بررسی منطقه‌ای مشکلات زنان سرپرست خانوار

یک جامعه‌شناس گفت: دغدغه مسئولان بیشتر رفع مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار بوده است و کمتر به ابعاد دیگر زندگی آنان پرداخته‌اند.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،دکتر فروزنده افزود: به منظور ارایه خدمات به زنان سرپرست خانوار باید نیازهای مختلف آنان از جمله مسائل جامعه‌ شناختی و روان شناختی مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: بر اساس آمار کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در سال 85، یک میلیون و 200 هزار نفر زن سرپرست خانوار در کشور زندگی می‌کردند که تنها 10 درصد آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده‌اند.

این جامعه‌شناس با مقایسه زنان سرپرست خانوار، اظهارکرد: در سال‌های اخیر با تغییرات مختلف اقتصادی و اجتماعی در کشور مواجه بوده‌ایم و تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش یافته و ویژگی‌های جامعه‌شناختی این افراد تغییر کرده است. در گذشته بیشتر زنان سرپرست خانوار، میانسال و دارای چند فرزند بودند؛ اما در حال حاضر با افزایش آمار طلاق، کاهش آمار ازدواج، افزایش سن ازدواج و وجود افرادی که هرگز ازدواج نکرده‌اند با گروه خاصی از زنان سرپرست خانوار مواجه هستیم.

زنان سرپرست خانواربا مسائل غیراقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند

جعفرپور اضافه کرد: زنان سرپرست خانوار در حال حاضر در سنین جوانی قرار دارند یا در حال طی کردن سال‌های پایانی این دوره از عمر خود هستند، علاوه بر آن هم در مناطق روستایی و هم در مناطق شهری با سطح سواد و توانمندی‌های متفاوت زندگی می‌کنند و نمی‌توان عمده‌ترین مشکلات آنان را مسائل اقتصادی دانست، چرا که آنان با مسائل دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات زنان سرپرست خانوار شناسایی و رصد شود

این جامعه‌شناس تاکید کرد: مشکلات زنان سرپرست خانوارلازم است شناسایی و رصد شود؛ چرا که زنان جوان سرپرست خانوارعلاوه بر مشکلات اقتصادی، با مسائل دیگری نیز مواجه هستند.

وی درباره مشکلات فرزندان زنان سرپرست خانوار نیز اظهارکرد: با توجه به آنکه آنان زمان کمتری را با مادر خود سپری می‌کنند، دچارمشکلات عاطفی می‌شوند. چرا که باید اوقات بیشتری را تنها باشند و با توجه به دسترسی جوانان امروزی به رسانه‌های مختلف، ممکن است از الگوهای رفتاری متفاوت با الگوی رفتار خانواده خود، پیروی کنند که در نتیجه در معرض آسیب‌های رفتاری و روان شناختی قرار بگیرند.

مشکلات زنان سرپرست خانوار منطقه‌ای بررسی شود

این جامعه‌شناس در مورد راه‌های کاهش آسیب زنان سرپرست خانوار و فرزندانشان، گفت: یک نسخه مشخص نمی‌توان برای زنان سرپرست خانوار کل کشور پیچید بلکه باید بر اساس موضوع و ویژگی‌های آنان در مناطق مختلف برنامه‌ریزی کرد.

جعفرپور در پایان تاکید کرد: بی‌تردید حل مشکلات اقتصادی زنان سرپرست خانوار به رفع مسایل دیگر آنان کمک می‌کند و توجه جامعه به ویژگی‌های رفتاری و مشکلات این زنان می‌تواند راهکاری برای کاهش آلام زنان سرپرست خانوار باشد.

 /انتهای متن/

درج نظر