فکر منفی در زنان بیشتر از مردان است

یک روانشناس گفت: شکل گیری افکار منفی را مقدمه‌ای برای حالات خلقی منفی برشمرد و خشم، سرخوردگی و نارضایتی را عواقب افکار منفی عنوان کرد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از فارس ،عبدالله امیدی درباره شکل‌گیری افکار و پیش‌بینی منفی، گفت: دستگاه روانی مانند سیستمی است که اجزاء آن شامل شناخت و افکار، هیجانات، خلقیات، رفتارها و الگوهای رفتاری است.

وی افزود: تمام این اجزاء با هم تعامل دارند و هر پیش‌آمدی بر آنها اثر می‌گذارد.

امیدی اظهارداشت: وقتی فرد گرفتار مشکلات روحی روانی می‌شود، این سیستم نمی‌تواند خوب عمل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: افکار منفی مقدمه‌ای برای ایجاد حالات خلقی و رفتارهای متناسب با آن است.

وی افزود: افراد افسرده معمولاً ارزیابی منفی از خود دارند که موجب پیدایش خلق منفی در آنها می‌شود چون تفکر مقدمه رفتار است بنابراین افکار منفی ناکارآیی رفتار را در پی خواهد داشت، درست مانند آنچه در زمان افسردگی بروز می‌کند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: وقتی فرد افسرده است افکاری که در ذهن او پردازش می‌شود متناسب با خلق منفی او است.

امیدی گفت: افراد خشمگین سرخورده و ناراضی، دچار افکار منفی می‌شوند.

وی افزود: اگر افکار و خلق منفی تابع افسردگی باشد باید گفت در زنان بیشتر از مردان است.

امیدی اذعان داشت: بین 7 تا 8 درصد افراد جامعه دچار افسردگی هستند که این رقم به فرهنگ جامعه و اقوام آن بستگی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان اظهارداشت: برخی اختلالات شخصیت مانند پارانویا نیز ناشی از افکار منفی است اما نباید فراموش کرد که افکار منفی به تنهایی اختلال محسوب نمی‌شود و اگر در کنار سایر علامت‌ها باشد به آن اختلال گفته می‌شود.

این متخصص بهداشت روان با اشاره به افکار منفی در کودکان و نوجوانان گفت: افکار منفی در کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد، این افکار که خلق افسرده را در پی دارد با بی قراری و شیطنت در کودکان و بزهکاری و دزدی در نوجوانان خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: برخی روابط عاطفی مشکل‌ساز در نوجوانان ناشی از افکار منفی و خلق افراد است.

/انتهای متن/

درج نظر