دختر ايراني یکی از 10 مغز برتر آمریکا

دختر جوان ایرانی استادیار جوان دانشگاه«پرینستون»، به عنوان یکی از ۱۰ مغز برتر آمریکای شمالی معرفی شد و لقب سد شکن گرفت.

6

سرویس خبر به دخت/

 دکتر مریم میرزاخانی از برندگان مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری و افراد ممتاز در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ و کانادا و دانشجوی رشته‌ی ریاضی دانشگاه شریف بود که  با دریافت بورسیه از دانشگاه هاروارد  تحصیلاتش را در آن دانشگاه ادامه داد. او پس از اتمام تحصیلات دکتری به همراه ۹ محقق برجسته دیگر چندی پیش در چهارمین نشست۱۰ برلیان، نشریه Popular Science   در آمریکا مورد تقدیر قرار گرفت.  این فهرست شامل محققان و نخبگان جوانی است که در حوزه‌های ابتکاری مشغول به فعالیت هستند و با این حال معمولا از چشم عموم پنهان مانده‌اند. این فهرست بر اساس پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سازمان‌های گوناگون، روسای دانشگاه‌ها و ناشران انتشارات علمی برگزیده شده‌اند و در حوزه‌های گوناگون از گرافیک رایانه‌یی تا ریاضیات و علوم رباتیک، موفق‌ بوده اند و مریم میرزاخانی ریاضیدان ۳۳ ساله ایرانی یکی از آنهاست.

میرزاخانی در سال ۱۹۹۹ میلادی موفق به پیدا کردن راه‌حلی برای یک مشکل ریاضی شد که بسیاری را به دام انداخته بود: محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی. او با یافتن راهی جدید در واقع دست به یک ابتکار عمل بزرگ زد و با ترسیم یک سری ازحلقه‌ها بر روی سطح این گونه اشکال پیچیده به محاسبه حجم آنها پرداخت. از همین رو  به او لقب سد شکن دادند.
مریم میرزاخانی  از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است. /انتهای متن/

نمایش نظرات (6)