کتاب “جمعیت ایران، افزایش یا کاهش” انتشار یافت

شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به منظور پاسخگویی به سوالات اساسی درباره جمعیت حال و پیش بینی های جمعیتی در آینده، کتاب “جمعیت ایران، افزایش یا کاهش” را منتشر کرد.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از  روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده ، در این کتاب که در هفت فصل گردآوری و تدوین شده ؛ عناوینی چون نمایی از چشم انداز جمعیت جهان،چالش های جمعیتی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه،کشورهای دارای بیشترین رشد منفی جمعیت در جهان و بنیان جنگ جمعیتی در جهان به چشم می خورد.

بر اساس این گزارش، این کتاب با پرداختن به موضوعات فوق و ده ها موضوع دیگر که به صورت مستند از منابع آماری داخلی و بین المللی مانند صندوق جمعیت سازمان ملل، مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال و دیگر منابع معتبر با تحلیل های علمی از سوی جمعیت شناسان کشور تهیه شده است؛می کوشد پاسخگوی سوالات اساسی در مورد جمعیت حال و پیش بینی های جمعیتی در آینده باشد.

در فصل سوم این کتاب با عنوان “جنگ جمعیتی” به نقشه ها و اقدامات سازمان های جهانی برای از بین بردن جمعیت ایران در کشورهای موردنظر شان با جلوگیری از به دنیا آمدن نسل های آینده با استناد به منابع و اطلاعات این سازمان ها اشاره شده است.

چالش های جمعیتی آینده و مخاطرات پیش رو از جمله افزایش سالمندی در کشور و نگرانی های فردی، خانوادگی، اجتماعی در حوزه های اقتصادی، روانشناسی، تربیتی، سیاسی و امنیتی از مهمترین مسائلی است که در این کتاب به آن ها اشاره شده است.

در بخشی از این کتاب در پیش بینی های سازمان ملل از جمعیت ایران آمده است: نتایج پیش بینی های اخیر سازمان ملل در سال 2010میلادی در مورد تحولات حجم جمعیت ایران تا یکصد سال آینده نشان می دهد که در صورت تحقق سناریوی حد پایین، جمعیت ایران تا سال 1430 به حدود 73 میلیون نفر با شاخص سالخوردگی 38.5 در سال 1445 به حدود 61 میلیون نفر با شاخص سالخوردگی 47.5 درصد و تا سال 1480 به حدود 31 میلیون نفر با شاخص سالخوردگی 47.4 درصد کاهش خواهد یافت.

همچنین درصورت تحقق الگوی رشد متوسط جمعیت ایران تا سال 1445 به حدود 79 میلیون نفر با شاخص سالخوردگی 36.9 درصد، سپس تا سال 1480 به 62 میلیون نفر با شاخص سالخوردگی 47.5 درصد کاهش خواهد یافت.

کتاب «جمعیت ایران؛ افزایش یا کاهش» در 256 صفحه با شمارگان یک هزار عدد و قیمت 80 هزار ریال در روابط عمومی شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده به علاقمندان و پژوهشگران عرضه می شود.

 /انتهای متن/

درج نظر