زنان مهمترین قربانیان منازعات مسلحانه

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده از آمادگی این معاونت برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های مشترک برای بهبود شرایط زنان ایران و افغانستان خبر داد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا ،شهیندخت مولاوردی در نشست هم‌اندیشی آثار جنگ و خشونت‌های ناشی از افراط‌گری بر زنان و کودکان منطقه که با حضور هیئتی از قضات زن و حقوقدانان کشور افغانستان در هتل باباطاهر تهران برگزار شد، تاثیر منازعات و درگیری‌های مسلحانه بر وضعیت زنان را به عنوان یکی از اشکال خشونت علیه آنان برشمرد و گفت: ‌امیدوارم بتوان با برگزاری چنین نشست‌هایی در بهبود وضعیت زنان کشور و منطقه موثر باشیم.

وی با بیان اینکه اولین کار رسمی و آکادمیک من درباره خشونت علیه زنان بوده، گفت: در این کار به این نتیجه رسیدم که زنان چه در خانه باشند و چه در جامعه در معرض خشونت هستند و از قربانیان آن محسوب می‌شوند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مفهوم صلح تنها به نبودن جنگ نیست، تصریح‌کرد: تحقق صلح و امنیت بین‌المللی نیازمند شرایطی است که به وسیله آن بتوان محیطی آرام را برای افراد به وجود آورد.

وی با بیان اینکه امروز شاهد مفهومی از صلح هستیم که در حال شکل‌گیری است، گفت: تاثیر منازعات از تخریب زیرساخت‌ها گرفته تا بحث بحران‌های اقتصادی و فرهنگی همگی بر این بحث تاثیرگذار است و آثار خود را نشان می‌دهد.

به گفته مولاوردی متاسفانه از جنسیت زنان برای تهدید، تحقیر و ارعاب آنان و همچنین تحت تاثیر قراردادنشان استفاده می‌شود.

وی صلح و امنیت بین المللی را در بهبود وضعیت زنان موثر دانست و گفت: نقش زنان به عنوان آموزگاران اولیه صلح و مروج فرهنگ تساهل و تسامح می‌تواند در امنیت بین‌المللی تاثیرگذار باشد.

زنان مهمترین قربانیان منازعات مسلحانه

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده اضافه‌کرد:‌علی‌رغم اینکه زنان نقشی در منازعات مسلحانه ندارند اما همواره آنان به همراه کودکان از مهمترین قربانیان این حوادث هستند.

به گزارش ایسنا مولاوردی همچنین با بیان اینکه آنچه که منطقه ما را تحت تاثیر قرار داده بحث افراط‌گرایی است گفت: متاسفانه این بحث در لوای دین انجام می‌شود و این برای ما که دیندار هستیم تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه قصد ندارد به مصادیق حرکت‌های افراطی علیه زنان اشاره کند، گفت: متاسفانه این حرکت‌ها دل هر انسانی را به رنج می‌آورد و این نشانه خوبی نیست برای کشورهایی که قصد دارند در لوای دین زندگی کرده و سبک زندگی دینی را به جهان ارائه کنند.

به گفته این حقوقدان و فعال حقوق زنان بحثی که امروزه در کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و … شاهد آن هستیم نشانگر این است که افراط‌گرایی و بنیادگرایی ضربات زیادی را به باورهای دینی افرادی که در این کشورها ساکن هستند وارد کرده به طوری که الان تمام نگاه‌ها به این سمت آمده که آیا دین اسلام واقعا مروج چنین افراط‌گرایی‌هایی هست؟!

مولاوردی این دیدگاه را نشانه خوبی برای مسلمانان ندانست و گفت: ‌معتقدم زنان مسلمان، آزادیخواه و حق‌طلب تمام دنیا می‌توانند با استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی از جمله شبکه مادران مسلمان برای صلح اقداماتی را برای بهبود، توسعه و پیشرفت جامعه انجام دهند و ایفاگر نقش‌های اصلی در جامعه باشند چرا که در غیر این صورت به هیچ وجه نخواهند توانست به وظیفه خود عمل کنند.

به گفته معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده بهبود وضعیت زنان در این کشورها در بهبود نگاه به اسلام و جامعه اسلامی موثر است.

وی با اشاره به کتابی که در حوزه حقوق زنان به رشته تحریر درآورده افزود: راه‌های نرفته‌ زیادی در ایران وجود دارد و تا رسیدن به نقطه نهایی فاصله اساسی داریم و این بیم و امیدی را ایجاد می‌کند که هراز گاهی ممکن است مانع رسیدن به نقطه مطلوب شود.

مولاوردی رسیدن به نقطه مطلوب برای زنان را میسر ندانست مگر اینکه زنان کشورهای منطقه با همت و عزم جدی در تبادل اطلاعات در کنار هم باشند.

وی از آمادگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری به عنوان متولی امور زنان و خانواده برای انجام پروژه‌ها و فعالیت‌های مشترک برای بهبود شرایط زنان دو کشور ایران و افغانستان خبر داد و گفت: امیدوارم بتوانیم دست در دست یکدیگر حرکت رو به جلو داشته باشیم.

درج نظر