جدایی جنسیتی منازل دانشجويان در ترکیه

دولت ترکیه اخیرا خواهان جدا شدن محل زندگی دانشجویان دختر و پسر شده است، خواسته‌اي كه با انتقاد شدید مخالفان نخست‌وزیر روبرو شد زيرا آن‌ها اردوغان را متهم به دخالت در زندگی خصوصی مردم می‌کنند.

0

سرویس خبر به دخت/

 به گزارش دویچه وله نخست وزیر ترکیه که ديروز چهارشنبه راهی فنلاند بود، قبل از سفرش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت نمی‌تواند بپذیرد که دخترها و پسرهای دانشجویی که ازدواج نکرده‌اند، در خانه‌های مشترک زندگی کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی پرسید «آیا می‌توانید چنین چیزی را برای دختر یا پسر خودتان قبول کنید؟»

 وی تاکید کرد: «ما به عنوان یک حکومت محافظه‌کار دمکراتیک، اگر مقرراتی قانونی لازم باشد، آن را برقرار می‌کنیم» به‌گفته نخست‌وزیر ترکیه تاکنون در بیش از ۷۵ درصد خوابگاه‌های دانشجوئی دولتی سیاست جداسازی جنسیتی پیاده شده است. اکنون دولت قصد مداخله در امور خانه‌های شخصی دانشجویی را نیز دارد.

 هالوک کوچ، سخنگوی حزب جمهوریت خلق ترکیه دولت را متهم کرد که می‌خواهد در زندگی خصوصی مردم تجسس کند. رئیس این حزب نیز گفت که اردوغان می‌خواهد ترکیه را به کشوری در منطقه‌ای تبدیل کند که در آن دیگر اثری از آموزش مشترک برای دختران و پسران نمانده باشد. مخالفان اردوغان مدت‌هاست او را متهم می‌کنند که گام به گام به سوی برقراری یک سیستم مذهبی پیش می‌رود.

 این انتقادات زمانی مطرح می‌شوند که نخست وزیر ترکیه در فنلاند به سر می‌برد. خود اردوغان به این انتقادات واکنشی نشان نداده، اما معاون او گفته است که رئیس دولت تنها بر اساس قانون اساسی عمل می‌کند که دولت را موظف به حفاظت از جوانان کرده است. روزنامه‌های ديروز ترکیه مملو بودند از نظر کارشناسانی که از این اقدام دولت به عنوان “زیرپا گذاشتن حقوق اولیه شهروندی” نام برده‌اند. منتقدان می‌گویند دانشجویان همگی بالغ هستند و نیازی به “حفاظت دولتی” ندارند.

تابناك

درج نظر