کشف میکروبی نایاب در اتاق پاک فضاپیما با همکاری دانشمند زن ایرانی

محققان با همکاری پروفسور تینا سلماسی موفق به کشف میکروبی نایاب در اتاق‌های پاک فضاپیماهایی در فلوریدا و امریکای جنوبی شدند.

0

 سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،میکروب‌شناسان اغلب تحقیقات خود بر روی باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها را در اتاق‌های پاک فضاپیماها انجام می‌دهند.

در آن‌جا میکروب‌های بسیار معدودی در مقایسه با تقریبا هر جای زمین زندگی می‌کنند، با این حال، نتایج مطالعات آن‌ها برای حوزه فضا از اهمیت خاصی برخوردار است.

تمیز نگه‌داشتن اتاق‌های مزبور می‌تواند بسیاری از این میکروب‌ها را از این فضاها حذف کند، در عین حال، میکروب‌هایی باقی می‌مانند که فشارهایی مانند خشک‌شدن، تمیزشدن شیمیایی، فعالیت‌های شامل تشعشع فوق‌بنفش و فقدان مواد مغذی را تحمل کنند.

میکروب‌هایی که این فشارها را تحمل کنند، اغلب مقاومت افزایش‌یافته‌ای را در مقابل رویکردهای استریلیزاسیون فضاپیما از قبیل حرارت‌دهی و فعالیت پراکسید از خود نشان می‌دهند.

پاراگ وایشامپایان از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا و رهبر ارشد این مطالعه و همکارانش به دنبال داشتن درک بهتر از این موجودات هستند، زیرا توانایی‌هایی که آن‌ها را برای بقا در اتاق‌های تمیز سازگار می‌کند، به آن‌ها امکان بقا بر روی سفینه‌های فضایی را می‌دهد.

میکروب کشف‌شده تقریبا بدون هیچ گونه ماده مغذی می‌تواند به بقا ادامه دهد.

این باکتری‌ توت‌مانند به حدی متفاوت از باکتری‌های شناخته‌شده دیگر است، که نه تنها به عنوان گونه جدید، بلکه به عنوان یک نوع (genus) جدید شناخته شده است. genus سطح بعدی طبقه‌بندی گوناگونی حیات است.

کاشفان این موجود را Tersicoccus phoenicis نامگذاری کردند که در آن واژه لاتین Tersi به معنی تمیز بوده و Coccus نیز لغتی یونانی به معنی توت است و شکل باکتری را توصیف می‌کند.

بخش phoenicis (ققنوس) نیز برای «فرودگر مریخ ققنوس» است. به هنگام آماده‌سازی این فضاپیما برای پرتاب در سال 2007 این باکتری برای نخستین بار از کف اتاق پاک فلوریدا جمع‌آوری شد.

میکروب‌های دیگری نیز در یک اتاق پاک فضاپیما پیدا شده‌اند و در جای دیگری یافت نمی‌شود، اما هیچ یک تاکنون در دو اتاق تمیز جداگانه کشف نشده‌اند.

مکان‌های زمینی این باکتری جدید حدود چهار هزار کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند. یکی از این مکان‌ها، مرکز فضایی کندی ناسا و دیگری تجهیزات آژانس فضایی در گینه فرانسه واقع در امریکای جنوبی گزارش شده است.

یک فنجان چای‌خوری از خاک معمولی دارای هزاران نوع بیشتر میکروب و میلیاردها میکروب کلی‌تر در مقایسه با کل یک اتاق پاک است، اما میکروب‌هایی که در مقابل شرایط سخت مقاوم هستند، در محیط‌های اتاق پاک که عاری از میکروب‌های دیگر هستند، آشکار می‌شوند.

به گفته ویشامپایان، Tersicoccus phoenicis شاید در محیط طبیعی دارای سطوح تغذیه سخت مانند غارها یا بیابان‌ها وجود داشته باشد.

محققان به دنبال تحقیقات بیشتر بر روی این باکتری با هدف یافتن شیوه‌های ممکن برای کنترل آن در اتاق‌های پاک سفینه فضایی و توالی کامل دی ان ای آ‌ن هستند.

تینا سلماسی به همراه دانشمندانی دیگر از دانشگاه ایالتی کالیفرنیای لس‌آنجلس در این مطالعه شرکت داشت.

/انتهای متن/

درج نظر