لهوف، آه سوزانی بر کربلای حسین

کتاب “لهوف” نوشته ی سید طاووس از مشهورترین و معتبرترین مقاتلی است که پیش از دوران معاصر تدوین شده است و به گفته ی علمای بزرگ شیعه، تمام نقلیات آن مورد اعتماد است.

0

 سرویس فرهنگی به دخت؛فاطمه قاسم آبادی/

کتاب «اللهوف علی قتلی الطفوف» که به «لهوف» شهرت دارد یکی از مشهورترین مقاتلی است که پیش از دوران معاصر تدوین شده است.گردآورنده ی آن سید رضی الدین علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن طاووس مشهور به سید بن طاووس است.

 گفته اند علت آنکه به ایشان لقب طاووس دادند از آن جهت بود که صورت ایشان بسیار زیبا ونورانی  بود.

سید بن طاووس خود می‌گوید که پس از تدوین کتاب مشهورخود «مصباح الزائر» به فکر تدوین کتابی افتاده که مقتلی مختصر باشد و زائر بتواند در هنگام زیارت حرم سیدالشهدا ع در روز عاشورا آن را همراه داشته باشد و چنین شد که برخلاف سیره معمول خود کتابی نه در باب ادعیه و زیارات که در باب تاریخ نوشت. سید بن طاووس لهوف را به سه بخش تقسیم کرده است:

بخش اول: زندگانی امام حسین)ع( از ولادت تا عاشورا

بخش دوم: حوادث عاشورا و جانبازی یاران و اصحاب امام

بخش سوم: جزئیات حوادثی که پس از شهادت امام به وقوع پیوست

کتاب لهوف یکی از معتبرترین مقاتل است که به گفته ی علمای بزرگ شیعه،  تمام نقلیات آن مورد اعتماد است به طورى که شهید محراب آیت اللّه سیّد محمد على قاضى تبریزى مى فرماید:

»کتاب لهوف سیّد ابن طاوس – رحمة اللّه علیه – در میان کتب مَقاتل عالی است هیچ کتاب مَقْتَلى،  به اندازه اعتبار و اعتماد، به آن نمى رسد و در اطمینان بر آن کتاب در ردیف اول کتب معتبره مقاتل قرار گرفته است.«

در یکی از روایات بخش سوم  لهوف آمده است:

“وقتی امام حسین (ع) را شهید کردند، بادی عظیم وزید و زمین لرزید و خورشید گرفت. مردم خیال کردند که قیامت برپا شده است یا عذاب الهی نازل گردیده است ولی به برکت وجود شریف حضرت امام زین العابدین (ع) تمام آن حوادث ساکن گردید.”

و در روایتی دیگر می آورد:

” در روز قیامت حضرت رسول)ص( به امیرالمومنین(ع) می فرماید:

به فاطمه (ع) بگو برای شفاعت و نجات امت در این فزع اکبر چه دارید؟

علی (ع) پیام را به حضرت فاطمه(ع) می رساند، و آن بانو در جواب می فرماید :

ای امیرالمومنین! برای ما در مقام شفاعت دو دست بریده ی پسرم عباس(ع) کافی است …..”

سید طاووس در پانزدهم محرم سال 589در شهر حله متولد شد، و در پنجم ذی القعده ی سال 664 در سن 75 سالگی از دنیا رخت بربست.

معنای لغوی لهوف به معنی “آه سوزان ” است نام زیبا و با محتوایی که این سید بزرگوار برای کتابش انتخاب کرد و تا دنیا دنیاست از زیبا ترین و معتبرترین منابع شیعه محسوب می شود.

 /انتهای متن/

درج نظر