست خانوار تبدیل شود، مرگ و میر شوهر است، اما با توجه به افزایش آمار طلاق، انتظار می‌رود که تعداد زنان سرپرست خانوار به علت طلاق، افزایش یابد.

نابرابری دلیل سطح پایین اشتغال زنان سرپرست خانوار

وی تاکید کرد: نابرابری زنان و مردان سرپرست خانوار در دسترسی به مواردی مانند آموزش موجب می‌شود که بیکاری، اشتغال در مشاغل سطح پایین در زنان سرپرست خانوار بیشتر دیده شود. آنان معمولا شرایط اقتصادی خوبی ندارند.

سلامت روانی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار تهدید می‌شود

مولاوردی با اشاره به آمارهای کشورهای مختلف، اظهار کرد: آمارهای گرفته شده در سطح دنیا نشان می‌دهد که ما با زنانه شدن فقر مواجه هستیم. زنان بیش از هر قشر دیگری فقر را تجربه می‌کنند. از سوی دیگر زنان سرپرست خانوار به علت بر دوش کشیدن مسوولیت‌های متعدد، با خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی روبرو هستند و سلامت روانی و اجتماعی آنها تهدید می‌شود.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تغییرات کیفی زنان سرپرست خانوار، ادامه داد: ترکیب جنسی، تحصیل و … به گونه‌ای است که این خانواده‌ها به مرور از یک پدیده نسبتا طبیعی به آسیب اجتماعی تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: اهمیت نهاد خانواده از سویی و وجود مواردی مانند تبعیض جنسیتی از سوی دیگر در بیشتر جوامع از جمله ایران، زنان سرپرست خانوار را آسیب‌پذیر کرده است؛ البته علاوه بر دولت، چند سازمان غیردولتی و خیر در نقاط مختلف کشور در زمینه پرداختن به وضعیت زنان سرپرست خانوار فعالیت می‌کنند و در این شرایط قطعا وجود بانک آماری می‌تواند به ما کمک کند که ویژگی‌های زنان سرپرست خانوار را بهتر بشناسیم.

 /انتهای متن/

درج نظر