رعایت حقوق معنوی مؤلفه اصلی آرامش در ازدواج است

به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، همایش آسیب‌های ازدواج اینترنتی با سخنرانی حجت الاسلام دهنوی در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،این همایش به همت معاونت فرهنگی واحد و با حضور و سخنرانی حجت الاسلام حسین دهنوی در سالن چمران دانشگاه ارومیه برگزار شد.

حجت الاسلام دهنوی در این همایش گفت: مؤلفه اصلی آرامش در ازدواج رعایت حقوق معنوی است.

مشاور مسائل خانواده و امور مذهبی مؤلفه اصلی در ایجاد آرامش و امنیت روانی در خانواده بر پایه زندگی مشترک را رعایت حقوق معنوی همسران نسبت به یکدیگر عنوان کرد واظهار کرد: خداوند در قرآن خطاب به مردان فرموده است که همواره با رفتار پسندیده و مبتنی بر احترام متقابل با زنان و همسران خود رفتار کنید.

وی با اشاره به اینکه آنچه باعث ایجاد آرامش و آسایش پایدار در زندگی مشترک می‌شود رعایت حقوق همسران نسبت به یکدیگر است، افزود: یکی از حقوق معنوی که زنان بر عهده آقایان دارند برخورد پسندیده و مبتنی بر کرامت انسانی است که باید از سوی آقایان در حق همسران خود رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تمام احتیاجات مادی را برای همسر خود فراهم کنید و در مقابل، کرامت انسانی او را نادیده بگیرد مطمئن باشید که زنان شما هیچ گاه احساس خوشبختی، آرامش و امنیت حقیقی نخواهند کرد.

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به روایات وارده از سوی امامان و پیشوایان دینی درباره بیان مصادیق معاشرت به معروف با همسران، تصریح کرد: یکی از این مصادیق این است که هیچ گاه با زنان خود با صدای بلند حرف نزنید و اگر ناسزا بگویید در واقع حق معنوی زن را پایمال کرده‌اید.

وی با استناد به روایات دینی، زن را از امانت‌های الهی در دست مردان عنوان کرد و گفت: امیرالمومنین حضرت علی(ع) فرمودند: زن امانت الهی در دست مرد است و خدا لعن کند بر کسی که بر امانت خدا خیانت کند.

وی با اشاره به آفت‌های دوستی‌های پیش از ازدواج اظهار کرد: وقتی دختر و پسری با این شیوه ازدواج می‌کنند به سه آفت مبتلا می‌شوند که یکی از آن‌ها این است که چون پیش از ازدواج عاطفه و محبت خود را برای یکدیگر نثار کرده‌اند پس از ازدواج دیگر نمی‌توانند این چنین باشند.

حجت الاسلام دهنوی گفت: شاید شواهد علمی این مسئله را نشان ندهد، اما شواهد عینی نشان می‌دهد که زن و مردی که پیش از ازدواج با یکدیگر دوست بودند دیگر پس از ازدواج، یکدیگر را مثل سابق دوست نداشته و محبت بین آن‌ها برقرار نمی‌شود؛ بنابراین در چنین خانواده‌هایی آرامش وجود ندارد.

مشاور مسائل خانواده و امور مذهبی با اشاره به سوء ظن و بدگمانی بین زوجینی که ارتباط پیش از ازدواج داشته‌اند، اظهارکرد: کسانی که پیش از ازدواج با همسر خود ارتباط داشته‌اند، پس از ازدواج دچار اختلال هذیانی شده و از یکدیگر سلب اعتماد می‌کنند، چرا که به یکدیگر شک می‌کنند که شاید همسر آن‌ها به غیر از خود با کس دیگری نیز در ارتباط بوده است پس اگر بنای خانواده ای بر سوء ظن استوار باشد احساس آرامش در آنجا برقرار نمی‌شود.

به گفته وی، عشق خیابانی انسان را کر و کور می‌کند و چنین کسانی همواره در اضطراب و استرس به سر می‌برند، بنابراین اگر ازدواج به شیوه غلط انجام گیرد، آیات قرآن کریم که در خصوص مودت و رحمت و ایجاد آرامش است محقق نمی‌شود چون ازدواج باید عاقلانه و زندگی نیز عاشقانه باشد.

وی خطاب به متأهلین برای رسیدن به آرامش در زندگی، گفت: خوشبختی در سایه رسیدن توأمان آرامش و آسایش حاصل می‌شود .

حجت الاسلام دهنوی با اشاره به اینکه انسان، هم نیازمندی‌های جسمانی و هم نیازمندهای روحی و روانی دارد، افزود: با چند چیز انسان در زندگی مشترک به آرامش دست می‌یابد چون خداوند بین زن و مرد مودت یعنی عشق و رحمت یعنی صفا و صمیمیت قرار داده است، پس مهم‌ترین مصداق ایجاد آرامش برقراری عشق و مودت است و در این راستا اگر تمام امکانات مادی در زندگی مشترک فراهم شود و آسایش به زندگی وارد شود، اما اگر عشق و صمیمیت نباشد طرفین احساس آرامش و خوشبختی نمی‌کنند.

امین رستم زاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به ضرورت برگزاری چنین برنامه‌هایی در بطن دانشگاه اظهار کرد: ازدواج به عنوان سرفصل جدید و بستری تازه تر در تکامل اخلاقی و انسانی و ارزشی معنوی جوانان از جمله دانشجویان در زندگی اجتماعی و فردی بسیار حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این همایش اظهار کرد: هدف از طراحی این همایش با حضور سخنرانان برجسته ملی با توجه به اهمیت موضوع تبیین آسیب های ازدواج اینترنتی، آشنا سازی دانشجویان با مزایا و معایب استفاده از تکنولوژی های روز در مقوله همسریابی، تشریح معیارهای همسر گزینی از دیدگاه اسلام و شرایط و پیش شرط های آشنایی های قبل از ازدواج و بسیاری از الزامات و ضرورت های دیگر که با ارتقا بصیرت و بینش دانشجو یقینا از این آسیبها بر حذر خواهد شد می باشند.

/انتهای متن/ 

درج نظر